Τετάρτη 6 Ιουλίου 2016

Αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη για το θέμα των Προνοιακών Επιδομάτων στη Φορολογική Δήλωση




Σε συνέχεια του θέματος με τα προνοιακά επιδόματα στη φορολογική δήλωση, το οποίο είχαμε καταγγείλει εδώ:

Αθήνα, 6 Ιουλίου 2016
ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΣΥΝΗΓΟΡΟ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Στις 12/3/2016 έστειλα επιστολή στους φορείς του υπουργείου οικονομικών, όπως εμφανίζονται στο έντυπο "Επιστολή 12/3/16", επίσης με κοινοποίηση προς τον Συνήγορο του Πολίτη.
Θέμα της επιστολής:
Φορολογική μεταχείριση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία, μετά τον Ν.4172/2013.

  Στις 24/3/2016 η ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ, ΤΜΗΜΑ Α' μου απάντησε με ταχυδρομική επιστολή ότι δεν έχει την αρμοδιότητα και ότι πρέπει να απευθυνθώ στη Διεύθυνση Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών, επίσης ότι μπορώ να συμβουλευτώ το φυλλάδιο οδηγιών, όταν θα αναρτηθεί.
  Σημειώνω ότι, όταν αναρτήθηκε το φυλλάδιο οδηγιών δεν προέβλεπε τον χειρισμό για τα προνοιακά επιδόματα, καθώς δεν αναφέρονται καθόλου μέσα στις οδηγίες.

  Ακολούθησα την υπόδειξη της ανωτέρω υπηρεσίας και στις 5/4/2016 έστειλα την ίδια επιστολή στη Γενική Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης, Δ/NΣH ΠΑΡΟΧΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, Υπόψιν Προϊσταμένου.
  Παράλληλα, υπέδειξα μέσω της ιστοσελίδας «Δωρεάν Συμβουλές για ΑμεΑ και οικονομικά αδύναμους», και της ομάδας κοινωνικής διαδικτύωσης «Συνήγορος των ΑμεΑ», που διατηρώ για ακτιβιστικούς σκοπούς, στους αναγνώστες που τις διαβάζουν, να αντιγράψουν το περιεχόμενο της επιστολής μου και να τη στείλουν με
mail στην ανωτέρω Διεύθυνση Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών.
 Επίσης, στις 7/4/16 και στις 11/4/16 έστειλα συμπληρωματικές επιστολές στην ίδια διεύθυνση, με περισσότερες διευκρινήσεις.

  Στις 25/4/2016, η Διεύθυνση Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών  μου έστειλε, σ' εμένα και σε 27 άτομα ακόμα, με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, κοινοποίηση της ηλεκτρονικής επιστολής που έστειλε, στην αρχική, ως ανωτέρω,
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ, ΤΜΗΜΑ Α':

  «
Σε συνέχεια της προηγούμενης ηλεκτρονικής αλληλογραφίας μας σας διαβιβάζουμε επιπρόσθετα αιτήματα που αποστάλθηκαν μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας στην Διεύθυνση μας αναφορικά με την φορολογική μεταχείριση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία, μετά τον Ν.4172/2013 καθώς τα θέματα που θίγονται σε αυτά δεν αφορούν στις αρμοδιότητες της.
Παρακαλείσθε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας για τη παροχή κάθε σχετικής πληροφορίας προς τους ενδιαφερόμενους.»


   Από τότε, έχει παρέλθει η προθεσμία για ικανοποίηση των αιτημάτων των πολιτών, σύμφωνα με τον άρθρο 4, παρ.1, Ν.2690/1999, όπως έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 6, παρ.1, Ν.3242/2004, εντωμεταξύ, το ζήτημα αφορά τον ορθό τρόπο συμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων φυσικών προσώπων για χιλιάδες άτομα που έχουν αναπηρία, ενώ η προθεσμία για τις φορολογικές δηλώσεις έχει παραταθεί για έως τις 15/7/2016.
  Αν δεν δώσει η αρμόδια διεύθυνση υπεύθυνη απάντηση, όπως περιγράφω και στις επιστολές που έχω στείλει, τις οποίες σας επισυνάπτω, πολλοί άνθρωποι με αναπηρία θα απολέσουν το νόμιμο δικαιώμά τους στο οικογενειακό επίδομα τέκνων, το δικαίωμα στην έκπτωση του ΕΝΦΙΑ, καθώς επίσης, το δικαίωμα στη χορήγηση του ΕΚΑΣ στις συντάξεις τους.

 Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητάω την άμεση, χωρίς καμία καθυστέρηση, επέμβαση εκ μέρους του Συνήγορου του Πολίτη προκειμένου η
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ,  ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ του Υπουργείου Οικονομικών, να αναλάβει τις ευθύνες της και να απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα που έχω υποβάλλει εγώ και οι 27 συμπολίτες μου, όπως έχει υποχρέωση να κάνει μετά την υπόδειξη της διεύθυνσης Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών και όπως ο Ν.2690/1999 την υποχρεώνει να πράξει.

Την αναφορά μου αυτή, πιθανόν να την ακολουθήσει ομαδική υποστήριξη από ηλεκτρονικά μηνύματα που θα σας στείλουν οι αναγνώστες μου και τα μέλη της διαδικτυακής μας κοινότητας που ασχολείται με τα δικαιώματα των ΑμεΑ.

Θα κοινοποιηθεί και στην Εθνική Συνομοσπονδία Αναπήρων.

Με τιμή,
Ανδρέας Μπαρδάκης
(Έχουν επισυναφθεί 8 συνοδευτικά αρχεία)


 Ακολούθησε επιστολή προς την ΕΣΑμεΑ:

 Τετάρτη 6 Ιουλίου 2016
Προς esaea@otenet.gr (
Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία) 


Αγαπητέ κύριε Ι. Βαρδακαστάνη, καλησπέρα σας!

Σας κοινοποιώ την αναφορά που έκανα στον Συνήγορο του Πολίτη και περιμένω από εσάς να με ενημερώσετε πως θα ενεργήσετε από εδώ και στο εξής για το θέμα της Φορολογικής μεταχείρισης προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία, μετά τον Ν.4172/2013,

για την οποία σας είχα ενημερώσει, επίσης είχαμε επικοινωνήσει τηλεφωνικά και μου είχατε υποσχεθεί ότι θα το δείτε.

Με τιμή,
Ανδρέας Μπαρδάκης


Παρασκευή, 22 Ιουλίου 2016

Λάβαμε την απάντηση από τον Συνήγορο του Πολίτη, ως εξής:

Προς Υπουργείο Οικονομικών
1.Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων
Γενική Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης
Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας

2.Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Ανθρώπινου Δυναμικού
Γενική Διεύθυνση Φορολογικής Διοίκησης
Διεύθυνση Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών




Θέμα: Φορολογική αντιμετώπιση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία


Αξιότιμοι κύριοι,

  Ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του όπως αυτές περιγράφονται στα άρθρα 3 και 4 του Ν. 3094/2003 (ΦΕΚ 10Α), διερευνά την υπ’αρ.φακ. 217674/2016 αναφορά του κ. Ανδρέα Μπαρδάκη, με αντικείμενο την παράλειψη απάντησης σε έγγραφο ερώτημα το οποίο έχει απευθύνει στις υπηρεσίες σας, τόσο ο ίδιος όσο και 27 ακόμη ενδιαφερόμενοι. Το ερώτημα αφορούσε τη φορολογική μεταχείριση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία.
   Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το περιεχόμενο της αναφοράς και τα συνημμένα σε αυτήν έγγραφα, στις 12.03.2016 ο κ. Μπαρδάκης απηύθυνε έγγραφο ερώτημα στη Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας, ζητώντας διευκρινίσεις σχετικά με τη φύση των επιδομάτων που καταβάλλονται από την Πρόνοια σε ανασφάλιστα άτομα με αναπηρία. Ο προβληματισμός που τέθηκε με το ανωτέρω ερώτημα επικεντρώνεται στο αν τα συγκεκριμένα επιδόματα αποτελούν ή όχι εισόδημα, συνεπώς αν πρέπει αναλόγως να δηλώνονται στους κωδικούς 659-660 (εισοδήματα που απαλλάσσονται του φόρου ή φορολογούνται με ειδικό τρόπο) ή στους κωδικούς 781-782 (ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα).
  Επί της αιτήσεώς του αυτής, η Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας απάντησε με το ΔΕΑΦ Α 1047451 ΕΞ 2016 έγγραφο της 24ης Μαρτίου 2016 ότι δεν έχει την αρμοδιότητα εξυπηρέτησης φορολογουμένων ή υποδοχής αιτημάτων, καθώς αυτή έχει περιέλθει στις Δ.Ο.Υ. και στη Διεύθυνση Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών. Επισήμανε επίσης ότι η ερμηνεία διατάξεων μπορεί να ζητηθεί από συγκεκριμένη Δ.Ο.Υ. στην εξαιρετική περίπτωση που αυτό κριθεί απαραίτητο προκειμένου να απαντηθούν θέματα φορολογουμένων.
    Εν συνεχεία, στις 05.04.2016, ο κ. Μπαρδάκης απευθύνθηκε εγγράφως με το ίδιο αίτημα στη Διεύθυνση Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών, αποστέλλοντας συμπληρωματικά διευκρινιστικά στοιχεία στις 07.04.2016 και 11.04.2016. Στις 25.04.2016 η Διεύθυνση Παροχής Φορολογικών Υπηρεσιών ενημέρωσε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου τόσο τον ενδιαφερόμενο όσο και άλλους 27 αιτούντες ότι τα συγκεκριμένα αιτήματα διαβιβάστηκαν εκ νέου στη Διεύθυνση Εφαρμογής Άμεσης Φορολογίας, από την οποία ζητήθηκε η παροχή κάθε σχετικής πληροφορίας προς τους ενδιαφερόμενους. Ωστόσο έκτοτε δεν υπήρξε άλλη ανταπόκριση.
    Σε Δελτίο Τύπου που εξέδωσε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων στις 12.04.2016 επισημαίνεται ότι «τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις, τα οποία απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος, αλλά δεν απαλλάσσονται απαραίτητα και από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις των περιπτώσεων δ΄ και ε΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του ν.4172/2013».
  Σύμφωνα με το ανωτέρω άρθρο, το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες αποτελούν κατηγορία εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις.
   Θα θέλαμε ωστόσο να παρατηρήσουμε ότι στις συγκεκριμένες επιστολές που απηύθυνε στις υπηρεσίες σας ο κ. Μπαρδάκης, ζητά διευκρινίσεις συγκεκριμένα για τη φύση των επιδομάτων που καταβάλλονται από την Πρόνοια σε ανασφάλιστα άτομα με αναπηρίες.
  Έχουμε την άποψη ότι είναι σημαντικό να διευκρινιστεί αν τα επιδόματα αυτά αποτελούν συναφή ποσά σε σχέση με το εξωιδρυματικό επίδομα, δεδομένου ότι: α) το εξωιδρυματικό επίδομα έχει σαφώς χαρακτηριστεί ως «επίδομα τύπου σύνταξης» με το υπ’ αρ.πρωτ.Φ7/1342/6-11-81 έγγραφο του Υπουργείου Κοιν. Υπηρεσιών, β) αντιθέτως, στην ΠΟΛ 1094/2015 παρ. 5, διευκρινίζεται ότι τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση-βοήθημα σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες (ηλικιωμένους, άτομα με ψυχωτικές παθήσεις, άστεγους, άπορους, άτομα με ειδικές ανάγκες κλπ) από το Δημόσιο, ή από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς, δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος του άρθρου 7 του Ν. 4172/13[1] και επομένως δεν φορολογούνται, γ) στο υπ’αρ.πρωτ. Δ 12 Α 1117818 ΕΞ 2013 έγγραφο της Διεύθυνσης Φορολογίας Εισοδήματος είχε διευκρινιστεί ότι συγκεκριμένα επιδόματα που δεν συγκέντρωναν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, (που ορίζεται ως το περιοδικό αποτέλεσμα από την εκμετάλλευση μιας διαρκούς πηγής, η οποία συνίσταται είτε σε κεφάλαιο, είτε σε εργασία είτε και στα δυο), αλλά αντίθετα συνιστούν κοινωνικές-προνοιακές παροχές, μη ανταποδοτικού χαρακτήρα, έπρεπε να αναγράφονται στους κωδικούς 781-782 (ποσά που δεν αποτελούν εισόδημα).  
  Με βάση τα προαναφερόμενα και λαμβάνοντας υπόψη ότι το θέμα αυτό αφορά σημαντικό αριθμό φορολογουμένων οι οποίοι ταυτόχρονα αποτελούν μια από τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και χρίζουν ιδιαίτερης προσοχής και προστασίας, παρακαλούμε για τα σχόλια και τις διευκρινίσεις σας επί των ανωτέρω.
  Εν αναμονή της ανταπόκρισής σας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και παραμένουμε στη διάθεσή σας για κάθε διευκρίνιση.

