Κυριακή 10 Απριλίου 2016

Στείλτε κι εσείς την επιστολή προς το Υπουργείο Οικονομικών για την ορθή αναγραφή των προνοιακών επιδομάτων για ΑμεΑ

                                                      ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ


Αγαπητοί φίλοι,

Φαίνεται πως οι Δήμοι έχουν στείλει ηλεκτρονική πληροφόρηση για τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ στο taxisnet, το οποίο με τη σειρά του έχει συμπληρώσει αυτόματα τα ποσά αυτών των επιδομάτων στους κωδικούς 619-620 του εντύπου Ε1, για τη φορολογική δήλωση, θεωρώντας τα ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ενώ δεν είναι!
Οι κωδικοί αυτοί ΔΕΝ διορθώνονται από εμάς, δεν μπορούμε να επέμβουμε.

Κατ' αυτόν τον τρόπο, κάποιοι δεν θα μπορέσουν να δικαιωθούν το οικογενειακό επίδομα (Α21), καθώς επίσης και το δικαίωμα για απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ. Επίσης, θα έχουν πρόβλημα με το να αποδείξουν στον ασφαλιστικό τους φορέα ότι στο συνολικό εισόδημά τους αδίκως περιλαμβάνεται και κάποιο ποσό από προνοιακό επίδομα, με κίνδυνο να χάσουν και το ΕΚΑΣ.
Επιμένω πως τα προνοιακά επιδόματα πρέπει να δηλώνονται στους κωδικούς 781-782 προκειμένου να μην συναθροίζονται στο συνολικό εισόδημα, διότι δεν θεωρούνται εισοδήματα.

Παρακάτω σας δίνω τα στοιχεία επικοινωνίας της αρμόδιας υπηρεσίας, έτσι όπως μου την υπέδειξε το υπουργείο με έγγραφη απάντησή του και σας προτρέπω να αντιγράψετε το παρακάτω κείμενο και να το στείλετε επώνυμα, με τα στοιχεία επικοινωνίας σας, προκειμένου να λάβετε κι εσείς επίσημη απάντηση.

Επίσης, σας προτρέπω να κοινοποιήσετε την επιστολή σας στην
Ε.Σ.Α.μεΑ.
esaea@otenet.gr
 

  Κοινοποιήστε αυτό το άρθρο, όπου μπορείτε, στους συλλόγους σας, σε ΜΜΕ, σε κόμματα, οπουδήποτε.
  Προσωπικά, θα το κοινοποιήσω στο Τμήμα ΑμεΑ του ΣΥΡΙΖΑ εφόσον γνωρίζω προσωπικά κάποια άτομα από εκεί.
  Αν δεν τους ενοχλήσουμε, με την καλή έννοια πάντα, δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι προς το καλύτερο, τα πράγματα θα πηγαίνουν σταδιακά προς τα κάτω...


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης

http://logistis-amea.blogspot.gr/ http://logistisamea.blogspot.gr/
© Ανδρέας Μπαρδάκης

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ

Προς:
 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ
Γενική Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης
Δ/NΣH ΠΑΡΟΧΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Καρ.Σερβίας 8    101 84 AΘHNA

Τηλέφωνα:  210- 4802000   &   213-1332000
FAX:   210- 4802930
Προϊστάμενος/-η
E-mail: dpfy.adm@mofadm.gr
Γραμματεία
E-mail: a.giannopoulou@gsis.gr

Υπόψιν Προϊσταμένου
ΘΕΜΑ:
Φορολογική μεταχείριση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία, μετά τον Ν.4172/2013.

Σύμφωνα με  το βιβλιαράκι των οδηγιών του Υπουργείου Οικονομικών για τη συμπλήρωση της φορολογικής δήλωσης φορολογικού έτους 2015, όπως απορρέει από το άρθρο 14 του Ν.4172/2013, οι κωδικοί 659-660 και 619-620 συμπληρώνονται με το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε αναπήρους. Όμως, για τα προνοιακά επιδόματα που καταβάλλονται σε ανάπηρα άτομα έχει διευκρινιστεί αρκετές φορές από το Υπουργείο Οικονομικών ότι δεν φέρουν τα απαραίτητα γενικά εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, γι' αυτό και δεν πρέπει να συγχέονται με αυτά που αναφέρονται ως "συναφή ποσά" διότι δεν είναι συναφή με μισθούς-συντάξεις ούτε και με το εξωιδρυματικό επίδομα, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως επίδομα τύπου σύνταξης με το αρ.πρωτ.Φ7/1342/6-11-81 έγγραφο του τότε Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών.
Επίσης, όσον αφορά το επίδομα που καταβάλλεται από την Πρόνοια σε ανασφάλιστα παραπληγικά-τετραπληγικά-ακρωτηριασμένα άτομα (ουσιαστικά πρόκειται για το εξωιδρυματικό αφού απορρέει από τις ίδιες παλαιότερες διατάξεις), λογικά δεν πρόκειται για ανταποδοτική παροχή, γι' αυτό και η γνώμη μας είναι ότι θα έπρεπε να διαχωριστεί από το εξωιδρυματικό η αναγραφή του στη φορολογική δήλωση.
  Δηλαδή, είμαστε της άποψης ότι το επίδομα που καταβάλλεται από την Πρόνοια στους παραπληγικούς ανασφάλιστους πρέπει να δηλώνεται στους κωδικούς 781-782 διότι δεν αποτελεί εισόδημα, ενώ το επίδομα που καταβάλλεται στους ασφαλισμένους του Δημοσίου να δηλώνεται όπως και το εξωιδρυματικό, στους κωδικούς 659-660.

Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομικών έχει διευκρινίσει με το Αρ. Πρωτ.: Δ12 Α 1117818 ΕΞ 2013  23/07/2013 έγγραφό του προς τον κ. Ανδρέα Μπαρδάκη ότι τα ποσά των πιο πάνω επιδομάτων (προνοιακών για ΑμεΑ) αναγράφονται στους κωδ. 781-782 του εντύπου Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Επιθυμούμε να σας επισημάνουμε ότι,
1): Αν τα προνοιακά επιδόματα που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) δηλωθούν στους κωδικούς 659-660 ή 619-620 τότε θα συνυπολογιστούν άδικα στο συνολικό φορολογητέο εισόδημά τους κι έτσι, με την εφαρμογή της ΠΟΛ.1212/24.9.2015, αρκετά άτομα με αναπηρία από 80% και άνω δεν θα μπορέσουν να  έχουν την έκπτωση του 100% από τον ΕΝΦΙΑ, ενώ όμως τη δικαιούνται.
   Εφόσον γνωρίζουμε ότι τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ δεν αποτελούν εισόδημα τότε δεν πρέπει να συνυπολογιστούν στο φορολογητέο εισόδημα που λαμβάνεται υπόψη για την έκπτωση του ΕΝΦΙΑ.
2):  Δεν θα μπορέσει να γίνει η σωστή διάκριση από τα ασφαλιστικά ταμεία για τα εισοδηματικά κριτήρια του υπολογισμού του Ε.Κ.Α.Σ., αφού για τον υπολογισμό των εισοδηματικών κριτηρίων λαμβάνεται υπόψη το εξωιδρυματικό επίδομα, εξαιρούνται όμως τα προνοιακά επιδόματα για ΑμεΑ.

