Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023

Μισαναπηρισμός: Αυξάνονται μισθοί, συντάξεις, επιδόματα - όχι όμως τα επιδόματα αναπηρίας! Απ' το 2011 παραμένουν ίδια!

Ο μισαναπηρισμός αξιοποιήθηκε ως όρος από τον Mike Oliver το 1990 ενώ αποδόθηκε στην ελληνική γλώσσα από την καθηγήτρια ΑΠΘ, κ. Γιώτα Καραγιάννη. Ο Μάικ Όλιβερ Michael James Hoiles Oliver (3 Φεβρουαρίου 1945 - 2 Μαρτίου 2019) ήταν Βρετανός κοινωνιολόγος, συγγραφέας και ακτιβιστής για τα δικαιώματα των αναπήρων. Ήταν ο πρώτος καθηγητής Σπουδών για την Αναπηρία στον κόσμο και βασικός υποστηρικτής του κοινωνικού μοντέλου για την αναπηρία.

Διαλέξαμε αυτόν τον όρο για να περιγράψουμε τη σκόπιμη αποφυγή πολιτικής αντιμετώπισης του υψηλού πληθωρισμού και της ακρίβειας των τιμών στα βασικά αγαθά αφού η Κυβέρνηση, οι πολιτικοί και τα κανάλια δεν κάνουν την παραμικρή αναφορά στο ότι το εξωιδρυματικό επίδομα των παραπληγικών και το επίδομα απόλυτης αναπηρίας, τα οποία είναι συνδεδεμένα με το ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη της ΕΓΣΣΕ του 2011 (και "κλειδωμένα" εκεί βάσει νόμου, δηλαδή δεν μπορούν να αυξηθούν αυτοδίκαια αν δεν καταργηθεί η διάταξη που τα συγκρατεί στο η.α.ε. του 2011), καθώς επίσης και για το ότι τα επιδόματα αναπηρίας του ΟΠΕΚΑ δεν πρόκειται να λάβουν αύξηση ούτε και στο έτος 2023 ή τουλάχιστον από την υφιστάμενη κυβέρνηση.

Με απλά λόγια, ενώ τα άτομα της κοινωνίας ωφελούνται από το κράτος προκειμένου να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια και τον πληθωρισμό, που θα παραμείνει υψηλός όπως έχει ανακοινωθεί,  αντίθετα, στα άτομα με αναπηρίες εφαρμόζεται θεσμική διάκριση καθώς τα δικά τους επιδόματα παραμένουν εκτός αυξήσεων - πολιτική διάκρισης και άνισης μεταχείρισης που παραπέμπει ξεκάθαρα σε πρακτικές μισαναπηρισμού αφού την τελευταία φορά που έλαβαν αύξηση τα επιδόματα αναπηρίας ήταν το έτος 2011!




Για τους παραπάνω λόγους αποφάσισα να στείλω την παρακάτω επιστολή (βεβαιωμένη ψηφιακά στο Gov.gr):

Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023

ΛΙΣΤΑ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ:

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
Email: primeminister@primeminister.gr

ΓΓ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ 
Ιωάννης Μπρατάκος
Email:
gengram@primeminister.gr (απενεργοποιήθηκε)
depminpm@primeminister.gr

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ
Email:
ypourgos_erg@yeka.gr

ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ: ΔΟΜΝΑ – ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ
Email:
welfare@yeka.gr

ΓΓ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ
Γ.Γ. Γεώργιος Σταμάτης
Email:
ggp@yeka.gr

ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Συντονιστικός Μηχανισμός στην Κυβέρνηση για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ
(βάσει ν. 4488/2017, άρθρο 69)
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ
Email:
ypep@primeminister.gr

Το έγγραφο έλαβε τον αρ.πρωτ. 121/20-3-2023.


Κοινοποίηση:

- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία
esaea@otenet.gr 

Θέμα: «Είναι μισαναπηρισμός το να αυξάνονται οι μισθοί, οι συντάξεις και όλα τα επιδόματα, όχι όμως και τα επιδόματα αναπηρίας!»