Με εκτίμηση,

Γιώργος Μόσχος
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη 

  Κοινοποίηση: Κο Ανδρέα Μπαρδάκη





[1] Οι κατηγορίες των εισοδημάτων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κ.Φ.Ε. είναι α) εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις, β) εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, γ)εισόδημα από κεφάλαιο και δ) εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.



Ανδρέας Μπαρδάκης
http://logistis-amea.blogspot.gr/ http://logistisamea.blogspot.gr/
© Ανδρέας Μπαρδάκης (Ελεύθερο προς αναπαραγωγή/αναδημοσίευση)
Twitter

Έκτακτη πρόσκληση στους φίλους αναγνώστες που ρωτούν:
Ελάτε στην ομάδα μας "ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ" προκειμένου να συμμετέχετε στην ομαδική μας προσπάθεια.
Οι συνεργάτες και τα μέλη της ομάδας μας θα σας εξυπηρετήσουν.


https://www.facebook.com/groups/1240016732679704/




Σάββατο 2 Ιουλίου 2016

ΕΚΑΣ για ΑμεΑ - Αλλιώς ερμηνεύει τον νόμο το ΙΚΑ και αλλιώς ο ΟΑΕΕ;

Kατεβάστε την επιστολή,
συμπληρώστε τη, στην αρχή της, με το ονοματεπώνυμό σας και στείλτε την στο esaea@otenet.gr (Εθνική Συνοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία)

Πατήστε εδώ για να κατέβει η επιστολή: DOWNLOAD



Αγαπητέ κ. Ιωάννη Βαρδακαστάνη,
σας κοινοποιώ την επιστολή που έστειλε ο κ. Μπαρδάκης Ανδρέας, στις 2/7/2016, στους παρακάτω εκπροσώπους της Διοίκησης και σας παρακαλώ να ενεργήσετε τα δέοντα προκειμένου να λυθεί το πρόβλημα που δημιουργείται στους συνταξιούχους αναπηρίας για το ΕΚΑΣ 2016

Με τιμή,
(Εδώ συμπληρώνουμε με το ονοματεπώνυμό μας)






Αθήνα, 2 Ιουλίου 2016

Αποστέλλεται  σε όλους τους παρακάτω:

- κον Αναστάσιο Πετρόπουλο - Υφυπουργός Εργασίας
Email: gramm_k.asfalisis@yeka.gr

- κα Χαρίκλεια Γδοντάκη - Γενική Διευθύντρια Ασφαλιστικών Υπηρεσιών (ΙΚΑ)
- Προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης Ασφαλιστικών Υπηρεσιών
Email :
genasf@ika.gr

- κον Δημήτρη Τσακίρη - Διοικητής ΟΑΕΕ
Τηλέφωνο Εξυπηρέτησης Κοινού : 210 3729500
Τηλέφωνο 1 : 210 3729600
Τηλέφωνο 2 : 210 3729777
Fax : 210 3622260

- κον Ιωάννη Βαρδακαστάνη - Πρόεδρος της ΕσΑμεΑ
e-mail : esaea@otenet.gr

ΔΙΟΙΚΗΣΗ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΑΣΦ/ΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣH ΠΑΡΟΧΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
Ταχ. Δ/νση: Αγ. Κων/νου 8 (10241)
- Π. Δάβου
Αριθ. Τηλεφώνου: 2105215189
FAX: 2105230046

e-mail : diefpar@ika.gr

ΥΠΟΥΡΓΕΙO ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΚΥΡΙΑΣ ΑΣΦ/ΣΗΣ ΜΙΣΘΩΤΩΝ & ΑΣΘΕΝΕΙΑΣ (Δ13)
ΤΜΗΜΑ A΄
ΤΑΧ. Δ/ΝΣΗ : Σταδίου 29
ΤΑΧ. ΚΩΔΙΚΑΣ : 101 10

- κ.κ. Γκίκα Φ., Καραμπλιάνη Α., Μαυρίδου
Γ. ΤΗΛΕΦΩΝΑ :210-33681225, 127, 128
210-3368109, 110, 113, 124
210-3368166, 223, 337, 338
Email: asfmis@ggka.gr

ΟΑΕΕ ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΠΑΡΟΧΩΝ
Δ/ΝΣΗ ΠΑΡΟΧΩΝ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
Ταχ. Δ/νση :ΑΓ.ΚΩΝ/ΝΟΥ 5, 10431 Αθήνα

