Κυριακή 30 Ιουνίου 2019

Τα τρία ψεύδη της ΑΑΔΕ για τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ

Επειδή όπου υπάρχει αυθαιρεσία αναγκαστικά υπάρχει κι ένα τουλάχιστον ψέμα, εμείς θα παρουσιάσουμε τρία ψέματα που καταφέραμε να εντοπίσουμε στα επιχειρήματα που έχει αντιπαραθέσει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στον Συνήγορο του Πολίτη (ΣτΠ).

Σημείωση: Ψέμα, (λογ. Ψεύδος) = Κάθε τι που δεν είναι αληθινό, λόγος που σκοπίμως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.


 Τα τρία ψεύδη της ΑΑΔΕ για τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ

Ψεύδος 1ο (το γελοίο):
12.04.2016. Η ΓΓΔΕ, πριν ακόμα αντικατασταθεί από την ΑΑΔΕ, με Δελτίο Τύπου είχε διευκρινίσει: «Τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ συμπεριλαμβάνονται στις κατηγορίες εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις».

Η αλήθεια όμως είναι ότι η παραπάνω δήλωση μόνο γέλιο μπόρεσε να προκαλέσει αφού αποτελεί αστείο να λες ότι τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ προέρχονται από την εργασία.
Ωστόσο, όταν αυτό ειπώνεται με Δελτίο Τύπου από τη ΓΓΔΕ δεν είσαι σίγουρος αν πρέπει να γελάσεις ή να ανησυχήσεις, ειδικά όταν ανήκεις στις ευάλωτες ευπαθείς ομάδες εν καιρώ μνημονίων και οικονομικής ύφεσης.

Ψεύδος 2ο (η διαστρέβλωση): 
Η ΑΑΔΕ διαστρέβλωσε το νόημα εγκυκλίου που είναι ακόμα σε ισχύ:

 Η ΑΑΔΕ διευκρίνισε ότι η ΠΟΛ 1094/2015, σύμφωνα με την οποία τα ποσά που καταβάλλονται ως οικονομική ενίσχυση-βοήθημα σε ευπαθείς οικονομικές ομάδες (μεταξύ αυτών και άτομα με αναπηρία) από το Δημόσιο ή από άλλους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος του άρθρου7 του Κ.Φ.Ε. και δεν φορολογούνται, αφορά μόνο τα εκτάκτως καταβαλλόμενα στα άτομα αυτά ποσά, τα οποία δεν αποτελούν εισόδημα.

Πηγή: Αριθ. πρωτ.: ΔΕΑΦ Α 1099109 ΕΞ 2017 Φορολογική αντιμετώπιση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία

Η αλήθεια όμως είναι ότι:

Στο κείμενο της εγκυκλίου ΠΟΛ 1094/2015 δεν γίνεται πουθενά αναφορά σε εκτάκτως καταβαλλόμενα ποσά!

Επιπλέον, δεν υφίστανται οικονομικά βοηθήματα-ενισχύσεις που καταβάλλονται εκτάκτως σε άτομα με αναπηρία. Ας ονομάσουν ένα - αν το βρουν - και να φροντίσουν να είναι όντως οικονομικό βοήθημα-ενίσχυση, δηλαδή προνοιακού χαρακτήρα κι όχι επίδομα κοινωνικοασφαλιστικού* χαρακτήρα!

*Οι παροχές κοινωνικοασφαλιστικού χαρακτήρα προϋποθέτουν την ύπαρξη ασφαλιστικής σχέσης , δεδομένου ότι τα επίδοματα αυτά χορηγούνται σε πρόσωπα αμέσως ή εμμέσως ασφαλισμένα.

Παραθέτουμε επίσης τα αποσπάσματα από τη Γνωμοδότηση 158/2017, ΝΣΚ (Τμήμα ΣΤ’):
«Μία από τις ουσιώδεις διαφορές της κοινωνικής πρόνοιας από την κοινωνική ασφάλιση είναι και ο επικουρικός χαρακτήρας της προνοιακής προστασίας , που σημαίνει ότι η πρόνοια καλύπτει όσους δεν έχουν άλλη προστασία, όπως από την κοινωνική ασφάλιση (Πατρ. Παπαρρηγοπούλου – Πεχλιβανίδη «Δίκαιο Κοινωνικής Ασφάλισης» 2η έκδοση, σελ. 26 επ.)».