 Αξιότιμοι κύριοι,
όπως ήδη γνωρίζετε, η εμφάνιση υψηλού πληθωρισμού και η ακρίβεια στις τιμές των βασικών αγαθών εύλογα αντιμετωπίζεται με αύξηση στους μισθούς και στις συντάξεις.
Πράγματι, όπως ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Εργασίας, προβλέπεται η αύξηση του κατώτατου μισθού και ημερομίσθιου στα 780 ευρώ και 34,84 ευρώ αντίστοιχα, από 1ης Απριλίου. Αυτό θα επιφέρει αύξηση σε τουλάχιστον δέκα εννέα (19) επιδόματα που συνδέονται με τον κατώτατο μισθό.

Καμία όμως αναφορά δεν γίνεται για το εξωιδρυματικό επίδομα και το επίδομα απόλυτης αναπηρίας (παρ. 1, 2, άρθρου 42, ν. 1140/1981), τα οποία συνδέονται με το ημερομίσθιο ανειδίκευτου εργάτη της ΕΓΣΣΕ του 2011[1]. Κι αυτό αποτελεί κατάφορη διάκριση εις βάρος των ατόμων με αναπηρίες.

Κατόπιν τούτου,
ως ενεργός πολίτης, ως άτομο με αναπηρία και με το δικαίωμα που μου παρέχει το άρθρο 33, παρ. 3
[2], της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, να συμμετέχω στην εφαρμογή της Σύμβασης, ζητάω να υπολογιστεί εκ νέου το εξωιδρυματικό επίδομα λαμβάνοντας υπόψη το νέο ημερομίσθιο ανειδίκευτου εργάτη από 01.04.2023, δηλαδή να ωφεληθούν ισότιμα και οι δικαιούχοι του εξωιδρυματικού επιδόματος, διαφορετικά παραβιάζεται το δικαίωμα του άρθρου 5 της Σύμβασης (Ισότητα και μη διάκριση)[3].

Παρομοίως, ζητάω να αυξηθούν και τα επιδόματα αναπηρίας του ΟΠΕΚΑ.
Δεν νοείται να γίνεται αύξηση του κατώτατου μισθού των εργαζομένων της χώρας, αυξήσεις σε όλες τις συντάξεις, σε όλα τα επιδόματα, αλλά να μένουν εκτός αυξήσεων μόνο το εξωιδρυματικό επίδομα των παραπληγικών, το επίδομα απόλυτης αναπηρίας επίσης, καθώς και όλα τα προνοιακά επιδόματα αναπηρίας του ΟΠΕΚΑ. Οι πολιτικοί, οι δημοσιογράφοι και τα κανάλια αποφεύγουν να κάνουν την παραμικρή αναφορά. Τυχαίο, άραγε;
Ενώ, σε άλλα πολιτισμένα κράτη, πράττουν με τη στοιχειώδη λογική των πολιτισμένων κοινωνιών που αναγνωρίζουν ότι τα άτομα με αναπηρία είναι ίσα με όλα τα άτομα και ότι πρέπει να έχουν ίσα οφέλη από τον νόμο - στο ελληνικό κράτος, αντίθετα, φαίνεται ότι τα άτομα με αναπηρίες θεωρούνται δημοσιονομικό βάρος. Αυτό όμως αποτελεί απόδειξη ότι εφαρμόζεται πολιτική μισαναπηρισμού
[4] αφού ξεκάθαρα γίνεται διάκριση εις βάρος των ατόμων με αναπηρίες.

Μα είναι μισαναπηρισμός το να αυξάνονται οι μισθοί, οι συντάξεις και όλα τα επιδόματα, όχι όμως και τα επιδόματα αναπηρίας! Για να μην αναλύσω πάλι[5] και το ότι οι μικροσυνταξιούχοι αναπηρίας δεν δικαιούνται το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα και το κοινωνικό τιμολόγιο (ΚΟΤ Α) της ΔΕΗ – σε αντίθεση με τους δικαιούχους των επιδομάτων αναπηρίας του ΟΠΕΚΑ - ενώ μπορεί να έχουν την ίδια ακριβώς πάθηση, αναπηρία και ποσοστό αναπηρίας!

Αυτά συμβαίνουν μόνο στο ελληνικό κράτος…


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης,

ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
δημιουργός της μεγαλύτερης διαδικτυακής κοινότητας για άτομα με αναπηρίες «Συνήγορος των ΑμεΑ».


ΥΓ. Παρακαλώ πολύ,
όπως με ενημερώσετε
για τον αριθμό πρωτοκόλλησης που θα λάβει το παρόν ως εισερχόμενο μήνυμα.

