Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023

Λήπτες Εξωιδρυματικού Επιδόματος: Αίτημα για συμπερίληψη της Γνωμάτευσης Υγειον. Επιτροπής του πρώην ΙΚΑ στα δικαιολογητικά της Φορολογικής Δήλωσης.

Σε συνέχεια του άρθρου μας, «Αποδεκτή και η Γνωμάτευση Υγειον. Επιτρ. του πρώην ΙΚΑ για τον κωδικό της Αναπηρίας (001) στη Φορολογική Δήλωση», περάσαμε σε υποβολή αιτήματος προς την ΑΑΔΕ προκειμένου να συμπεριλάβει και τούτο το δικαιολογητικό στην επικείμενη απόφασή της που θα αφορά τον τύπο και τα δικαιολογητικά της δήλωσης εισοδήματος φορολογικού έτους 2022 κι εφεξής.

5 Φεβρουαρίου 2023

ΠΡΟΣ:
I. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Α'

Ταχ. Δ/νση: Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας: 10184 Αθήνα
Τηλέφωνο: 210.3375315-8
E-mail:
deaf@aade.gr

ΙΙ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Δ.ΕΠΙΚ.)
E-mail: media@aade.gr

ΙΙΙ. Δ/NΣH ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ (Δ.Ε.Δ.)
E-mail: ded.ath@aade.gr

IV. Υπόψιν Διοικητή ΑΑΔΕ, κ. Γεωργίου Πιτσιλή

V. Υπόψιν Στελέχους ΑΑΔΕ, κ. Αθανάσιου Σαφαρή


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Φορολογική-λογιστική πύλη ενημέρωσης Taxheaven.gr
info@taxheaven.gr

Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών
Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.)
info@pofee.gr, pofee@otenet.gr


Θέμα: Αίτημα για συμπερίληψη της Γνωμάτευσης Υγειονομικής Επιτροπής του πρώην ΙΚΑ στην επικείμενη Απόφαση ΑΑΔΕ που θα αφορά τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2022, των λοιπών εντύπων και των δικαιολογητικών εγγράφων που συνυποβάλλονται με αυτή.


Αξιότιμοι κύριοι!
Κατόπιν της αποδοχής ενδικοφανούς προσφυγής, υπ' αρ. 1266, 19/04/2022, Απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων[1], σύμφωνα με την οποία έγινε αποδεκτή, ως δικαιολογητικό αναπηρίας, η Γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής του πρώην ΙΚΑ, για τον κωδικό της Αναπηρίας (001), στη Φορολογική Δήλωση,

παρακαλούμε θερμά, όπως συμπεριληφθεί το ανωτέρω δικαιολογητικό στην επικείμενη απόφαση της ΑΑΔΕ με την οποία θα ορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2022, των λοιπών εντύπων και των δικαιολογητικών εγγράφων που συνυποβάλλονται με αυτή.

Καθώς έχουμε υπόψη μας παρόμοιες περιπτώσεις, ατόμων με αναπηρίες που διαθέτουν αποφάσεις χορήγησης εξωιδρυματικού επιδόματος εφόρου ζωής και γνωματεύσεις των παλαιών υγειονομικών επιτροπών του πρώην ΙΚΑ (πριν από το καθεστώς του ΚΕΠΑ), η συμπερίληψη αυτών των γνωματεύσεων στα δικαιολογητικά αναπηρίας για το Ε1 θα τους επίλυε το πρόβλημα που έχουν - αφού εμποδίζονται να κάνουν χρήση των κωδικών αναπηρίας στο έντυπο Ε1 (κωδικοί 001 και 905) ακόμα κι αν έχουν βαριά[2] αναπηρία εφόρου ζωής!


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης.

Ακτιβιστής για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ,
δημιουργός της διαδικτυακής κοινότητας «Συνήγορος των ΑμεΑ».


ΥΓ. Παρακαλώ, όπως ενημερωθώ άμεσα για τον αριθμό πρωτοκόλλου που θα λάβει το παρόν ως εισερχόμενο μήνυμα.



[2] Βαριά αναπηρία, δηλαδή από 80% και άνω.

Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2023

Όταν το δικαίωμα γίνεται προνόμιο και το bonus... ποινή

(Άρθρο της Σωτηρίας Ορφανίδου που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, 22.01.2023)

 
 Ο νέος χρόνος μάς βρίσκει με τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο σε εξέλιξη, ενώ ο κορονοϊός, ο ιός της γρίπης και ο RSV φιγουράρουν καθημερινά στα ΜΜΕ και ο Εγκέλαδος στη χώρα μας είναι τελευταία αρκετά ζωηρός.