«Σύμφωνα δε με την απόφαση με αριθμό Α1088/2016 του ΣτΕ το εξωιδρυματικό επίδομα του άρθρου 42 του ν. 1140/1981 έχει κοινωνικοασφαλιστικό και όχι προνοιακό χαρακτήρα. Τούτο διότι η παροχή αυτή προϋποθέτει την ύπαρξη ασφαλιστικής σχέσης , δεδομένου ότι το επίδομα αυτό χορηγείται σε πρόσωπα αμέσως ή εμμέσως ασφαλισμένα.»

Ψεύδος 3ο (Το διπλό ψεύδος):

 Η ΑΑΔΕ επισήμανε ότι τα περιοδικώς καταβαλλόμενα σε αναπήρους προνοιακά επιδόματα θεωρούνται συναφή με το εξωιδρυματικό επίδομα ποσά, επειδή συγκεντρώνουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, σύμφωνα με την τριμερή θεωρία του εισοδήματος και συγκεκριμένα α) την περιοδικότητα, β) την ύπαρξη μόνιμης πηγής εισοδήματος και γ) την τακτική εκμετάλλευση της πηγής αυτής. 

«Τα περιοδικώς καταβαλλόμενα σε ΑμεΑ προνοιακά επιδόματα, θεωρούνται συναφή με το εξωιδρυματικό επίδομα ποσά, τα οποία συγκεντρώνουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος και συγκεκριμένα περιοδικότητα, ύπαρξη μόνιμης πηγής και τακτική εκμετάλλευση της πηγής αυτής. εκμετάλλευση της πηγής αυτής κι ότι η διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. ε του Ν. 4172/2013 εξακολουθεί να συμπεριλαμβάνει τα προνοιακά επιδόματα στο εισόδημα». 

Πηγές:
https://www.synigoros.gr/resources/20190624-eggrafo-stp.pdf
https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/26665
https://www.synigoros.gr/?i=state-citizen-relations.el.pros_dimosio.579120

Η αλήθεια όμως είναι ότι:

Όσον αφορά τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος:


 Τα προνοιακά επιδόματα:
α) στερούνται Μόνιμης Πηγής Εισοδήματος (Πηγή Εισοδήματος αποτελεί η Εργασία και το Κεφάλαιο),

β) η Πηγή πρέπει να αποτελεί την προϋπόθεση της Περιοδικότητας, ενώ...

γ)... δεν υφίσταται ούτε και το στοιχείο της Τακτικής Εκμετάλλευσης της Πηγής δεδομένου ότι το εισόδημα δεν παράγεται αυτομάτως αλλά κατόπιν οικονομικής προσπάθειας (Ν. Τότση «Φορολογία Εισοδήματος», έκδοση 1984, σελ. 44-48, Σ.τ.Ε. 2217/1988, 855/1986).
ΝΣΚ 375/2009, τμήμα ΣΤ'.

Ενώ, όσον αφορά τη συνάφεια με το εξωιδρυματικό επίδομα:

α) Σύμφωνα με τη Γνωμοδότηση 158/2017, ΝΣΚ (Τμήμα ΣΤ’):

«Μία από τις ουσιώδεις διαφορές της κοινωνικής πρόνοιας από την κοινωνική ασφάλιση είναι και ο επικουρικός χαρακτήρας της προνοιακής προστασίας , που σημαίνει ότι η πρόνοια καλύπτει όσους δεν έχουν άλλη προστασία, όπως από την κοινωνική ασφάλιση (Πατρ. Παπαρρηγοπούλου – Πεχλιβανίδη «Δίκαιο Κοινωνικής Ασφάλισης» 2η έκδοση, σελ. 26 επ.)».