- Ε. ΦΑΓΚΡΑ
Τηλέφωνο :210-5274375
fax :210-5220504
Υπουργείο Εργασίας
Τμήμα Προστασίας Ατόμων με Αναπηρία
- Γ. ΡΙΖΟΣ
- Χ. ΛΙΑΡΟΚΑΠΗ (αναπλ.)
Email: amea@yeka.gr

- Γενικό Γραμματέα Κοινωνικών Ασφαλίσεων

Email:
ypoyrgos@ggka.gr
gengrammateas@ggka.gr



- Απλή Κοινοποίηση στον Συνήγορο του Πολίτη

ΘΕΜΑ:
«ΕΚΑΣ για ΑμεΑ - Αλλιώς ερμηνεύει τον νόμο το ΙΚΑ και αλλιώς ο ΟΑΕΕ;»

Σύμφωνα με τον Ν.4387/2016, άρθρο 92, παρ.2.δ., προβλέπεται:
Αρθρο 92. Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ)
παρ.2. Ποσά επιδόματος:
δ. Στους συνταξιούχους γήρατος και αναπηρίας που λαμβάνουν μειωμένη σύνταξη, καθώς και σε όσους συνταξιούχους δεν θεμελιώνουν αυτοτελές δικαίωμα συνταξιοδότησης με χρόνο ασφάλισης που έχουν πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα, το επίδομα ισούται με τα 2/3 των ανωτέρω ποσών. Για τους τελευταίους η διαφορά του 1/3 ποσού Ε.Κ.Α.Σ. που τυχόν δεν είχε καταβληθεί πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας διάταξης, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, δεν χορηγείται.
Προκειμένου για συνταξιούχους λόγω αναπηρίας, οποιαδήποτε μεταβολή στο ποσοστό αναπηρίας του δικαιούχου εντός του ίδιου ημερολογιακού έτους, στο οποίο καταβάλλεται το Ε.Κ.Α.Σ., δεν επιφέρει οποιαδήποτε μεταβολή στο ποσό του επιδόματος.
Στις περιπτώσεις συνδικαιούχων σύνταξης λόγω θανάτου, τα ποσά του Ε.Κ.Α.Σ. επιμερίζονται κατά το ίδιο ποσοστό επιμερισμού της σύνταξης που προβλέπεται από τις διατάξεις του οικείου ασφαλιστικού φορέα, άλλως από την κληρονομική μερίδα τους.
Ερμηνεύοντας τον νόμο, το Υπουργείο Εργασίας έστειλε την εγκύκλιο  υπ' αριθ.Πρωτ.:Φ.80000/οικ.22102/922, 1/1/2016, προς όλους τους οργανισμούς κύριας ασφάλισης αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (πλην ΟΓΑ), καθώς και στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στην οποία αναφέρει, όσον αφορά την παρ.2.δ. του άρθρου 92:
«Στις περιπτώσεις των συνταξιούχων λόγω αναπηρίας οποιαδήποτε μεταβολή του
ποσοστού αναπηρίας τους (αυξητική ή μειωτική) εντός του ίδιου ημερολογιακού
έτους στο οποίο καταβάλλεται το ΕΚΑΣ, δεν επιφέρει καμία μεταβολή στο ποσό
αυτού.

Ενδεικτικό παράδειγμα : συνταξιούχος αναπηρίας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ετών 66
με ποσοστό 80% - δικαιούχος ΕΚΑΣ 2016 - επανακρίνεται από τις Υγειονομικές
Επιτροπές του ΚΕΠΑ το Σεπτέμβριο 2016 με ποσοστό αναπηρίας 70%. Ο
συνταξιούχος αυτός θα συνεχίσει να λαμβάνει πλήρες ποσό ΕΚΑΣ για όλο το 2016
και η μείωση κατά 1/3 του δικαιούμενου ποσού θα επέλθει το 2017 (εφόσον, βέβαια, δικαιούται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων το ΕΚΑΣ του 2017).»