 


[1] ΝΟΜΟΣ 4051/2012, Άρθρο 6, παρ.6:

6. Το καταβαλλόμενο ποσό του εξωιδρυματικού επιδόματος των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 42 του Ν. 1140/1981 , όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, καθώς και το ανώτατο ποσό προσαύξησης της σύνταξης των συνταξιούχων ασφαλιστικών οργανισμών αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης λόγω απολύτου αναπηρίας της παραγράφου 3 του ιδίου ως άνω άρθρου υπολογίζονται με το ποσό που αντιστοιχεί στο ημερομίσθιο του ανειδίκευτου εργάτη της 31.12.2011.

[2] ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘ. 4074  ΦΕΚ Α΄ 88/11.04.2012 «Κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες».
Άρθρο 33, παρ. 3: Η κοινωνία των πολιτών και, ιδιαίτερα, τα άτομα με αναπηρίες και οι αντιπροσωπευτικές οργανώσεις τους, θα εμπλέκονται και θα συμμετέχουν πλήρως στη διαδικασία παρακολούθησης.

[3] Ν. 4074/2012, άρθρο 5 «Ισότητα και μη διάκριση», παρ. 1:
Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν ότι όλα τα άτομα είναι ίσα ενώπιον και σύμφωνα με το νόμο και δικαιούνται, χωρίς οποιαδήποτε διάκριση, ίση προστασία και ίσα οφέλη από το νόμο.

[4] Ο μισαναπηρισμός αξιοποιήθηκε ως όρος από τον Mike Oliver το 1990 ενώ αποδόθηκε στην ελληνική γλώσσα από την καθηγήτρια ΑΠΘ, κ. Γιώτα Καραγιάννη.

[5] Καταγγελία: Άνιση μεταχείριση στα ΑμεΑ, μεταξύ ουσιωδώς όμοιων περιπτώσεων, σε παροχές για την αντιμετώπιση ακραίας φτώχειας (17.08.2020). Πηγή:  https://logistis-amea.blogspot.com/2020/08/blog-post_17.html

 


Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2023

Λήπτες Εξωιδρυματικού Επιδόματος: Αίτημα για συμπερίληψη της Γνωμάτευσης Υγειον. Επιτροπής του πρώην ΙΚΑ στα δικαιολογητικά της Φορολογικής Δήλωσης.

Σε συνέχεια του άρθρου μας, «Αποδεκτή και η Γνωμάτευση Υγειον. Επιτρ. του πρώην ΙΚΑ για τον κωδικό της Αναπηρίας (001) στη Φορολογική Δήλωση», περάσαμε σε υποβολή αιτήματος προς την ΑΑΔΕ προκειμένου να συμπεριλάβει και τούτο το δικαιολογητικό στην επικείμενη απόφασή της που θα αφορά τον τύπο και τα δικαιολογητικά της δήλωσης εισοδήματος φορολογικού έτους 2022 κι εφεξής.

5 Φεβρουαρίου 2023

ΠΡΟΣ:
I. ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ Α'

Ταχ. Δ/νση: Καρ. Σερβίας 10
Ταχ. Κώδικας: 10184 Αθήνα
Τηλέφωνο: 210.3375315-8
E-mail:
deaf@aade.gr

ΙΙ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Δ.ΕΠΙΚ.)
E-mail: media@aade.gr

ΙΙΙ. Δ/NΣH ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ (Δ.Ε.Δ.)
E-mail: ded.ath@aade.gr

IV. Υπόψιν Διοικητή ΑΑΔΕ, κ. Γεωργίου Πιτσιλή

V. Υπόψιν Στελέχους ΑΑΔΕ, κ. Αθανάσιου Σαφαρή


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Φορολογική-λογιστική πύλη ενημέρωσης Taxheaven.gr
info@taxheaven.gr

Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών
Ελευθέρων Επαγγελματιών (Π.Ο.Φ.Ε.Ε.)
info@pofee.gr, pofee@otenet.gr


Θέμα: Αίτημα για συμπερίληψη της Γνωμάτευσης Υγειονομικής Επιτροπής του πρώην ΙΚΑ στην επικείμενη Απόφαση ΑΑΔΕ που θα αφορά τον τύπο και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2022, των λοιπών εντύπων και των δικαιολογητικών εγγράφων που συνυποβάλλονται με αυτή.