 Όμως, παρότι ο χειμώνας υπήρξε ως τώρα γενναιόδωρα ηλιόλουστος και επικρατεί μια γενικότερη φαινομενική ηρεμία, στην πραγματικότητα καμία από τις πρόσφατες κρίσεις δεν δείχνει να προχωρά προς τη λύση της, αντιθέτως έρχονται να προστεθούν νέες κρίσεις στο «μενού» των πολιτών. Η ενεργειακή και η επισιτιστική κρίση που έχουν προαναγγελθεί δεν έχουν δείξει ακόμη τα δόντια τους, ενώ προσφάτως ανέκυψε το πρόβλημα της έλλειψης βασικών φαρμάκων, για παράδειγμα των σκευασμάτων με παρακεταμόλη. Κι ενώ ο μέσος πολίτης περιμένει σαν τους Γαλάτες στο χωριό του Αστερίξ και του Οβελίξ πότε θα του πέσει ο ουρανός στο κεφάλι, ακόμα ένα επίδομα έρχεται να παρατείνει την επιδημία επιδομάτων και αφορά βασικά αγαθά, το λεγόμενο market pass.



 Κατά το fuel pass 1 (τώρα βρισκόμαστε στο 3 και συνεχίζουμε...), οι πολίτες είχαν δύο επιλογές για την είσπραξη του εφάπαξ ποσού των 30 έως 50 ευρώ: κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό ή δημιουργία άυλης ψηφιακής κάρτας. Η δεύτερη επιλογή παρείχε bonus ύψους 5 ευρώ για τον δικαιούχο, προφανώς ως κίνητρο για την εξοικείωση με το άυλο ψηφιακό χρήμα. Στο fuel pass 2, που πιστώθηκε σε ακόμα περισσότερους δικαιούχους, το ποσόν της ενίσχυσης περιγράφεται με τη μορφή δύο επιλογών, άυλη ψηφιακή κάρτα ή τραπεζικό λογαριασμό, όπου σε καθεμία αναφέρεται το αντίστοιχο ποσό, π.χ. 100 ευρώ μέσω ψηφιακής κάρτας και 85 ευρώ μέσω τραπεζικού λογαριασμού (βλ. https://vouchers. gov.gr). Οι δύο επιλογές παρατίθενται, θα λέγαμε, με ισοδύναμο τρόπο.

 Ωστόσο, στη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή στις 20/12/2022 για το market pass (ή food pass) αρχικά παρατίθενται τα ποσά ανά κατηγορία ωφελουμένου και στη συνέχεια οι τρόποι πίστωσης του ποσού. Η πρώτη επιλογή αφορά -χωρίς να προκαλεί πλέον έκπληξη- ψηφιακή χρεωστική κάρτα και η δεύτερη τραπεζικό λογαριασμό επιλογής του δικαιούχου. Σε επόμενη παράγραφο επισημαίνεται ότι σε περίπτωση τραπεζικού λογαριασμού ο δικαιούχος θα λάβει μόνο το 80% του ποσού ενίσχυσης, με απλά λόγια θα υποστεί ποινή, κατ’ ουσίαν πρόστιμο, που ανέρχεται στο 20% της επιδότησης.
Παρατηρούμε, δηλαδή, μια βαθμιαία μετάβαση από τη λογική της επιβράβευσης με τη μορφή bonus σε μια ουδέτερη προσέγγιση έως ότου καταλήξουμε στη διαπίστωση πως ο βασικός τρόπος είναι η άυλη ψηφιακή κάρτα και κάθε άλλη επιλογή συνοδεύεται από μια ποινή. Αυτό ίσως θυμίζει τη διάκριση μεταξύ εμßολιασμένων και ανεμßολίαστων όσον αφορά την υποχρέωσή τους για διενέργεια τεστ, κάτι που ερμηνεύτηκε (και βιώθηκε) από αρκετούς εργαζομένους ως ένα είδος έμμεσου χρηματικού προστίμου το οποίο συνόδευσε την επιλογή τους.