β) «Σύμφωνα δε με την απόφαση με αριθμό Α1088/2016 του ΣτΕ το εξωιδρυματικό επίδομα του άρθρου 42 του ν. 1140/1981 έχει κοινωνικοασφαλιστικό και όχι προνοιακό χαρακτήρα. Τούτο διότι η παροχή αυτή προϋποθέτει την ύπαρξη ασφαλιστικής σχέσης , δεδομένου ότι το επίδομα αυτό χορηγείται σε πρόσωπα αμέσως ή εμμέσως ασφαλισμένα.»

γ) Το εξωιδρυματικό επίδομα έχει σαφώς χαρακτηριστεί ως «επίδομα τύπου σύνταξης» με το υπ’ αρ.πρωτ.Φ7/1342/6-11-81 έγγραφο του Υπουργείου Κοιν. Υπηρεσιών. 

Επομένως, οι οικονομικές ενισχύσεις που καταβάλλονται σε ΑμεΑ (προνοιακά επιδόματα) δεν συγκεντρώνουν (δεν συνθέτουν) τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος ενώ δεν υφίσταται ούτε συνάφεια με το εξωιδρυματικό επίδομα.

Κατόπιν τούτων, ο Συνήγορος του Πολίτη θα πρέπει να ζητήσει από την ΑΑΔΕ να πράξει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου τα ΑμεΑ στη φετινή δήλωση φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 να δηλώσουν τα προνοιακά επιδόματα στον κωδικό που δεν τα προσμετράει ως εισοδήματα, δηλαδή στον ορθό κωδικό 781.

Χρόνος υπάρχει ακόμα (η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων έχει παραταθεί έως τις 29.07.2019).


Ανδρέας Μπαρδάκης

Ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
Δημιουργός της μεγαλύτερης διαδικτυακής κοινότητας για τα ΑμεΑ «ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ»
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/

http://logistis-amea.blogspot.com/

Τρίτη 25 Ιουνίου 2019

ΤΑ ΠΡΟΝΟΙΑΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΜΕΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΕΞΩΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ.

Σύμφωνα με το Συμβούλιο της Επικρατειας το εξωιδρυματικό επίδομα του άρθρου 42 του ν. 1140/1981 έχει κοινωνικοασφαλιστικό και όχι προνοιακό χαρακτήρα.

Τούτο διότι η παροχή αυτή προϋποθέτει την ύπαρξη ασφαλιστικής σχέσης , δεδομένου ότι το επίδομα αυτό χορηγείται σε πρόσωπα αμέσως ή εμμέσως ασφαλισμένα.


Επομένως, η ΑΑΔΕ αυθαίρετα θεωρεί ότι τα προνοιακά επιδόματα για ΑμεΑ είναι συναφή με το εξωιδρυματικό επίδομα.

Αμέσως μετά την πρόσφατη ανακοίνωση του ΣτΠ (24.06.19) περάσαμε σε νέα αναφορά, δεδομένου ότι οι φορολογικές δηλώσεις έχουν πάρει παράταση έως 29.07.19.
Επομένως, υπάρχει ακόμα χρόνος...



25 Ιουνίου 2019

Θέμα αναφοράς: ΤΑ ΠΡΟΝΟΙΑΚΑ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΓΙΑ ΑΜΕΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΕΞΩΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΙ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ.

Σχετική η προηγούμενη αναφορά με Αριθμό Υπόθεσης: 263318, η οποία όμως υπεβλήθη πριν την ανακοίνωση που έκανε ο Συνήγορος του Πολίτη, στις 24.06.2019.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, επεσήμανε με την επιστολή, αρ. πρωτ. 216774/12669/2018, απευθυνόμενος προς τους αρμόδιους υπουργούς, ότι τα προνοιακά επιδόματα που καταβάλλονται σε ΑμεΑ δεν είναι εισοδήματα. Το ίδιο έκανε πρόσφατα με επιστολή που τους απηύθυνε στις 8.5.2019. Από τη χθεσινή (24.06.2019) ανακοίνωση στην επίσημη ιστοσελίδα του: https://www.synigoros.gr/?i=state-citizen-relations.el.pros_dimosio.579120