3): Αρκετά άτομα θα χάσουν το δικαίωμα στα οικογενειακά επιδόματα (έντυπο Α21), ενώ στην πραγματικότητα θα το δικαιούνται.

Γι' αυτό ζητάμε από το υπουργείο και την υπηρεσία σας να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες και να δοθούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις προκειμένου να αποκατασταθεί το λάθος με την αναγραφή των προνοιακών επιδομάτων που δίνονται σε αναπήρους, καθώς και του παραπληγικού επιδόματος που καταβάλλεται σε ανασφάλιστους, έτσι ώστε να δηλωθούν στους σωστούς κωδικούς του φορολογικού εντύπου Ε1, καθώς επίσης να μας ενημερώσετε γι' αυτές.

Με τιμή,

(Ονοματεπώνυμο)
Στοιχεία Επικοινωνίας:

Υ.Γ. Παρακαλούμε, στην περίπτωση που θεωρηθεί ότι πρέπει να υποβάλλουμε την επιστολή μας σε άλλη υπηρεσία, πιο αρμόδια, όπως τη διαβιβάσετε σ' αυτήν.

Σάββατο 12 Μαρτίου 2016

Φορολογική μεταχείριση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία, μετά τον Ν.4172/2013


Προς:
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
Υπόψιν Γ. Γ. - Πιτσιλή Γεώργιου
ggde@mofadm.gr

ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Α' Ταχ. Δ/νση: Καρ. Σερβίας 10 Ταχ. Κωδ.: 101 84 ΑΘΗΝΑ Τηλέφωνο: 210 - 3375316 ΦΑΞ: 210 - 3375001
Υπόψιν προϊσταμένου Δ/NΣH ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ d12.admin@yo.syzefxis.gov.gr

Υπόψιν προϊσταμένου Γενική Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης
gdtaxadm@mofadm.gr

Υπόψιν προϊσταμένου Δ/NΣH ΠΑΡΟΧΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
dpfy.adm@mofadm.gr

Υπόψιν προϊσταμένου Δ/NΣH ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ Γ.Γ.Δ.Ε.
secr_dhled@gsis.gr

Υπόψιν προϊσταμένου TMHMA Α’- ΦΟΡΟΥ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝd12.a@yo.syzefxis.gov.gr

Κοινοποίηση:

- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία esaea@otenet.gr

- ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ Φαξ: (+30) 213 1306 800, (+30) 210 7292 129

- http://www.taxheaven.gr/

- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΛΟΓΙΣΤΩΝ (Π.Ο.Λ.) pol@otenet.gr

ΘΕΜΑ:
Φορολογική μεταχείριση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία, μετά τον Ν.4172/2013.
Σε συνέχεια της υπ' αρ. Πρωτ.: Δ12 Α 1117818 ΕΞ 2013 απαντητικής επιστολής  σας, επιθυμώ να σας θέσω υπόψη ότι, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα και προκειμένου να υποβληθούν οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2015:

1) Ο Ν.4172/2013 δεν επιφέρει κάποια αλλαγή στην έννοια και των χαρακτήρα των κοινωνικών επιδομάτων-βοηθημάτων που δίνονται από την πρόνοια σε άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ), τα οποία σύμφωνα με
επανειλημμένες θέσεις του Υπουργείου Οικονομικών δεν φέρουν τα απαραίτητα γενικά εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος.

2) Σύμφωνα με την
ΠΟΛ.1088/17.4.2015 διευκρινίστηκε ότι στους κωδικούς 657-658 και 659-660, του πίνακα 6 του εντύπου Ε1, συμπληρώνονται τα εισοδήματα που απαλλάσσονται του φόρου ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο και εμφανίζεται πίνακας στον οποίο αναλύονται ανάλογα με την προέλευση τους.
  Επίσης, διευκρινίστηκε ότι στους κωδικούς 781-782, συμπληρώνονται τα ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα και εμφανίζεται ομοίως πίνακας για την ανάλυσή τους.
 
   Επειδή όμως στο άρθρο 14 παρ.2δ, αναφέρεται: «
2. Οι ακόλουθες κατηγορίες εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις απαλλάσσονται από το φόρο:
α)...
δ)
Το εξωϊδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.», πιστεύω ότι χρειάζεται να ξεκαθαριστεί πως το άρθρο 14 αναφέρεται στις απαλλαγές των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και συντάξεις. Το "κάθε συναφές ποσό" δεν πρέπει να συγχέεται με τα επιδόματα-βοηθήματα που δίνονται σε ΑμεΑ από την Πρόνοια, διότι αυτά δεν είναι αποδοχές τύπου μισθωτής εργασίας ή σύνταξης και δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος του άρθρου 7, όπως θα δούμε και παρακάτω.
 
Το εξωιδρυματικό επίδομα προφανώς ο νομοθέτης το θεωρεί ανταποδοτική παροχή (εισόδημα) που καταβάλλεται από τους ασφαλιστικούς οργανισμούς και το Δημόσιο, ίσως επειδή με το
αρ.πρωτ.Φ7/1342/6-11-81 έγγραφο του Υπουργείου Κοιν. Υπηρεσιών χαρακτηρίστηκε  ως «επίδομα τύπου σύνταξης».
     Όμως, όσον αφορά το επίδομα που καταβάλλεται από την Πρόνοια σε ανασφάλιστα παραπληγικά-τετραπληγικά-ακρωτηριασμένα άτομα (ουσιαστικά πρόκειται για το εξωιδρυματικό αφού απορρέει από τις ίδιες παλαιότερες διατάξεις), λογικά δεν πρόκειται για ανταποδοτική παροχή, γι΄αυτό και η γνώμη μου είναι ότι θα έπρεπε να διαχωριστεί από το εξωιδρυματικό η αναγραφή του στη φορολογική δήλωση.
  Δηλαδή, είμαι της άποψης ότι το επίδομα που καταβάλλεται από την Πρόνοια στους παραπληγικούς ανασφάλιστους πρέπει να δηλώνεται στους κωδικούς 781-782 διότι δεν αποτελεί εισόδημα, ενώ το επίδομα που καταβάλλεται στους ασφαλισμένους του Δημοσίου να δηλώνεται όπως και το εξωιδρυματικό, στους κωδικούς 659-660.
Υπενθυμίζουμε επίσης ότι, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1094/17.4.2015, παρ.5:
«Τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση - βοήθημα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ηλικιωμένους, άτομα με ψυχωτικές παθήσεις, άστεγους, άπορους, άτομα με ειδικές ανάγκες κλπ), από το Δημόσιο, ή από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς (π.χ. Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., οργανισμούς, ιδρύματα, κοινωφελείς περιουσίες του ν. 4182/2013, ιδιωτικές επιχειρήσεις κ.λπ.), δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος του άρθρου 7 και επομένως δεν φορολογούνται.»