Αξιότιμοι κύριοι!
Κατόπιν της αποδοχής ενδικοφανούς προσφυγής, υπ' αρ. 1266, 19/04/2022, Απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων[1], σύμφωνα με την οποία έγινε αποδεκτή, ως δικαιολογητικό αναπηρίας, η Γνωμάτευση Υγειονομικής Επιτροπής του πρώην ΙΚΑ, για τον κωδικό της Αναπηρίας (001), στη Φορολογική Δήλωση,

παρακαλούμε θερμά, όπως συμπεριληφθεί το ανωτέρω δικαιολογητικό στην επικείμενη απόφαση της ΑΑΔΕ με την οποία θα ορίζεται ο τύπος και το περιεχόμενο της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων φορολογικού έτους 2022, των λοιπών εντύπων και των δικαιολογητικών εγγράφων που συνυποβάλλονται με αυτή.

Καθώς έχουμε υπόψη μας παρόμοιες περιπτώσεις, ατόμων με αναπηρίες που διαθέτουν αποφάσεις χορήγησης εξωιδρυματικού επιδόματος εφόρου ζωής και γνωματεύσεις των παλαιών υγειονομικών επιτροπών του πρώην ΙΚΑ (πριν από το καθεστώς του ΚΕΠΑ), η συμπερίληψη αυτών των γνωματεύσεων στα δικαιολογητικά αναπηρίας για το Ε1 θα τους επίλυε το πρόβλημα που έχουν - αφού εμποδίζονται να κάνουν χρήση των κωδικών αναπηρίας στο έντυπο Ε1 (κωδικοί 001 και 905) ακόμα κι αν έχουν βαριά[2] αναπηρία εφόρου ζωής!


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης.

Ακτιβιστής για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ,
δημιουργός της διαδικτυακής κοινότητας «Συνήγορος των ΑμεΑ».


ΥΓ. Παρακαλώ, όπως ενημερωθώ άμεσα για τον αριθμό πρωτοκόλλου που θα λάβει το παρόν ως εισερχόμενο μήνυμα.



[2] Βαριά αναπηρία, δηλαδή από 80% και άνω.

Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2023

Όταν το δικαίωμα γίνεται προνόμιο και το bonus... ποινή

(Άρθρο της Σωτηρίας Ορφανίδου που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, 22.01.2023)

 
 Ο νέος χρόνος μάς βρίσκει με τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο σε εξέλιξη, ενώ ο κορονοϊός, ο ιός της γρίπης και ο RSV φιγουράρουν καθημερινά στα ΜΜΕ και ο Εγκέλαδος στη χώρα μας είναι τελευταία αρκετά ζωηρός.

 Όμως, παρότι ο χειμώνας υπήρξε ως τώρα γενναιόδωρα ηλιόλουστος και επικρατεί μια γενικότερη φαινομενική ηρεμία, στην πραγματικότητα καμία από τις πρόσφατες κρίσεις δεν δείχνει να προχωρά προς τη λύση της, αντιθέτως έρχονται να προστεθούν νέες κρίσεις στο «μενού» των πολιτών. Η ενεργειακή και η επισιτιστική κρίση που έχουν προαναγγελθεί δεν έχουν δείξει ακόμη τα δόντια τους, ενώ προσφάτως ανέκυψε το πρόβλημα της έλλειψης βασικών φαρμάκων, για παράδειγμα των σκευασμάτων με παρακεταμόλη. Κι ενώ ο μέσος πολίτης περιμένει σαν τους Γαλάτες στο χωριό του Αστερίξ και του Οβελίξ πότε θα του πέσει ο ουρανός στο κεφάλι, ακόμα ένα επίδομα έρχεται να παρατείνει την επιδημία επιδομάτων και αφορά βασικά αγαθά, το λεγόμενο market pass.