Η θέση, όμως, της Φορολογικής Διοίκησης (Α.Α.Δ.Ε. και Δ.Ο.Υ.) είναι ότι:

«Τα περιοδικώς καταβαλλόμενα σε ΑμεΑ προνοιακά επιδόματα, θεωρούνται συναφή με το εξωιδρυματικό επίδομα ποσά, τα οποία συγκεντρώνουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος και συγκεκριμένα περιοδικότητα, ύπαρξη μόνιμης πηγής και τακτική εκμετάλλευση της πηγής αυτής κι ότι η διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2 περ. ε του Ν. 4172/2013 εξακολουθεί να συμπεριλαμβάνει τα προνοιακά επιδόματα στο εισόδημα».
ΜΙΑ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ!


Επιπλέον, η Φορολογική Διοίκηση (ΑΑΔΕ) επεσήμανε ότι η υπ’αρ. 12α/Γ.Π.οικ. 68856/2202 Κοινή Απόφαση (ΦΕΚ 5855/Β/28.12.2018) των Υπουργών Εσωτερικών, Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Οικονομικών και οι προβλέψεις της (ότι τα προνοιακά επιδόματα για ΑμεΑ δεν είναι εισοδήματα) μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον, δεν ήταν καν σε γνώση της Φορολογικής Διοίκησης!

Ναι, αλλά εμείς τι φταίμε;
Επειδή η ΑΑΔΕ ή τα Υπουργεία δεν λειτούργησαν σωστά κι έγκαιρα, όπως είχαν υποχρέωση, σημαίνει ότι εμείς, τα άτομα με αναπηρίες, πρέπει και φέτος να επιβαρυνθούμε άδικα με Εισφορά Αλληλεγγύης, με απώλεια του δικαιώματος της μείωσης 100% του ΕΝΦΙΑ, καθώς και να χάσουμε βασικές κοινωνικές παροχές λόγω της αυθαίρετης προσμέτρησης των προνοιακών μας επιδομάτων στο φορολογητέο εισόδημα;

Όσον αφορά τη συνάφεια που επικαλείται η ΑΑΔΕ των προνοιακών επιδομάτων σε σχέση με το εξωιδρυματικό επίδομα, υπενθυμίζουμε στον ΣτΠ τις προηγούμενες Γνωμοδοτήσεις του ΝΣΚ:

Παραθέτουμε τα αποσπάσματα από τη Γνωμοδότηση 158/2017, ΝΣΚ (Τμήμα ΣΤ’):

«Μία από τις ουσιώδεις διαφορές της κοινωνικής πρόνοιας από την κοινωνική ασφάλιση είναι και ο επικουρικός χαρακτήρας της προνοιακής προστασίας , που σημαίνει ότι η πρόνοια καλύπτει όσους δεν έχουν άλλη προστασία, όπως από την κοινωνική ασφάλιση (Πατρ. Παπαρρηγοπούλου – Πεχλιβανίδη «Δίκαιο Κοινωνικής Ασφάλισης» 2η έκδοση, σελ. 26 επ.)».


«Σύμφωνα δε με την απόφαση με αριθμό Α1088/2016 του ΣτΕ το εξωιδρυματικό επίδομα του άρθρου 42 του ν. 1140/1981 έχει κοινωνικοασφαλιστικό και όχι προνοιακό χαρακτήρα. Τούτο διότι η παροχή αυτή προϋποθέτει την ύπαρξη ασφαλιστικής σχέσης , δεδομένου ότι το επίδομα αυτό χορηγείται σε πρόσωπα αμέσως ή εμμέσως ασφαλισμένα.»


Επομένως, τα προνοιακά επιδόματα ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ, ΑΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΜΙΣΘΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΕΞΩΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΡΗΤΑ ΑΠΑΛΛΑΣΣΟΤΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΟΡΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ, ΑΝΕΚΑΘΕΝ.