3) Επιθυμώ να σας επισημάνω ότι αν τα προνοιακά επιδόματα που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ) δηλωθούν στους κωδικούς 659-660 τότε σύμφωνα με την ΠΟΛ.1212/24.9.2015 θα συνυπολογιστούν στο συνολικό φορολογητέο εισόδημα κι έτσι υπάρχει η περίπτωση να μην μπορέσουν να  έχουν την έκπτωση του 100% από τον ΕΝΦΙΑ τα άτομα με αναπηρία από 80% και άνω.
   Εφόσον γνωρίζουμε ότι τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ δεν αποτελούν εισόδημα τότε δεν πρέπει να συνυπολογιστούν στο φορολογητέο εισόδημα που λαμβάνεται υπόψη για την έκπτωση του ΕΝΦΙΑ.

4)  Επίσης, δεν θα μπορούσε να γίνει σωστή διάκριση από τα ασφαλιστικά ταμεία των εισοδηματικών κριτηρίων για τον υπολογισμό του Ε.Κ.Α.Σ.
Κι αυτό συμβαίνει επειδή για τον υπολογισμό των εισοδηματικών κριτηρίων ναι μεν λαμβάνεται υπόψη το εξωιδρυματικό, εξαιρούνται όμως τα προνοιακά επιδόματα για ΑμεΑ (Ν.3996/2011,άρθρο 34, παρ.1β).


  Βεβαίως, επειδή δεν διεκδικώ το αλάθητο στις απόψεις μου και για όλους τους παραπάνω λόγους που σας ανέλυσα, παρακαλώ πολύ για μια αναλυτική απάντησή σας όπου θα μου διευκρινίζετε και πάλι τους κωδικούς που πρέπει να αναγραφούν τα προνοιακά επιδόματα, επίσης τους σωστούς κωδικούς για το επίδομα που καταβάλλεται στους ανασφάλιστους παραπληγικούς, όπως και για το επίδομα που καταβάλλεται στους παραπληγικούς του Δημοσίου, μετά τις διατάξεις και τις όποιες αλλαγές έχει επιφέρει ο Ν.4172/2013.

Υ.Γ. με επόμενη επιστολή:
 
Σε συνέχεια της επιστολής μας, επιθυμούμε να συμπληρώσουμε πως αν τα προνοιακά επιδόματα (τα οποία ως γνωστό δεν φέρουν τα χαρακτηριστικά του εισοδήματος) δηλωθούν στους κωδικούς 619 ή 659 τότε θα συνυπολογιστούν στο συνολικό εισόδημα για τον υπολογισμό του εντύπου Α21. Το αποτέλεσμα θα είναι να χαθεί το δικαίωμα στην παροχή του επιδόματος στήριξης τέκνων.

  Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης


http://logistis-amea.blogspot.gr/ http://logistisamea.blogspot.gr/
© Ανδρέας Μπαρδάκης

Έκτακτη πρόσκληση στους φίλους αναγνώστες που ρωτούν:
Όσοι μπορείτε μπείτε στην ομάδα μας "ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ" προκειμένου να συμμετέχετε σε ομαδικές συζητήσεις διότι δεν προλαβαίνω τον ρυθμό των ερωτήσεων και χρειάζεται να μετατραπεί σε συλλογική αυτή η δράση που έχω ξεκινήσει.

https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/

Twitter

 
Facebook





Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2016

Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ

 Ο Συνήγορος των ΑμεΑ
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/


  Ο Συνήγορος των ΑμεΑ είναι μια διαδικτυακή ομάδα όπου μπορούν οι πολίτες με αναπηρία να ρωτούν για ο,τιδήποτε αφορά τα δικαιώματά τους, καθώς και για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, στις συναλλαγές τους με τις δημόσιες υπηρεσίες. Σκοπός είναι οι πολίτες να μάθουν να διεκδικούν αποτελεσματικά τα δικαιώματά τους και τις παροχές που δικαιούνται.
  
  Η πρωτοφανής οικονομική κρίση έχει δραματικές συνέπειες στη ζωή των πολιτών με αναπηρίες και στη λειτουργία των υπηρεσιών του κράτους. Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο, έχοντας γίνει γνωστός από την ακτιβιστική δραστηριότητα στο διαδίκτυο ως «Δωρεάν συμβουλές σε ΑμεΑ και οικονομικά αδύναμους», καλώ την κοινότητα των ΑμεΑ να συμμετέχει σ’ αυτή τη διαδικτυακή ομάδα, προκειμένου να διευκολυνθεί η προσπάθειά μου και να μετατραπεί σε συλλογική.

  Πρέπει η σχέση των πολιτών - κυρίως των ατόμων με αναπηρίες και των οικονομικά αδύναμων - με το κράτος να τεθεί στο επίκεντρο κάθε θεσμικής πρωτοβουλίας κι εφόσον το κράτος δεν φροντίζει για το αυτονόητο τότε αναλαμβάνουμε εμείς την πρωτοβουλία να του δείξουμε το πως πρέπει να ενεργήσει.

  Φίλες και φίλοι μου, ονομάζομαι Ανδρέας Μπαρδάκης, δεν είμαι δικηγόρος, έχω εργαστεί πολλά χρόνια ως βοηθός-λογιστής και μέσα από αυτή την αυτοδίδαχτη προσπάθεια έχω εξειδικευτεί στα θέματα που αφορούν τα φορολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα των ΑμεΑ, κυρίως όταν συναλλάσσονται με τις υπηρεσίες της Δημόσιας Διοίκησης, όπως είναι η Πρόνοια, η Εφορία, καθώς και τα ασφαλιστικά ταμεία.

  Από τον Ιούλιο του 2014 έχω δημιουργήσει στο διαδίκτυο ιστοσελίδες όπου αρθρογραφώ και απαντώ σε ερωτήσεις, όμως οι ερωτήσεις σε καθημερινή βάση έχουν γίνει τόσες πολλές που πλέον αναγκάζομαι να στρέψω αυτή την προσπάθειά μου σε συλλογική.