 Κατά το fuel pass 1 (τώρα βρισκόμαστε στο 3 και συνεχίζουμε...), οι πολίτες είχαν δύο επιλογές για την είσπραξη του εφάπαξ ποσού των 30 έως 50 ευρώ: κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό ή δημιουργία άυλης ψηφιακής κάρτας. Η δεύτερη επιλογή παρείχε bonus ύψους 5 ευρώ για τον δικαιούχο, προφανώς ως κίνητρο για την εξοικείωση με το άυλο ψηφιακό χρήμα. Στο fuel pass 2, που πιστώθηκε σε ακόμα περισσότερους δικαιούχους, το ποσόν της ενίσχυσης περιγράφεται με τη μορφή δύο επιλογών, άυλη ψηφιακή κάρτα ή τραπεζικό λογαριασμό, όπου σε καθεμία αναφέρεται το αντίστοιχο ποσό, π.χ. 100 ευρώ μέσω ψηφιακής κάρτας και 85 ευρώ μέσω τραπεζικού λογαριασμού (βλ. https://vouchers. gov.gr). Οι δύο επιλογές παρατίθενται, θα λέγαμε, με ισοδύναμο τρόπο.

 Ωστόσο, στη σχετική τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή στις 20/12/2022 για το market pass (ή food pass) αρχικά παρατίθενται τα ποσά ανά κατηγορία ωφελουμένου και στη συνέχεια οι τρόποι πίστωσης του ποσού. Η πρώτη επιλογή αφορά -χωρίς να προκαλεί πλέον έκπληξη- ψηφιακή χρεωστική κάρτα και η δεύτερη τραπεζικό λογαριασμό επιλογής του δικαιούχου. Σε επόμενη παράγραφο επισημαίνεται ότι σε περίπτωση τραπεζικού λογαριασμού ο δικαιούχος θα λάβει μόνο το 80% του ποσού ενίσχυσης, με απλά λόγια θα υποστεί ποινή, κατ’ ουσίαν πρόστιμο, που ανέρχεται στο 20% της επιδότησης.
Παρατηρούμε, δηλαδή, μια βαθμιαία μετάβαση από τη λογική της επιβράβευσης με τη μορφή bonus σε μια ουδέτερη προσέγγιση έως ότου καταλήξουμε στη διαπίστωση πως ο βασικός τρόπος είναι η άυλη ψηφιακή κάρτα και κάθε άλλη επιλογή συνοδεύεται από μια ποινή. Αυτό ίσως θυμίζει τη διάκριση μεταξύ εμßολιασμένων και ανεμßολίαστων όσον αφορά την υποχρέωσή τους για διενέργεια τεστ, κάτι που ερμηνεύτηκε (και βιώθηκε) από αρκετούς εργαζομένους ως ένα είδος έμμεσου χρηματικού προστίμου το οποίο συνόδευσε την επιλογή τους.

 Παρ’ όλα αυτά, και με πρόσφατες τις μνήμες σχετικά με το «καλάθι της νοικοκυράς», που μετά την κατακραυγή για τη σεξιστική ορολογία του μετονομάστηκε σε «καλάθι του νοικοκυριού», και με το «καλάθι του Αη Βασίλη» -που χρειάστηκε λίγη έρευνα ώστε να διασταυρωθεί πως όντως δεν πρόκειται για ανέκδοτο ή φωτομοντάζ με τον υπουργό Ανάπτυξης να κρατά τα κουπόνια με τον κοκκινοντυμένο δυτικόμορφο, ευτραφή, χαμογελαστό γεράκο- οι πολίτες δείχνουν να περιμένουν με ανοιχτό το στόμα για τα ψίχουλα που βαφτίζονται «ενίσχυση» και ηδονίζονται με κάθε επιπλέον ποσό που τους «χαρίζει» το κράτος.



 Ο σεβασμός των πολιτών και η ευγνωμοσύνη προς το κράτος δεν αυξάνει ούτε έχουν την αίσθηση οι Έλληνες ότι ζουν σε ένα κράτος πρόνοιας. Αντίθετα υιοθετούν την ψυχολογία της επαιτείας, ενώ δείχνουν να ξεχνούν πως αυτά τα χρήματα προέρχονται από τους ιδίους, μέσω των φορολογικών εισφορών τους.