 Παρ’ όλα αυτά, και με πρόσφατες τις μνήμες σχετικά με το «καλάθι της νοικοκυράς», που μετά την κατακραυγή για τη σεξιστική ορολογία του μετονομάστηκε σε «καλάθι του νοικοκυριού», και με το «καλάθι του Αη Βασίλη» -που χρειάστηκε λίγη έρευνα ώστε να διασταυρωθεί πως όντως δεν πρόκειται για ανέκδοτο ή φωτομοντάζ με τον υπουργό Ανάπτυξης να κρατά τα κουπόνια με τον κοκκινοντυμένο δυτικόμορφο, ευτραφή, χαμογελαστό γεράκο- οι πολίτες δείχνουν να περιμένουν με ανοιχτό το στόμα για τα ψίχουλα που βαφτίζονται «ενίσχυση» και ηδονίζονται με κάθε επιπλέον ποσό που τους «χαρίζει» το κράτος.



 Ο σεβασμός των πολιτών και η ευγνωμοσύνη προς το κράτος δεν αυξάνει ούτε έχουν την αίσθηση οι Έλληνες ότι ζουν σε ένα κράτος πρόνοιας. Αντίθετα υιοθετούν την ψυχολογία της επαιτείας, ενώ δείχνουν να ξεχνούν πως αυτά τα χρήματα προέρχονται από τους ιδίους, μέσω των φορολογικών εισφορών τους.

 Είναι γεγονός πως τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξαν εισροές μεγάλων ποσών από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που έδωσε στους Έλληνες την αίσθηση πως τα λεφτά έρχονται ως δώρο από κάπου αλλού, και δεν επιβαρύνουν ούτε τα κρατικά ταμεία ούτε τις τσέπες τους. Έτσι, αφενός χτίστηκε σταδιακά η πεποίθηση ότι το κρατικό χρήμα δεν είναι χρήμα που ανήκει στους πολίτες και αφετέρου βλέπουμε πως οι πολίτες υποδέχονται κάθε επίδομα/βοήθημα/ενίσχυση/ pass κ.ο.κ. με τη χαρά που νιώθει κάποιος που βρίσκει χρήματα στον δρόμο ή με την ικανοποίηση ότι κατάφερε να εξοικονομήσει ένα ποσό χάρη στην «καπατσοσύνη» του (βλ. Ορφανίδου, «Επιδόματα - η σιωπηρή προαγωγή της α(ν)εργίας και η εξασφάλιση της συμπαγούς ανοχής», https://kvathiotis.substack.com, 10/6/2022).

 Στη χώρα μας κουπόνια και συσσίτια (γιατί περί αυτού πρόκειται) υπήρξαν σε εποχές πολέμου και κατοχής, δηλαδή σε ιδιαίτερα δυσμενείς και έκτακτες καταστάσεις. Όμως, να που επανήλθαν σε καιρό ειρήνης, που θυμίζει εμπόλεμες εποχές, αλλά με άλλου είδους απειλές και «αόρατους εχθρούς».
Η μετάβαση από το bonus στην ποινή, στο πλαίσιο των επιδομάτων, αναπόφευκτα θυμίζει τη μετατροπή των δικαιωμάτων σε προνόμια κατά τον καιρό της πανδημίας (ελεύθερη μετακίνηση, είσοδος σε δημόσιους χώρους, κ.λ.π.) και εγείρει σοβαρό προβληματισμό σχετικά με την αντιμετώπιση των πολιτών από την πλευρά ενός δημοκρατικού κράτους.

 Η ελαστικότητα των όρων και των εννοιών αποδεικνύεται επίσης από την επιλογή να χρησιμοποιηθεί η λέξη «pass», που σημαίνει «άδεια πρόσβασης», και κατά συνέπεια ως έννοια τοποθετείται αρκετά μακριά από αυτή του χρηματικού επιδόματος. Άραγε, η άυλη ψηφιακή κάρτα θα χρησιμοποιηθεί στο μέλλον ως διαπιστευτήριο πρόσβασης σε υπηρεσίες, χώρους ή ακόμη και παροχές ή δικαιώματα;



 Ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος στο βιβλίο του «Η Ανοικτή Ιστορία και οι Εχθροί της - Η άνοδος του Βελούδινου Ολοκληρωτισμού» (σελ. 133, Εκδόσεις Αρμός, 2020) αναφέρει για την εποχή μας: «Η γλώσσα καθίσταται νομιναλιστική, με πλήρη σχεδόν αποσύνδεση από οιαδήποτε οντολογία των πραγμάτων. Οι λέξεις και οι φράσεις γίνονται αντιμεταθέσιμες και πολυσήμαντες, με ασαφή πραγματολογικόν ορίζοντα». Αυτή η διατύπωση εκφράζει ένα από τα 24 χαρακτηριστικά τα οποία, σύμφωνα με τον συγγραφέα, σκιαγραφούν τον νέο ολοκληρωτισμό που αναδύεται και τιτλοφορείται στο εν λόγω βιβλίο ως «βελούδινος ολοκληρωτισμός».