Κατόπιν τούτου, η Διοίκηση του ΙΚΑ εξέδωσε στις 9/6/2016 τη δική της εγκύκλιο αρ.16, Σ48/41, στην οποία δίνει την παρακάτω ερμηνεία:

«6. Σύμφωνα με το προτελευταίο εδάφιο της περ. δ’ της παρ. 2, οποιαδήποτε
μεταβολή στο ποσοστό αναπηρίας του δικαιούχου – συνταξιούχου αναπηρίας - εντός του ίδιου ημερολογιακού έτους στο οποίο καταβάλλεται το ΕΚΑΣ, δεν επιδρά στο ποσό του επιδόματος που δικαιούται.
Όμως, εάν ο συνταξιούχος λόγω αναπηρίας κατά το έτος αυτό κριθεί με ποσοστό
αναπηρίας μικρότερο του 80% και δεν έχει συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας του, το επίδομα θα διακοπεί από την πρώτη του επόμενου μήνα από αυτόν που φέρει το μικρότερο ποσοστό.»
Ενώ, η Διοίκηση του ΟΑΕΕ εξέδωσε στις 28/6/2016 τη δική της εγκύκλιο με αρ. Πρωτ: ΔΙΠΣΥΝ/Φ1/7/ 936573, στην οποία δίνει την παρακάτω ερμηνεία, μαζί με δύο παραδείγματα:

«Στις περιπτώσεις συνταξιούχων λόγω αναπηρίας οποιαδήποτε μεταβολή του ποσοστού αναπηρίας τους (αυξητική ή μειωτική) εντός του ίδιου ημερολογιακού έτους στο οποίο καταβάλλεται το ΕΚΑΣ, δεν επιφέρει καμία μεταβολή στο ποσό.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ :
- Συνταξιούχος λόγω αναπηρίας (παλαιός ή νέος ασφαλισμένος), 63 ετών με ποσοστό 80%- δικαιούχος ΕΚΑΣ 2016- επανακρίνεται από τις Υγειονομικές Επιτροπές το Σεπτέμβριο 2016 με ποσοστό 70%. Ο συνταξιούχος θα συνεχίσει να λαμβάνει το επίδομα για ολόκληρο το 2016 και από 01.01.2017 θα γίνει διακοπή διότι είναι μικρότερος του ηλικιακού ορίου των 65 ετών που προβλέπεται για τη χορήγηση του ΕΚΑΣ.

- Συνταξιούχος λόγω αναπηρίας (νέος ασφαλισμένος), 66 ετών με ποσοστό 80%- δικαιούχος ΕΚΑΣ 2016- επανακρίνεται από τις Υγειονομικές Επιτροπές το Σεπτέμβριο 2016 με ποσοστό 70%. Ο συνταξιούχος θα συνεχίσει να λαμβάνει το επίδομα για ολόκληρο το 2016 και από 01.01.2017 θα γίνει μείωση κατά 1/3 του δικαιούμενου ποσού εφόσον βέβαια το δικαιούται βάσει εισοδηματικών κριτηρίων.»

Παρατηρώντας την ερμηνεία που δίνεται από τη Διοίκηση του ΙΚΑ, σε σχέση με το πρώτο παράδειγμα που δίνεται από τη Διοίκηση του ΟΑΕΕ,
ένας συνταξιούχος αναπηρίας, ασφαλισμένος στον ΟΑΕΕ, ο οποίος είναι 63 ετών με ποσοστό αναπηρίας - το οποίο μεταβάλλεται μέσα στο 2016 σε ποσοστό μικρότερο του 80% - θα έχει διαφορετική αντιμετώπιση από έναν συνταξιούχο που έχει ακριβώς τις ίδιες προϋποθέσεις, που όμως είναι ασφαλισμένος στο ΙΚΑ.


Έτσι λοιπόν, ρωτούνται όλοι οι παραπάνω και ιδιαίτερα οι κύριοι:
Αναστάσιος Πετρόπουλος - Υφυπουργός Εργασίας
Χαρίκλεια Γδοντάκη - Γενική Διευθύντρια Ασφαλιστικών Υπηρεσιών (ΙΚΑ)
Δημήτριος Τσακίρης - Διοικητής ΟΑΕΕ
Ιωάννης Βαρδακαστάνης - Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατομων με Αναπηρία


1. Γιατί υπάρχει αυτή η διαφορά στις εγκυκλίους όσον αφορά την ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 92 στον Ν.4387/2016;

2. Πώς θα ενεργήσετε για να αποκατασταθεί το πρόβλημα που δημιουργείται αφού φαίνεται πως τα δύο ασφαλιστικά ταμεία μεταχειρίζονται, διαφορετικά το καθένα, τους ασφαλισμένους τους;

Παρακαλώ, όπως με ενημερώσετε για τις ενέργειες που θα πράξετε.