  Έτσι λοιπόν, σας ζητάω να γίνετε μέλη αυτής της ομάδας, το όνομα της οποίας σημαίνει τον αυτονόητο θεσμό που το κράτος πρέπει να δημιουργήσει και σας καλώ να κάνετε γνωστά στον κόσμο όλα αυτά τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε καθημερινά με τη Δημόσια Διοίκηση.

 
'Ενας άλλος λόγος είναι ότι μόνος μου δεν προλαβαίνω να απαντάω στα δεκάδες μηνύματα που λαμβάνω στις ιστοσελίδες μου. Γι΄αυτό χρειάζεται να είμαστε ομάδα.

Βεβαίως, ο Συνήγορος των ΑμεΑ εννοείται ότι είναι και στο πλευρό των μονογονεϊκών οικογενειών καθώς και των οικονομικά αδύναμων πολιτών.

Ανδρέας Μπαρδάκης

http://logistis-amea.blogspot.com/

Έκτακτη πρόσκληση στους φίλους αναγνώστες που ρωτούν:
Ελάτε στην ομάδα μας ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ προκειμένου να συμμετέχετε στην ομαδική μας προσπάθεια.


Οι συνεργάτες και τα μέλη της ομάδας μας θα σας εξυπηρετήσουν.
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/

Σάββατο 2 Ιανουαρίου 2016

Όταν δεν γίνεται δεκτή από την εφορία η απόφαση συνταξιοδότησης αναπηρίας

Φίλοι μου, καλή χρονιά σε όλους!
Εχω παρατηρήσει ότι είναι αρκετοί αυτοί που μου στέλνουν μηνύματα για να μου αναφέρουν ότι δεν έγινε δεκτή από την εφορία η βεβαίωση συνταξιότησης λόγω αναπηρίας με ποσοστό από 80% και άνω.

Αρχικά πίστευα ότι το πιο πιθανό θα ήταν να μην πληρούσαν κάποιες από τις προϋποθέσεις που ορίζονται με την ΠΟΛ.1088/2015.


Επειδή όμως τα μηνύματα με το ίδιο πρόβλημα αυξήθηκαν στον αριθμό, από ένα σημείο κι έπειτα ζητούσα από τους αναγνώστες μου να φωτογραφίζουν τις αποφάσεις τους και να μου τις στέλνουν προκειμένου να βγάλω ένα καλύτερο συμπέρασμα.
Αυτή τη στιγμή έχω στα χέρια μου αποφάσεις που μου φαίνονται επαρκείς, σύμφωνα με την ΠΟΛ.1088/2015, γι' αυτό και δεν μπορώ να καταλάβω τι πραγματικά μπορεί να συμβαίνει.

Παράδειγμα απόφασης συνταξιοδότησης αναπηρίας αορίστου διάρκειας, με ποσοστό 80%,
που για ανεξήγητη, μέχρι στιγμής, αιτία δεν έχει γίνει δεκτή από την εφορία.
Για κάθε περίπτωση λοιπόν, θέλω να σας τα εξηγήσω καλύτερα μέσα από αυτό το άρθρο, προκειμένου να μπορέσετε κι εσείς να κάνετε τη δουλειά σας.

Σύμφωνα λοιπόν με την παραπάνω εγκύκλιο του Υπουργείου Οικονομικών, έχουμε:


8. Για την απαλλαγή από τη φορολογία εισοδήματος των μισθών, συντάξεων και της πάγιας αντιμισθίας που χορηγούνται σε πρόσωπα που παρουσιάζουν ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον ογδόντα τοις εκατό (80%), οι γνωματεύσεις των οικείων υγειονομικών επιτροπών του Κέντρου Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α), το οποίο συστήθηκε και λειτουργεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3863/2010, με σκοπό την εξασφάλιση ενιαίας υγειονομικής κρίσης, όσον αφορά στον καθορισμό του βαθμού αναπηρίας, όλων των ασφαλισμένων όλων των ασφαλιστικών φορέων, συμπεριλαμβανομένου του Δημοσίου, καθώς και των ανασφάλιστων για τους οποίους απαιτείται η πιστοποίηση της αναπηρίας.
Περαιτέρω, ο φορολογούμενος για την πιστοποίηση της ύπαρξης αναπηρίας μπορεί να προσκομίσει και γνωματεύσεις των Ανωτάτων Υγειονομικών Επιτροπών του Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε), του Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε), της Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.), της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, δεδομένου ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν.3863/2010, οι εν λόγω Υγειονομικές Επιτροπές δεν έχουν καταργηθεί και εξακολουθούν να ασκούν τα καθήκοντά τους και μετά την 01.09.2011. Περαιτέρω, οι ήδη εκδοθείσες γνωματεύσεις πριν την 01.09.2011 (ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του ΚΕ.Π.Α) από τις υγειονομικές επιτροπές των Νομαρχιών, οι οποίες έχουν δοθεί για οποιαδήποτε χρήση, μπορούν να χρησιμοποιούνται για την αναγνώριση της υπόψη φορολογικής απαλλαγής επ' αόριστον, αν πρόκειται για επ' αόριστον κρίση, ή αλλιώς μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους, εφόσον είχαν εκδοθεί σύμφωνα με όσα ίσχυαν στο σχετικό φορολογικό πλαίσιο κατά το χρόνο έκδοσής τους.

Σε περίπτωση που ο φορολογούμενος δεν διαθέτει κάποιες από τις προηγούμενες γνωματεύσεις, μπορεί αν λαμβάνει σύνταξη από ασφαλιστικό φορέα κύριας ασφάλισης, επειδή έχει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 80%, να προσκομίσει βεβαίωση ή απόφαση συνταξιοδότησης του συνταξιοδοτικού φορέα, από την οποία να προκύπτει ότι κατόπιν ιατρικής κρίσης από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή συνταξιοδοτήθηκε με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 80% ως και το χρονικό διάστημα που προβλέπεται ότι θα διαρκέσει η αναπηρία αυτή. Τονίζεται ότι εφόσον έχει εκδοθεί γνωμάτευση αναπηρίας από ΚΕΠΑ ή ΑΣΥΕ κ.λπ., τότε λαμβάνονται υπόψη οι γνωματεύσεις αυτές και όχι οι βεβαιώσεις ή αποφάσεις των συνταξιοδοτικών φορέων.
Επισημαίνεται ότι σε όλες τις ανωτέρω γνωματεύσεις, προκειμένου να γίνουν δεκτές θα πρέπει να διαπιστώνεται και βεβαιώνεται ρητά το ποσοστό της αναπηρίας του προσώπου που αφορά, καθώς και το χρονικό διάστημα που προβλέπεται ότι θα διαρκέσει η εν λόγω αναπηρία, ενώ σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να καλύπτουν και το φορολογικό έτος για το οποίο ο ενδιαφερόμενος αιτείται την εφαρμογή των οικείων διατάξεων.