 Επιστρέφοντας στα επιδόματα, είναι ξεκάθαρο ότι δεν αποτελούν λύσεις, παρά ένα κατασταλτικό μέσο, ένα προσωρινό αναλγητικό στα μόνιμα και επώδυνα προβλήματα επιβίωσης των Ελλήνων, χωρίς να διαφαίνεται καμία προοπτική συστηματικής αντιμετώπισής τους. Άραγε, η κυβέρνηση θα προσφέρει σύντομα κάποιο επίδομα για την αντιμετώπιση του σωματικού πόνου ως υποκατάστατο της έλλειψης των πραγματικών αναλγητικών από τα φαρμακεία;


 *  Η Σωτηρία Ορφανίδου έχει σπουδάσει Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και Φυσικές Επιστήμες


Προφορική παρουσίαση του άρθρου από τον Ανδρέα Μπαρδάκη


Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2023

Οι ρυθμίσεις για το “MARKET PASS” επιφέρουν άνιση μεταχείριση σε πολλούς ανθρώπους που διαβιώνουν σε ακραία φτώχεια

Επειδή οι ρυθμίσεις για το "Market Pass" μοιάζουν να "τιμωρούν" με μείωση κατά 20% της χορηγούμενης οικονομικής ενίσχυσης στους δικαιούχους που δεν έχουν τη δυνατότητα να καλύψουν τη δαπάνη απόκτησης ενός smartphone που διαθέτει τη νέα τεχνολογία NFC - καθώς επίσης να εξαιρούν όσους δήλωσαν στη φορολογική δήλωση του έτους 2021 ότι φιλοξενήθηκαν έστω και για μικρό χρονικό διάστημα - επιφέροντας έτσι άνιση μεταχείριση σε μεγάλη μερίδα πολιτών που διαβιώνουν σε ακραία φτώχεια, σε σχέση με άλλους δικαιούχους, υπέβαλα την εξής ατομική αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη:

27.02.2023: Η απάντηση του Συνήγορου του Πολίτη.

Ο ΣτΠ δήλωσε μη αρμοδιότητα. Με τρόπο όμως που θα ζήλευε κάθε νομικός που θα υπερασπιζόταν την πλευρά του κράτους, λειτουργωντας ως συνήγορός του περισσότερο, παρά υπέρ του πολίτη, μπόρεσε και βρήκε μερικά επιχειρήματα - για το κράτος - ενώ κανένα επιχείρημα για τον πολίτη. 

Π.χ. μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το πρώτο επιχείρημα: 
...προβλέπεται μεν η μείωση του ποσού κατά 20% στον τραπεζικό λογαριασμό, προβλέπονται ωστόσο παράλληλα και διαφορετικές δυνατότητες διαχείρισής του.

Επειδή ο ΣτΠ δεν διευκρινίζει ποιες είναι αυτές οι "δυνατότητες διαχείρισης" του κατατιθέμενου ποσού ενημερώνουμε το αναγνωστικό κοινό ότι το ποσό που κατατίθενται σε προσωπικό λογαριασμό ο δικαιούχος έχει τη δυνατότητα να το διαχειριστεί όπως εκείνος επιθυμεί χωρίς να χρειάζεται να προβεί σε αγορές ιδίως ειδών διατροφής. Σύμφωνα με την παρ. 6, άρθρου 115, ν. 5007/2022,  σε περίπτωση που ο δικαιούχος επιλέξει την πίστωση σε τραπεζικό λογαριασμό, τα ποσά που καταβάλλονται ανέρχονται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) επί του αρχικά προσδιοριζόμενου ποσού της ενίσχυσης, καταβάλλονται ανά τρίμηνο και μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς περιορισμούς.