Ανδρέας Μπαρδάκης

http://logistis-amea.blogspot.gr/ http://logistisamea.blogspot.gr/
© Ανδρέας Μπαρδάκης (Ελεύθερο προς αναπαραγωγή/αναδημοσίευση)

Έκτακτη πρόσκληση στους φίλους αναγνώστες που ρωτούν:
Ελάτε στην ομάδα μας "ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ" προκειμένου να συμμετέχετε στην ομαδική μας προσπάθεια.
Οι συνεργάτες και τα μέλη της ομάδας μας θα σας εξυπηρετήσουν.


https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/









Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Προσωρινές συντάξεις αναπηρίας μετά τον Ν.4387/2016



Ξεκινώντας την ανάλυση μας,
τονίζουμε στους φίλους αναγνώστες ότι αυτό το άρθρο αφορά μόνο τους μισθωτούς ασφαλισμένους του Ιδιωτικού Τομέα, τους αυτοαπασχολούμενους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες και τα λοιπά πρόσωπα υπαγόμενα στην ασφάλιση του ΟΓΑ, που υποβάλλουν αίτημα για σύνταξη αναπηρίας από τις 13/05/2016 και μετά.
Αφορά επίσης κι αυτούς που έχουν υποβάλλει αίτημα πριν από την ανωτέρω ημερομηνία, όμως η καταβολή της σύνταξής τους ξεκινάει από τις 13/05/2016 και μετά.


Προσοχή! Δεν αναφερόμαστε στο αίτημα ανανέωσης σύνταξης.

Κατ' αρχάς, να εξηγήσουμε ότι όταν υποβάλλουμε το αίτημα συνταξιοδότησης, έντυπα ή ηλεκτρονικά, στον πίνακα 4 του εντύπου της αίτησης υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξουμε εάν επιθυμούμε ή όχι τη χορήγηση προσωρινής σύνταξης (η προεπιλογή είναι ρυθμισμένη στο ΝΑΙ).


Αιτούμαστε προσωρινή σύνταξη για τον εξής λόγο:
Η απόφαση προσωρινής σύνταξης εκδίδεται εντός χρονικού διαστήματος 2 μηνών από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης.

Οι διατάξεις αυτές: α) αφορούν στην έκδοση προσωρινών αποφάσεων κύριας σύνταξης και όχι επικουρικής

Η προσωρινή σύνταξη καταβάλλεται κατά απόλυτη προτεραιότητα στους δικαιούχους που είναι άτομα με αναπηρία, με χρόνιες παθήσεις και στους γονείς και νόμιμους κηδεμόνες που προστατεύουν άτομα με αναπηρία ή για όσους συνταξιοδοτούνται με βάση τις διατάξεις του ν.612/1977

Η προσωρινή σύνταξη χορηγείται από την υποβολή της αίτησης συνταξιοδότησης, εκτός αν ο αιτών δηλώσει ότι δεν επιθυμεί την καταβολή προσωρινής σύνταξης. Μετά την έκδοση της οριστικής απόφασης συνταξιοδότησης τα καταβληθέντα ποσά προσωρινής σύνταξης συμψηφίζονται με τις διαφορές που τυχόν προκύπτουν βάσει του ποσού σύνταξης που θα διαμορφωθεί στην απόφαση οριστικής σύνταξης.

Σημαντικό:
Για την εφαρμογή της ανωτέρω ρύθμισης θα πρέπει να προκύπτει αποδεδειγμένα αναπηρία τουλάχιστον 50%.

Μειονέκτημα:
Συνήθως, κάθε φορά που νομοθετείται η εξάμηνη παράταση των αναπηρικών συντάξεων, η παράταση αυτή δεν περιλαμβάνει τις προσωρινές συντάξεις.

Πλεονέκτημα:
Η απόφαση συνταξιοδότησης εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από την κατάθεση όλων των δικαιολογητικών.


Σημαντικό:
Σε περίπτωση που ο αιτών εξακολουθεί και εργάζεται η σύνταξη θα μετρήσει από τότε που θα δηλώσει τη διακοπή της απασχόλησής του.