Επίσης: 

ΔΕΑΦ Α 1148240 ΕΞ 2015/12.11.2015 
Οδηγίες σχετικά με την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2014 για τα άτομα με αναπηρία
http://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/22251
«Σε συνέχεια των ανωτέρω διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση που ο φορολογούμενος για τη χορήγηση της ανωτέρω φορολογικής απαλλαγής προσκομίσει απόφαση από ασφαλιστικό φορέα, με την οποία παρατείνεται η συνταξιοδότηση λόγω αναπηρίας για χρόνο αόριστο, τότε η εν λόγω απόφαση μπορεί να γίνει δεκτή μόνο εφόσον η πιστοποιούμενη από την υγειονομική επιτροπή αναπηρία είναι σε ισχύ το φορολογικό έτος στο οποίο αποκτώνται τα εισοδήματα. Στις περιπτώσεις που δεν αναγράφεται η διάρκεια ισχύος της αναπηρίας, θα πρέπει να προσκομίζεται στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και η σχετική γνωμάτευση της υγειονομικής επιτροπής του ασφαλιστικού φορέα, από την οποία βεβαιώνεται η χρονική διάρκεια της αναπηρίας. Υπενθυμίζεται ότι εφόσον έχει εκδοθεί γνωμάτευση αναπηρίας από ΚΕ.Π.Α. ή Α.Σ.Υ.Ε. κ.λπ., τότε λαμβάνονται υπόψη οι γνωματεύσεις αυτές και όχι οι βεβαιώσεις ή αποφάσεις των συνταξιοδοτικών φορέων.»

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEisRBuAWO9LqfyyFdcezWgsjn-SbZRfnaK0Vu_8UIXD8VKQJmp2W4kSYz4KyzJ6uk3ESjxlCkEnp0uG9o0dy31CazKRJE0UmcvOFPSl0_lNQVV5knZ5ZY2V_co8JMgGFEiUrG0b6nx9UP4o/s1600/%CE%91%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%B5%CE%B1%CF%82+%CE%9C%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CE%B7%CF%82+small.jpgΆρα, για εσάς που προσκομίζετε απόφαση συνταξιοδότησης, αυτή χρειάζεται να:

α): Να αναφέρει ποσοστό τουλάχιστον 80% και ότι αυτό προέκυψε από υγειονομική εξέταση.
 
β): Να προβλέπει τη διάρκεια της αναπηρίας, η οποία θα πρέπει να καλύπτει το φορολογικό έτος 2014.
 
γ): Να μην έχει εκδοθεί άλλη γνωμάτευση από ΚΕ.Π.Α ή ΑΣΥΕ κλπ. Αν έχει εκδοθεί τότε θα ληφθεί υπόψη αυτή η γνωμάτευση και όχι η απόφαση συνταξιoδότησης.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEisRBuAWO9LqfyyFdcezWgsjn-SbZRfnaK0Vu_8UIXD8VKQJmp2W4kSYz4KyzJ6uk3ESjxlCkEnp0uG9o0dy31CazKRJE0UmcvOFPSl0_lNQVV5knZ5ZY2V_co8JMgGFEiUrG0b6nx9UP4o/s1600/%CE%91%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%B5%CE%B1%CF%82+%CE%9C%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CE%B7%CF%82+small.jpgΣε περίπτωση που πιστεύετε ότι η απόφαση συνταξιοδότησης καλύπτει τις παραπάνω προϋποθέσεις και παρ' όλα αυτά η εφορία δεν την κάνει δεκτή, χωρίς να σας αιτιολογεί την άρνησή της, τότε μπορείτε να κάνετε τις εξής ενέργειες:

1.  Θα υποβάλλετε αίτημα στο γραφείο πρωτοκόλλου όπου θα ζητάτε να γίνει δεκτή η βεβαίωση της συνταξιοδότησής σας, προκειμένου να σας κάνουν επιστροφή του δικαιούμενου φόρου. Στο αίτημα αυτό θα επικαλεστείτε την ΠΟΛ.1088/2015 και την
ΔΕΑΦ Α 1148240 ΕΞ 2015/12.11.2015 του Υπουργείου Οικονομικών.

2. Θα σημειώσετε το ονοματεπώνυμο του εφόρου (είναι υποχρεωμένος να σας το δώσει αν του το ζητήσετε) που σας αρνήθηκε την παραλαβή της απόφασης και θα κάνετε αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη (μπορείτε να την υποβάλλετε ηλεκτρονικά από την ιστοσελίδα του), καθώς επίσης μπορείτε να υποβάλλετε καταγγελία στο:

Σώμα Επιθεωρητών -Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης

Λ. Συγγρού 60  -  Τ.Κ.: 11742  τηλ.: 213 215 8800    fax: 213 215 8809   email: seedd@seedd.gr  (Ώρες υποδοχής κοινού: 12:00 - 14:20 μ.μ
Για επικοινωνία με το προσωπικό του Σ.Ε.Ε.Δ.Δ. πιέστε το πιο κάτω κουμπί.
Προσωπικό Σ.Ε.Ε.Δ.Δ.
 
Ο φίλος σας,
Ανδρέας Μπαρδάκης


http://logistis-amea.blogspot.gr/ http://logistisamea.blogspot.gr/
© Ανδρέας Μπαρδάκης (Ελεύθερο προς αναπαραγωγή/αναδημοσίευση)

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEisRBuAWO9LqfyyFdcezWgsjn-SbZRfnaK0Vu_8UIXD8VKQJmp2W4kSYz4KyzJ6uk3ESjxlCkEnp0uG9o0dy31CazKRJE0UmcvOFPSl0_lNQVV5knZ5ZY2V_co8JMgGFEiUrG0b6nx9UP4o/s1600/%CE%91%CE%BD%CE%B4%CF%81%CE%B5%CE%B1%CF%82+%CE%9C%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%B4%CE%B1%CE%BA%CE%B7%CF%82+small.jpg 9 Ιανουαρίου 2016
Έκτακτη πρόσκληση στους φίλους αναγνώστες που ρωτούν:
Όσοι μπορείτε μπείτε στην ομάδα μας "ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ" προκειμένου να συμμετέχετε σε ομαδικές συζητήσεις διότι δεν προλαβαίνω τον ρυθμό των ερωτήσεων και χρειάζεται να μετατραπεί σε συλλογική αυτή η δράση που έχω ξεκινήσει.

https://www.facebook.com/groups/1240016732679704/




Twitter
 
Facebook


Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2015

Σύνταξη για συζύγους, γονείς ή αδελφούς ατόμων με αναπηρία μετά τον Ν.4336/2015

Τελευταία ενημέρωση, Νοέμβριος 2021:
Εκδόθηκε το Γενικό Έγγραφο (εγκύκλιος) ΕΦΚΑ 40/95/480598/25-11-2021
 

ΠΡΟΧΟΧΗ! ΣΤΟ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΟΥ e-ΕΦΚΑ διαπιστώσαμε ότι υπάρχει ΣΟΒΑΡΟ ΛΑΘΟΣ  στην ΗΛΙΚΙΑ συνταξιοδότησης για συζύγους-γονείς-αδελφούς ΑμεΑ (Εγκύκλιος υπ' αριθμ. πρωτ. Σ40/95/480598, 25.11.2021).