Κατά τον ΣτΠ, φαίνεται πως η έλλειψη περιορισμών στους τρόπους με τους οποίους θα διαχειριστείς το χρήμα δεν έχει την παραμικρή σημασία το ότι απορρέει από τις ελευθερίες του Συντάγματος, αλλά φαίνεται σωστό το να "τιμωρείσαι" με μείωση του χρήματος, επειδή, είτε δεν επέλεξες τη νέα τεχνολογία της άυλης ψηφιακής κάρτας, είτε δεν είχες τη δυνατότητα να το κάνεις λόγω ακραίας φτώχειας.

Όσο για το αν δεν μπορείς να αποκτήσεις συσκευή τηλεφώνου, που να διαθέτει τη νέα τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών, ο ΣτΠ μας παραπέμπει στην τραγελαφική απάντηση που είχε δώσει ο Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης για το Fuel Pass αφού είχε προτείνει να χρησιμοποιήσουμε το smartphone ενός συγγενικού προσώπου! 

Ολοκληρώνοντας, για το θέμα αυτών που δήλωσαν ότι φιλοξενούνται, ο ΣτΠ επικαλέστηκε το επιχείρημα ότι το Market Pass χορηγείται σε επίπεδο νοικοκυριού - αποφεύγοντας όμως να εξετάσει ότι το νοικυριό που λαμβάνεται υπόψη μπορεί εδώ και δύο ολόκληρα χρόνια να μην υφίσταται πια!

Αυτά συμβαίνουν μόνο στην Ελλάδα του 2023...


Δευτέρα, 23 Ιανουαρίου 2023

Αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη

Αριθμός Πρωτοκόλλου: 3644
Ημ/νία Πρωτοκόλλου: 23/01/2023
Φάκελος Υπόθεσης: 330850

Θέμα: «Επείγον! Οι διατάξεις του ν. 5007/2022, άρθρο 115, για το “Market Pass” προκαλούν άνιση μεταχείριση στον πληθυσμό που διαβιώνει σε ακραία φτώχεια».

Αξιότιμοι κύριοι,
προκειμένου να γίνει κατανοητό το σκεπτικό του νομοθέτη παραθέτουμε το απόσπασμα από την αιτιολογική έκθεση που αφορά τις διατάξεις του άρθρου 115, Ν. 5007/2022 (ΦΕΚ Α' 241/23-12-2022):

·         Οι ρυθμίσεις του άρθρου στοχεύουν στην οικονομική ελάφρυνση των νοικοκυριών με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα που πλήττονται ιδιαίτερα από την αύξηση του κόστους, για τις αγορές αγαθών κάθε είδους από καταστήματα και λαϊκές αγορές που δραστηριοποιούνται στο λιανικό εμπόριο τροφίμων. Με τις προτεινόμενες διατάξεις χορηγείται σε κάθε νοικοκυριό οικονομική ενίσχυση από τον Φεβρουάριο του 2023 και μέχρι τον Ιούλιο του 2023, για την κάλυψη μέρους της αύξησης του κόστους αυτού, όσον αφορά στην αγορά αγαθών κάθε είδους. Η μηνιαία ενίσχυση ανέρχεται σε δέκα τοις εκατό (10%) επί του μηνιαίου ύφους αγορών, το οποίο διαμορφώνεται αναλόγως των μελών του νοικοκυριού (από 220 ευρώ για τον άγαμο και 100 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος και μέχρι 1000 ευρώ). Τα ποσά πιστώνονται μηνιαία σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα. Εναλλακτικά, κατ' επιλογή του δικαιούχου, μπορεί να κατατεθούν σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου. Εφόσον επιλεγεί ο τραπεζικός λογαριασμός, τα ποσά καταβάλλονται ανά τρίμηνο και το ύψος της ενίσχυσης ανέρχεται στο ογδόντα τοις εκατό (80%) των ως άνω ποσών.


Από το παραπάνω κείμενο της έκθεσης (σελ. 14 της τροπολογίας[1], υπ’ αρ. 1540/239, 20.12.2022) μπορούν να διαπιστωθούν τα εξής:

α) Η περίπτωση του εναλλακτικού τρόπου πίστωσης με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου εμφανίζεται ως εναλλακτική επιλογή του.

β) Η καταβολή του 80% του δικαιούμενου ποσού - ουσιαστικά πρόκειται για μείωση του δικαιούμενου ποσού κατά 20% - παραπέμπει σε μεταχείριση που μοιάζει με ποινή (μείωση του δικαιούμενου ποσού), για την περίπτωση που ο δικαιούχος δεν «επιλέξει» τον τρόπο της πίστωσης σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα.