Όσον αφορά το ύψος, δηλαδή τα ποσά που θα καταβάλλονται, αυτά υπολογίζονται με τον εξής τρόπο:
Βρίσκουμε τον μέσο όρο των 12 τελευταίων μηνιαίων αποδοχών από την απασχόλησή μας, πριν υποβάλλουμε το αίτημα και τον μειώνουμε στο 50%.
Δηλαδή, αν κάποιος αμειβόταν από τη δουλειά του με 700€ (μικτές αποδοχές) τον μήνα και για 12 συνεχόμενους μήνες η προσωρινή σύνταξη θα υπολογιστεί στο 50%, δηλαδή στα 350€.
Ενώ, όσον αφορά τους αυτο-απασχολούμενους ο υπολογισμός γίνεται βάσει των εισφορών του 12μήνου διαιρούμενες με το 20% κι αυτό με το 12, -είναι το ίδιο πράγμα - κι αυτό μειώνεται επίσης στο 50%. Αν μέσα στο 12μηνο έχουμε κενό τότε επεκτείνουμε προς τα πίσω μέχρι να συμπληρωθεί το 12μηνο.


Όμως, επειδή έχουν καθιερωθεί κατώτατα και ανώτατα όρια, όσον αφορά την αναπηρία, το κατώτατο όριο υπολογίζεται σύμφωνα με τη βαθμίδα της αναπηρίας, δηλαδή:
 
Στους συνταξιούχους που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα και λαμβάνουν μειωμένη σύνταξη λόγω αναπηρίας με ποσοστό αναπηρίας από 67% έως και 79,99% χορηγείται το 75% της εθνικής σύνταξης, και με ποσοστό αναπηρίας από 50% έως και 66,99% χορηγείται το 50% αυτής. Σε περίπτωση νέας κρίσης από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές το ύψος της εθνικής σύνταξης αναπροσαρμόζεται, σύμφωνα με τα ανωτέρω και βάσει του νέου ποσοστού αναπηρίας.
Οι προσαρμογές αυτές δεν έχουν εφαρμογή σε όσους συνταξιοδοτούνται με τις διατάξεις του ν. 612/1977.


Η προσωρινή σύνταξη που θα καταβληθεί σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι μικρότερη του ποσού της Εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί σε 20 έτη ασφάλισης, ούτε και να υπερβαίνει το διπλάσιο αυτής, όπως διαμορφώνεται κάθε φορά. Συγκεκριμένα, όπως ορίζεται στην παράγραφο 6 του άρθρου 7 του ν.4387/2016, η εθνική σύνταξη διαμορφώνεται στο ποσό των 384 ευρώ για 20 έτη ασφάλισης και ως εκ τούτου η καταβαλλόμενη προσωρινή σύνταξη θα κυμαίνεται από 384 ευρώ έως 768 ευρώ (αφορά αυτούς που έχουν αναπηρία από 80% και άνω).

Σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης λόγω αναπηρίας, για παράδειγμα με βαθμό αναπηρίας 67%, το κατώτατο και ανώτατο όριο προσωρινής σύνταξης διαμορφώνεται σε €288 και €576 αντίστοιχα.

Ενώ, σε περίπτωση μειωμένης σύνταξης λόγω αναπηρίας, για παράδειγμα με βαθμό αναπηρίας 50%, το κατώτατο και ανώτατο όριο προσωρινής σύνταξης διαμορφώνεται σε €192 και €384 αντίστοιχα.

Καταλήγοντας, παραθέτουμε απόσπασμα από το άρθρο 94 του Ν.4387/2016, θέλοντας να υπενθυμίσουμε στους αναγνώστες μας πως ο νόμος εφαρμόζεται σε στάδια, επομένως τίποτα δεν πρόκειται να παραμείνει σταθερό.

Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2016, εάν το ποσό της απονεμόμενης σύνταξης υπολείπεται του ποσού της σύνταξης που θα απονεμόταν κατά το προϊσχύσαν καθεστώς σε ποσοστό άνω του 20%, το ήμισυ της διαφοράς καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά, με ανάλογη εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 14. Επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2017 καταβάλλεται στον δικαιούχο ως προσωπική διαφορά το ένα τρίτο (1/3) της διαφοράς, και επί αιτήσεων που θα κατατεθούν εντός του 2018 το ένα τέταρτο (1/4) της διαφοράς.


Πηγές:
Ν. 4387/2016
http://logistis-amea.blogspot.gr/ http://logistisamea.blogspot.gr/
© Ανδρέας Μπαρδάκης (Ελεύθερο προς αναπαραγωγή/αναδημοσίευση)

http://logistis-amea.blogspot.com/

Έκτακτη πρόσκληση στους φίλους αναγνώστες που ρωτούν:
Ελάτε στην ομάδα μας ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ προκειμένου να συμμετέχετε στην ομαδική μας προσπάθεια.

Οι συνεργάτες και τα μέλη της ομάδας μας θα σας εξυπηρετήσουν.
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/