Στο παράδειγμα 3, περίπτωση β, αναφέρει ότι το έτος 2021 κάποιος μπορεί να βγει σε σύνταξη στην ηλικία των 61 ετών και έξι μηνών! Αυτό είναι εντελώς λάθος καθώς σύμφωνα με τις διατάξεις, τον πίνακα και τον μαθηματικό υπολογισμό που προβλέπεται από τη σχετική υπουργική απόφαση, υπ' αρ. πρωτ.: Φ11321/οικ.47523/1570/23.10.2015, η ηλικία που μπορεί να συνταξιοδοτηθεί είναι όταν συμπληρώσει τα 61 έτη και δύο μήνες - ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΞΙ ΜΗΝΕΣ ΠΟΥ ΕΣΦΑΛΜΕΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙ Η ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ!

ΕΤΣΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΧΑΝΕΙ ΑΔΙΚΑ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΜΗΝΕΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ!

Δηλαδή, αν κάποιος βγει με σύνταξη ύψους 1.000 ευρώ θα χάσει άδικα 1.000 Χ 4 μήνες = 4.000 ευρώ!
 
Εδώ και μήνες μαθαίνουμε ότι το ασφαλιστικό αλλάζει λόγω της εφαρμογής του τρίτου μνημονίου, έχοντας ως αποτέλεσμα να αυξηθούν τα όρια ηλικίας για τους περισσότερους ασφαλισμένους.
Ετσι λοιπόν, οι ασφαλισμένοι/-ες, με τη συμπλήρωση 7.500 ημερών πραγματικής ασφάλισης  έως 18.8.2015, συνταξιοδοτούνται χωρίς όριο ηλικίας, ενώ από 19.8.2015 με τουλάχιστον συμπληρωμένα τα 55 έτη της ηλικίας τους (με σταδιακή αύξηση έως τα 62 έτη λόγω μεταβατικού σταδίου), εφόσον είναι σύζυγοι, γονείς ή αδελφοί ατόμων με αναπηρία.

Εξαίρεση υπάρχει για τους δημοσίους υπαλλήλους που έχουν παιδί άγαμο και ανίκανο για την άσκηση κάθε βιοποριστικού επαγγέλματος κατά ποσοστό 67% και άνω.

Στους δημοσίους (γονείς) εξακολουθεί να ισχύει η συμπλήρωση 25ετίας για την θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος και η συμπλήρωση του 50ού έτους της ηλικίας για την καταβολή της σύνταξης. Χρήση του δικαιώματος αυτού, για συνταξιοδότηση με ευνοϊκότερους όρους, μπορεί να ασκηθεί από τον ένα εκ των γονέων, κατόπιν κοινής δήλωσής τους. Σε περίπτωση διάζευξης ή διάστασης των γονέων, το δικαίωμα μπορεί να ασκηθεί μόνο από αυτόν που έχει την επιμέλεια του παιδιού.
Αριθ. πρωτ.: 124069/0092/10.11.2015 (βλ. κεφάλαιο ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΗΛΙΚΙΑΣ, παρ. στ).

1. Για την καταβολή της σύνταξης των υπαλλήλων, που υπάγονται στην συνταξιοδοτική προστασία του Δημοσίου, θεσπίζεται ηλικία συνταξιοδότησης, η οποία ορίζεται ως εξής:
[...]
ββ) Το πεντηκοστό (50ό) έτος της ηλικίας συμπληρωμένο για όσους έχουν ανίκανο για την άσκηση κάθε βιοποριστικού επαγγέλματος παιδί ή σύζυγο, κατά ποσοστό εξήντα επτά τοις εκατό (67%) και άνω.

(Βλ. Π.Δ. 169/2007, άρθρο 56, παρ. 1ββ)


ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ

Βάσει του προγενέστερου του ν. 4336/2015 νομοθετικού πλαισίου, δεν προβλεπόταν όριο ηλικίας για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.
Οι ασφαλισμένοι/-ες της κατηγορίας αυτής,  συνταξιοδοτούνται με τη συμπλήρωση 7.500 ημερών πραγματικής ασφάλισης έως 18.8.2015, ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ, εφόσον είναι σύζυγοι, γονείς ή αδελφοί ατόμων με αναπηρία και πληρούν και τις λοιπές προϋποθέσεις του ανωτέρω νομοθετικού πλαισίου.


Πλέον όμως, με το ν. 4336/2015 και την ανωτέρω σχετική Υ.Α., καθιερώνεται ηλικιακό όριο που αρχίζει από το 55ο με σταδιακή αύξησή του ως τη συμπλήρωση του 62ου, με κριτήριο το έτος κατά το οποίο συμπληρώνεται ο απαιτούμενος χρόνος ασφάλισης, ήτοι οι 7.500 ημέρες ασφάλισης (με την προϋπόθεση φυσικά ότι συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις του νομοθετικού πλαισίου του ν. 3996/2011).

Σύμφωνα λοιπόν με τον Πίνακα:


Παράδειγματα:
1.
Ασφαλισμένος που συμπληρώνει 25ετή συντάξιμο χρόνο τον 10/2015, θα θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα λόγω γήρατος ως γονέας ανάπηρου παιδιού με τη συμπλήρωση της ηλικίας 55 ετών και 11 μηνών. Αν κατά την ηλικία αυτή, ό άλλος γονέας έχει χρόνο ασφάλισης μικρότερο της 8ετίας, η σύνταξη θα απονεμηθεί – εφόσον συντρέχουν και οι λοιπές προϋποθέσεις - από τον επόμενο μήνα συμπλήρωσης του χρόνου ασφάλισης των οκτώ ετών, χωρίς μεταβολή στην ηλικιακή προϋπόθεση ή χρονική προϋπόθεση ( 55 ετών και 11 μηνών και 25ετία).
2.
Ασφαλισμένος που συμπληρώνει 25ετή συντάξιμο χρόνο το έτος 2022, θα θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα λόγω γήρατος ως σύζυγος αναπήρου με τη συμπλήρωση του 62ου, ακόμη κι αν αυτή επέλθει μετά το έτος 2022, χωρίς μεταβολή στην χρονική προϋπόθεση, εφόσον βέβαια κατά την υποβολή του συνταξιοδοτικού αιτήματος συντρέχουν οι λοιπές προβλεπόμενες από τη σχετική νομοθεσία προϋποθέσεις.
3. Ασφαλισμένος, με σύζυγο ανάπηρο 80% που μέχρι την 18.8.2015 έχει συμπληρώσει 7.500 ημέρες πραγματικής ασφάλισης και η αναπηρία πιστοποιείται ότι υπήρχε μέχρι την ημερομηνία αυτή, δικαιούται σύνταξη με τον ανωτέρω χρόνο ασφάλισης, χωρίς όριο ηλικίας, και εφόσον πληροί και τις λοιπές προϋποθέσεις του ανωτέρω νομοθετικού πλαισίου (ν.3996/2011).
4. Ασφαλισμένος/-η που είναι σύζυγος, γονέας ή αδελφός ατόμων με αναπηρία, συμπληρώνει τις 7.500 ημέρες ασφάλισης (και πληροί και τις λοιπές προϋποθέσεις που προβλέπονται στο ανωτέρω νομοθετικό πλαίσιο, ν. 3996/2011) κατά το έτος 2017: δικαιούται σύνταξη με τη συμπλήρωση της ηλικίας των 57 ετών και 8 μηνών, που αντιστοιχεί, σύμφωνα με τον ΠΙΝΑΚΑ 1, στο νέο όριο ηλικίας που ισχύει για την ηλικία των 55 ετών για το έτος 2017.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj9ZLZG4GVE0s2fgohV6ba-D9ta8ktjwu0FunH04cjPnes36wLC6x_GIFezf1WM7VtBowQntP_-bPluovwUFMFzrGAgNiV_wsrOCVugMLfJ2fa5Hchc6Zx71vLYetfH4SoZCfABo1Ea6cHU/s1600/_small.jpg Θα πρέπει επίσης να πληρούν και τις λοιπές προϋποθέσεις του άρθρου 37 του ν.3996/2011), τις οποίες παραθέτουμε πιο κάτω
 
Σημαντικό:
Εξαιρούνται από την ανωτέρω αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης όσοι είχαν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι και την 18.8.2015 (ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ).

Οι μητέρες μπορούν επίσης να δουν το άρθρο μας:
Σύνταξη για μητέρες με ανίκανα για κάθε βιοποριστική εργασία τέκνα


Προϋποθέσεις του άρθρου 37 του ν.3996/2011

Α) ΓΟΝΕΙΣ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΤΕΚΝΩΝ
- Ποσοστό αναπηρίας τέκνου 67% και άνω
- Το τέκνο να είναι άγαμο, να μην εργάζεται και να μη νοσηλεύεται σε ίδρυμα με δαπάνη ασφαλιστικού ή άλλου δημόσιου φορέα.
- Ο γονέας που θα ασκήσει το δικαίωμα θα πρέπει εκτός των απαιτούμενων χρονικών προϋποθέσεων να μη λαμβάνει ήδη σύνταξη από άλλο ασφαλιστικό οργανισμό ή το Δημόσιο.
- Κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης ο έτερος γονέας θα πρέπει να εργάζεται, να μη λαμβάνει και να μη δικαιούται να λάβει σύνταξη από οποιοδήποτε ασφαλιστικό Οργανισμό ή το Δημόσιο και να έχει συμπληρώσει τουλάχιστον 2.400 ημέρες εργασίας ή 8 έτη πραγματικής ασφάλισης εκ των οποίων 600 ημέρες ή 2 έτη τα τελευταία 4 έτη σε φορείς κύριας ασφάλισης ή το Δημόσιο.
- Να υποβάλει υπεύθυνη δήλωση προς τον οικείο ασφαλιστικό του φορέα ή τους φορείς αν συντρέχει ασφάλιση σε περισσότερους του ενός ή το Δημόσιο, ότι δεν έχει ασκήσει και δεν πρόκειται να ασκήσει στο μέλλον το δικαίωμα συνταξιοδότησης που παρέχει η παρούσα διάταξη.
Σε περίπτωση λύσης του γάμου μεταξύ των γονέων:
- Το δικαίωμα ασκείται από το γονέα που έχει την επιμέλεια του ανηλίκου, αναπήρου τέκνου με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.
Λόγω της κατ’ εξαίρεση παραχώρησης δικαιώματος συνταξιοδότησης με ευνοϊκότερες προϋποθέσεις από ότι στους λοιπούς ασφαλισμένους, η άσκηση της επιμέλειας κατόπιν συναινετικού διαζυγίου δεν αρκεί για τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης.
Αντιθέτως, απαιτείται η επιμέλεια του ανήλικου παιδιού να έχει δοθεί στο διαζευγμένο γονέα με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Αστικό Κώδικα.
- Αν το παιδί είναι ενήλικο, το δικαίωμα ασκείται από το γονέα που είχε την επιμέλεια όσο ήταν ανήλικο, αν η λύση του γάμου επήλθε πριν την ενηλικίωσή του.
- Εάν η ενηλικίωση επήλθε πριν τη λύση του γάμου, το δικαίωμα ασκείται από έναν από τους γονείς – κατόπιν μεταξύ τους συμφωνίας – με τις προϋποθέσεις που προαναφέρθηκαν.
- Σε περίπτωση που το ανάπηρο παιδί έχει τεθεί σε δικαστική συμπαράσταση λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής ή λόγω σωματικής αναπηρίας το δικαίωμα ασκείται από το γονέα που έχει οριστεί με αμετάκλητη δικαστική απόφαση.

Β) ΣΥΖΥΓΟΙ ΑΝΑΠΗΡΩΝ

- Ποσοστό αναπηρίας συζύγου 80% και άνω.
- Έγγαμος βίος τουλάχιστον 10 ετών πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση.
- Ο σύζυγος του αναπήρου να μη λαμβάνει και να μη δικαιούται να λάβει σύνταξη από οποιοδήποτε ασφαλιστικό οργανισμό ή το Δημόσιο.

Γ) ΑΔΕΛΦΙΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ

- Ποσοστό αναπηρίας αδελφού 67% και άνω.
- Ο ανάπηρος αδελφός να είναι άγαμος, να μην εργάζεται και να μη νοσηλεύεται σε ίδρυμα με δαπάνη ασφαλιστικού ή άλλου δημόσιου φορέα.
- Για την άσκηση του δικαιώματος από τον αδελφό/η πρέπει, για τουλάχιστον μία πενταετία πριν την ημερομηνία υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης:
α) να έχει οριστεί δικαστικός συμπαραστάτης του/της αδελφού/ης με αμετάκλητη δικαστική απόφαση λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής ή λόγω σωματικής αναπηρίας ή β) ο ανάπηρος αδελφός να συνοικεί αποδεδειγμένα με τον αιτούντα τη σύνταξη αδελφό/η και να τον βαρύνει.
Η συνοίκηση και η οικονομική επιβάρυνση θα αποδεικνύονται από τα έντυπα Ε1 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, που υπέβαλε ο αδελφός που βαρύνεται κατά τα τελευταία πέντε έτη που προηγούνται του έτους υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης.
- Ο αιτών τη σύνταξη να μη λαμβάνει και να μη δικαιούται να λάβει σύνταξη από άλλο ασφαλιστικό Οργανισμό ή το Δημόσιο.
- Επίσης κατά την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης απαιτείται οι δύο αδελφοί να είναι ορφανοί από τους δύο γονείς ή ο εν ζωή γονέας να είναι ανάπηρος με ποσοστό 67% και άνω.

ΑΝΑΣΤΟΛΗ – ΔΙΑΚΟΠΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ
Α) Αν το ανάπηρο άτομο (παιδί – σύζυγος – αδελφός) αναλάβει εργασία ή αυτοαπασχοληθεί, η καταβολή της σύνταξης αναστέλλεται για όσο χρόνο διαρκεί η εργασία ή η αυτοαπασχόληση.
Β) Σε περίπτωση παύσης της δικαστικής συμπαράστασης αδελφού/ης ή διακοπής της συνοίκησης, η σύνταξη διακόπτεται από την ημερομηνία παύσης ή διακοπής αντίστοιχα και επαναχορηγείται εφόσον συντρέχουν εκ νέου οι προϋποθέσεις του άρθρου 37.
Σε περίπτωση που το ανάπηρο άτομο εργαστεί ως μισθωτός ή αυτοαπασχολούμενος μετά τη συνταξιοδότηση, τότε ο γονέας, σύζυγος ή αδελφός υποχρεούται να δηλώσει την εργασία στο φορέα από τον οποίο συνταξιοδοτείται ώστε η σύνταξη που λαμβάνει να ανασταλεί για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η εργασία.
Την ίδια υποχρέωση δήλωσης έχει ο συνταξιοδοτούμενος αδελφός, σε περίπτωση παύσης της δικαστικής συμπαράστασης ή διακοπής της συνοίκησης προκειμένου να διακοπεί η συνταξιοδότησή του.
Για τους λόγους αυτούς, θα πρέπει επί του σώματος των σχετικών αποφάσεων να αναγράφεται ευκρινώς η υποχρέωση του συνταξιούχου για δήλωση των παραπάνω μεταβολών.

ΧΡΟΝΟΙ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΛΗΦΘΟΥΝ ΥΠΟΨΗ ΓΙΑ ΘΕΜΕΛΙΩΣΗ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ
Οι χρόνοι που μπορούν να ληφθούν υπόψη για τη συμπλήρωση των 25 ετών ασφάλισης ή 7.500 ημερών εργασίας είναι:
1. Ο χρόνος πραγματικής ασφάλισης
2. Ο χρόνος προαιρετικής ασφάλισης
3. Ο χρόνος διαδοχικής ασφάλισης
4. Ο χρόνος στρατιωτικής θητείας που αναγνωρίζεται κατόπιν εξαγοράς, κατ’ εφαρμογή του Ν.1358/83.
5. Ο χρόνος γονικής άδειας ανατροφής παιδιών του αρθρ. 65 του Ν. 1483/84 που αναγνωρίζεται κατόπιν εξαγοράς κατά τα οριζόμενα στην παρ. 18 του άρθρου 10 του Ν. 3863/2010, όπως ισχύει κάθε φορά.
6. Ο προβλεπόμενος από την ΕΓΣΣΕ χρόνος απουσίας από την εργασία λόγω κύησης και λοχείας.
7. Ο χρόνος που έχει πραγματοποιηθεί στην ασφάλιση κάθε άλλου κράτους‐μέλους της ΕΕ, σύμφωνα με το άρθρο 6 του Κανονισμού (ΕΚ) 883/2004, καθώς και ο χρόνος που έχει διανυθεί σε χώρα με την οποία η Ελλάδα έχει συνάψει διμερή Συμφωνία Κοινωνικής Ασφάλειας (ισχύει και για τον χρόνο του έτερου γονέα).

ΧΡΟΝΟΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΥΠΟΨΗ
1. Χρόνος αναγνώρισης σπουδών
2. Χρόνος αναγνώρισης τέκνων
3. Χρόνος αναγνώρισης ανεργίας
4. Χρόνος προεγγραφής

Πλέον:
- Παρέχεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης σε γονείς αναπήρων και στην περίπτωση που ο έτερος γονέας είναι ασφαλισμένος του Δημοσίου.

Δεν παρέχεται η δυνατότητα συνταξιοδότησης σε γονέα αναπήρου τέκνου όταν ο έτερος
γονέας:

- Δεν εργάζεται
- Δεν έχει πραγματοποιήσει τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης
- Είναι προαιρετικά ασφαλισμένος
- Βρίσκεται σε αποδεδειγμένη ανεργία δηλαδή επιδοτείται από τον ΟΑΕΔ
- Βρίσκεται σε επιδοτούμενη από το ΙΚΑ ασθένεια
- Είναι εν ενεργεία ασφαλισμένος σε φορέα κύριας ασφάλισης, έχει τον απαιτούμενο χρόνο ασφάλισης των 8 ετών, πλην όμως είναι ήδη συνταξιούχος άλλου φορέα.

Πηγές:
-Ν.4336/2015
-Ν.3996/2011, άρθρο 37
-Υ.Α. αρ.Φ11321/οικ.47523/1570/26.10.2015
-Αριθ. πρωτ.: 124069/0092/10.11.2015
-Φ.80000/54411/1797   30/11/2015 (Η βασική εγκύκλιος)
-Εγκύκλιος ΙΚΑ αρ.52  15/12/2015
-Εγκύκλιος ΟΑΕΕ αρ.56/2011
-Εγκύκλιος ΟΑΕΕ αρ.2/2016

Ανδρέας Μπαρδάκης

http://logistis-amea.blogspot.gr/
http://logistisamea.blogspot.gr/
© Ανδρέας Μπαρδάκης (Ελεύθερο προς αναπαραγωγή/αναδημοσίευση)
http://logistis-amea.blogspot.com/

Έκτακτη πρόσκληση στους φίλους αναγνώστες που ρωτούν:
Ελάτε στην ομάδα μας ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ προκειμένου να συμμετέχετε στην ομαδική μας προσπάθεια.


Οι συνεργάτες και τα μέλη της ομάδας μας θα σας εξυπηρετήσουν.
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/