Ο νομοθέτης όμως παραβλέπει να αναφέρει ότι για να καθίσταται εφικτή η πίστωση σε ψηφιακή χρεωστική κάρτα θα πρέπει ο δικαιούχος να είναι κάτοχος συσκευής κινητής τηλεφωνίας που απαραίτητα θα πρέπει να διαθέτει τη νέα τεχνολογία NFC[2].

Όμως, προσωπικά, διαβιώνοντας σε ακραία φτώχεια, όντας άτομο με αναπηρία και μικροσυνταξιούχος αναπηρίας - όπως υποθέτω και μεγάλο μέρος του πληθυσμού που διαβιώνει σε ακραία φτώχεια – διαθέτω συσκευή smartphone παλαιάς τεχνολογίας, αδυνατώ όμως να προμηθευτώ smartphone νέας τεχνολογίας που διαθέτει NFC καθώς αδυνατώ να καλύψω τη δαπάνη του[3].

Επομένως, δεν υφίσταται δυνατότητα «εναλλακτικής επιλογής» μου αφού η ανάγκη μου και η μοναδική δυνατότητα που έχω είναι το να δηλώσω τον τρόπο κατάθεσης σε τραπεζικό μου λογαριασμό.


Επίσης, επιθυμώ να αναφέρω στον Συνήγορο του Πολίτη την εξής παράλογη αδικία και άνιση μεταχείριση εις βάρος του πληθυσμού, που διαβιώνει σε ακραία φτώχεια, το ότι εξαιρούνται από τη χορήγηση της ενίσχυσης και τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δηλώνουν στη Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων φορολογικού έτους 2021 ότι φιλοξενούνται.

Δηλαδή, σύμφωνα με τη διατύπωση του νόμου, προκύπτει ότι αν, για παράδειγμα, ένα άτομο με εξαιρετικά μικρό εισόδημα, π.χ. 5.000€ ετησίως, δήλωσε φιλοξενούμενο για τον μήνα Ιανουάριο του 2021 ενώ από τον Φεβρουάριο του 2021 μίσθωσε κατοικία και συνεχίζει έως και σήμερα, δηλαδή ζει στο ενοίκιο εδώ και 24 μήνες (δύο χρόνια δηλαδή), τότε αυτό το άτομο θα εξαιρεθεί από τη χορήγηση της οικονομικής ενίσχυσης!


Για τους παραπάνω λόγους, επικαλούμαι τα παρακάτω άρθρα του Συντάγματος:

·         Άρθρο 4 «Ισότητα των Ελλήνων», 1. Oι Έλληνες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου. 2. Oι Έλληνες και οι Eλληνίδες έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις.

·         Άρθρο 5 «Ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, προσωπική ελευθερία», 1. Kαθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Xώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη.

·         'Αρθρο 25: «Αρχή του κοινωνικού κράτους δικαίου, προστασία θεμελιωδών δικαιωμάτων».

 

Επίσης, επικαλούμαι την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου:

·         Άρθρο 14 «Απαγόρευση των διακρίσεων»
Η χρήσις των αναγνωριζομένων εν τη παρούση Συμβάσει δικαιωμάτων και ελευθεριών δέον να εξασφαλισθή ασχέτως διακρίσεως φύλου, φυλής, χρώματος, γλώσσης, θρησκείας, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων, εθνικής ή κοινωνικής προελεύσεως, συμμετοχής εις εθνικήν μειονότητα, περιουσίας, γεννήσεως ή άλλης καταστάσεως.

Για τους παραπάνω λόγους και ως άμεσα θιγόμενος πολίτης,
υποβάλω την παρούσα αναφορά και ζητάω την άμεση παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη καθώς θεωρώ ότι με τις ρυθμίσεις του άρθρου 115, Ν. 5007/2022, παραβιάζεται το θεμελιώδες δικαίωμα της ισότητας των πολιτών αφού το ελληνικό κράτος με αντιμετωπίζει άνισα σε σχέση με άλλους δικαιούχους της οικονομικής ενίσχυσης του “
Market Pass”, επειδή εκείνοι έχουν τη δυνατότητα απόκτησης smartphone νέας τεχνολογίας ενώ εγώ δεν την έχω.