 Είναι γεγονός πως τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξαν εισροές μεγάλων ποσών από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που έδωσε στους Έλληνες την αίσθηση πως τα λεφτά έρχονται ως δώρο από κάπου αλλού, και δεν επιβαρύνουν ούτε τα κρατικά ταμεία ούτε τις τσέπες τους. Έτσι, αφενός χτίστηκε σταδιακά η πεποίθηση ότι το κρατικό χρήμα δεν είναι χρήμα που ανήκει στους πολίτες και αφετέρου βλέπουμε πως οι πολίτες υποδέχονται κάθε επίδομα/βοήθημα/ενίσχυση/ pass κ.ο.κ. με τη χαρά που νιώθει κάποιος που βρίσκει χρήματα στον δρόμο ή με την ικανοποίηση ότι κατάφερε να εξοικονομήσει ένα ποσό χάρη στην «καπατσοσύνη» του (βλ. Ορφανίδου, «Επιδόματα - η σιωπηρή προαγωγή της α(ν)εργίας και η εξασφάλιση της συμπαγούς ανοχής», https://kvathiotis.substack.com, 10/6/2022).

 Στη χώρα μας κουπόνια και συσσίτια (γιατί περί αυτού πρόκειται) υπήρξαν σε εποχές πολέμου και κατοχής, δηλαδή σε ιδιαίτερα δυσμενείς και έκτακτες καταστάσεις. Όμως, να που επανήλθαν σε καιρό ειρήνης, που θυμίζει εμπόλεμες εποχές, αλλά με άλλου είδους απειλές και «αόρατους εχθρούς».
Η μετάβαση από το bonus στην ποινή, στο πλαίσιο των επιδομάτων, αναπόφευκτα θυμίζει τη μετατροπή των δικαιωμάτων σε προνόμια κατά τον καιρό της πανδημίας (ελεύθερη μετακίνηση, είσοδος σε δημόσιους χώρους, κ.λ.π.) και εγείρει σοβαρό προβληματισμό σχετικά με την αντιμετώπιση των πολιτών από την πλευρά ενός δημοκρατικού κράτους.

 Η ελαστικότητα των όρων και των εννοιών αποδεικνύεται επίσης από την επιλογή να χρησιμοποιηθεί η λέξη «pass», που σημαίνει «άδεια πρόσβασης», και κατά συνέπεια ως έννοια τοποθετείται αρκετά μακριά από αυτή του χρηματικού επιδόματος. Άραγε, η άυλη ψηφιακή κάρτα θα χρησιμοποιηθεί στο μέλλον ως διαπιστευτήριο πρόσβασης σε υπηρεσίες, χώρους ή ακόμη και παροχές ή δικαιώματα;



 Ο π. Νικόλαος Λουδοβίκος στο βιβλίο του «Η Ανοικτή Ιστορία και οι Εχθροί της - Η άνοδος του Βελούδινου Ολοκληρωτισμού» (σελ. 133, Εκδόσεις Αρμός, 2020) αναφέρει για την εποχή μας: «Η γλώσσα καθίσταται νομιναλιστική, με πλήρη σχεδόν αποσύνδεση από οιαδήποτε οντολογία των πραγμάτων. Οι λέξεις και οι φράσεις γίνονται αντιμεταθέσιμες και πολυσήμαντες, με ασαφή πραγματολογικόν ορίζοντα». Αυτή η διατύπωση εκφράζει ένα από τα 24 χαρακτηριστικά τα οποία, σύμφωνα με τον συγγραφέα, σκιαγραφούν τον νέο ολοκληρωτισμό που αναδύεται και τιτλοφορείται στο εν λόγω βιβλίο ως «βελούδινος ολοκληρωτισμός».

 Επιστρέφοντας στα επιδόματα, είναι ξεκάθαρο ότι δεν αποτελούν λύσεις, παρά ένα κατασταλτικό μέσο, ένα προσωρινό αναλγητικό στα μόνιμα και επώδυνα προβλήματα επιβίωσης των Ελλήνων, χωρίς να διαφαίνεται καμία προοπτική συστηματικής αντιμετώπισής τους. Άραγε, η κυβέρνηση θα προσφέρει σύντομα κάποιο επίδομα για την αντιμετώπιση του σωματικού πόνου ως υποκατάστατο της έλλειψης των πραγματικών αναλγητικών από τα φαρμακεία;


 *  Η Σωτηρία Ορφανίδου έχει σπουδάσει Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία και Φυσικές Επιστήμες


Προφορική παρουσίαση του άρθρου από τον Ανδρέα Μπαρδάκη