Επιπλέον, ζητάω από τον ΣτΠ να εξετάσει και τη νομιμότητα της ρύθμισης, υπό τη σκοπιά των θεμελιωδών δικαιωμάτων, όσον αφορά τα άτομα που δήλωσαν φιλοξενία, έστω και για ένα μικρό χρονικό διάστημα, στη φορολογική δήλωση έτους 2021.


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης.

 

 (Η αναφορά υποβλήθηκε με αναρτημένο αρχείο μορφής .pdf βεβαιωμένο ψηφιακά στο Gov.gr)



[1] https://www.hellenicparliament.gr/UserFiles/bbb19498-1ec8-431f-82e6-023bb91713a9/12169785.pdf

 [2] To NFC (Νear Field Communication) ονομάζουμε την τεχνολογία που εφαρμόζεται κυρίως πάνω στα smartphone κι επιτρέπει στο κινητό να έχει ασύρματη επικοινωνία με άλλες συσκευές ή εξαρτήματα σε πολύ μικρή απόσταση.

[3] Το ετήσιο πραγματικό δηλωθέν εισόδημά μου για το φορολογικό έτος 2021 ήταν ΧΧΧ€ ενώ το τεκμαρτό μόλις ΧΧΧ€.

 

Παρασκευή 2 Δεκεμβρίου 2022

 Υπάρχει και το "Δικαίωμα μη γνώσης".

Υπάρχει και το "Δικαίωμα μη γνώσης".

Με αφορμή τη διαφωνία μεταξύ του προσώπου μου και του γνωστού νομικού (Νίκου Αντωνιάδη) - για τον οποίο ξεκαθαρίζω ότι δεν αμφισβητώ τον νομικό αγώνα που δίνει, είτε εκείνος το καταλαβαίνει είτε όχι - μπήκα σ' έναν άλλον προβληματισμό που με έκανε να συνειδητοποιήσω ότι έχω κάνει ένα σοβαρό λάθος απέναντι στα μέλη της ομάδας "Συνήγορος των ΑμεΑ" αφού έπρεπε να λάβω υπόψη μου - μαζί με τα υπόλοιπα δικαιώματα των ασθενών - και το δικαίωμα μη γνώσης.
Ακολουθεί βίντεο (10.11.2022).

“Δικαίωμα μη γνώσης” – Παραίτηση του ασθενούς από το δικαίωμα ενημέρωσης. Η ενημέρωση του ασθενούς παρέλκει και η σχετική υποχρέωση του ιατρού ατονεί και στις περιπτώσεις που ο ασθενής δηλώνει ότι παραιτείται από το σχετικό δικαίωμά του, όπως ρητά προβλέπεται στο άρθρο 11 παρ. 2 ΚΙΔ. Πρόκειται για την άλλη όψη του δικαιώματος αυτοδιάθεσης, το δικαίωμα μη γνώσης. Πράγματι το δικαίωμα αυτοδιάθεσης περιλαμβάνει και το δικαίωμα του ασθενούς να εμπιστευτεί τον ιατρό του και να ακολουθήσει τις οδηγίες και συμβουλές του χωρίς να γνωρίζει επακριβώς τις λεπτομέρειες της κατάστασής του, της θεραπευτικής αγωγής και τους επαπειλούμενους κινδύνους. Είναι εξίσου έκφραση του δικαιώματος αυτοδιάθεσης η συνειδητή άρνηση του ασθενούς να υποβληθεί στο άγχος της γνώσης και στη βάσανο της στάθμισης ωφέλειας και κινδύνων, εναποθέτοντας εαυτόν με εμπιστοσύνη στην επιστημονική γνώση και επαγγελματική πείρα του ιατρού του.

Σε κάθε περίπτωση πάντως θα πρέπει ο ασθενής να έχει μια αδρή εικόνα της κατάστασής του, ώστε να μπορεί καταρχήν να εκτιμήσει το αντικείμενο της παραίτησής του. Συνήθως η παραίτηση από την ενημέρωση θα αφορά τις λεπτομέρειες της θεραπευτικής αγωγής. Η παραίτηση καλύπτει και την ενημέρωση για τους τυπικούς κινδύνους της αγωγής, αρκεί ο ασθενής να γνωρίζει τουλάχιστον ότι αυτή δεν είναι τελείως ακίνδυνη.


Πηγή: https://www.iatrikodikaio.com


Ανδρέας Μπαρδάκης,
ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
δημιουργός της διαδικτυακής κοινότητας "Συνήγορος των ΑμεΑ".