Επιπλέον, είναι εντελώς παράλογο, στον συνυπολογισμό του εισοδήματος για το στεγαστικό επίδομα να μην συνυπολογίζονται φέτος τα προνοιακά επιδόματα που δηλώθηκαν στην περσινή φορολογική δήλωση (πρόσφατη παρέμβαση από τον ΣτΠ) ενώ όμως συνεχίζουν και φέτος να δηλώνονται στη φορολογική δήλωση στους κωδικούς που τα θεωρούν εισοδήματα!

Καταλήγοντας, υπενθυμίζεται στον ΣτΠ ότι ορίζεται με τον ν. 4488/2017 ο Συνήγορος του Πολίτη έχει οριστεί ως η συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή που αποτελεί το Πλαίσιο για την Προαγωγή της εφαρμογής της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ (για την οποία φέτος η Ελλάδα ελέγχεται για την εφαρμογή της). Για την εκπλήρωση της αποστολής του το Πλαίσιο Προαγωγής τελεί σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ), η οποία αποτελεί τριτοβάθμια οργάνωση των Ατόμων με Αναπηρίες και ανεξάρτητο μηχανισμό της κοινωνίας των πολιτών.

Εμείς, βεβαίως, θα ενημερώσουμε την ΕΣΑμεΑ για την παρούσα αναφορά, μόλις λάβει αριθμό υπόθεσης, αλλά καλό θα ήταν να την ενημερώσει και ο ΣτΠ, προκειμένου να είναι επάγρυπνη στα θέματα νομιμότητας που παραβιάζουν δικαιώματα των ΑμεΑ.

Ο ΣτΠ, θα πρέπει, επίσης, στην επίσημη ιστοσελίδα του, να ενθαρρύνει περισσότερο τα ΑμεΑ να υποβάλλουν αναφορές για τις περιπτώσεις εκείνες, όταν πέφτει στην αντίληψή τους ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους από τις αρμόδιες κρατικές αρχές και τις δημόσιες υπηρεσίες, αφού: «είναι ορθό η έννοια του εύλογου ενδιαφέροντος να ερμηνεύεται πολύ διευρυμένα ενόψει της δημοκρατικής αρχής και του παρεπόμενου δικαιώματος κάθε ενεργού πολίτη να πληροφορείται ό,τι τον αφορά άμεσα ή έμμεσα κι εν τέλει να συμμετέχει στα κοινά».
(ΣτΠ 205051/46544/2015)

Θα πρέπει επίσης να ενημερωθούν καλύτερα τα ΑμεΑ για το άρθρο 65, Ν. 4488/2017, «Επικοινωνία ΑµεΑ µε διοικητικές αρχές, γλώσσες και µορφές επικοινωνίας», επειδή τα διοικητικά όργανα και οι αρχές όταν συναλλάσσονται με ΑμεΑ υποχρεούνται να παρέχουν πρόσφορα μέσα επικοινωνίας και πρόσβαση στην πληροφόρηση. Στην ως άνω υποχρέωση περιλαμβάνονται ενδεικτικά, η πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα και η κοινοποίηση διοικητικών πράξεων σε ΑμεΑ σε προσβάσιμες μορφές. Από το συγκεκριμένο άρθρο του νόμου εξυπακούεται ότι και ο ΣτΠ θα πρέπει, όταν π.χ. κάνει σημαντική αναφορά σε κάποια εγκύκλιο, στις αναρτήσεις του, να επισυνάπτει και το σχετικό έγγραφο και να μην αρκείται μόνο στην αναφορά του αριθμού της. Πρόσφατο δε παράδειγμα είναι η πρόσφατα δημοσιευμένη ανακοίνωση του ΣτΠ για παρέμβασή του, στην οποία αναφέρει την εγκύκλιο ΔΙΑΔΠ/4291/17.2.97, χωρίς όμως να επισυνάπτει το σχετικό έγγραφο για να αναγνωστεί από το κοινό, ειδικά από τα ΑμεΑ. https://www.synigoros.gr/?i=equality.el.imdservices.570713


Αναμένοντας από τον ΣτΠ να τιμήσει και πάλι τον θεσμό που εκπροσωπεί, ζητάω την άμεση παρέμβασή του έτσι ώστε φέτος (δηλώσεις φορολογικού έτους 2018) να δηλωθούν τα προνοιακά επιδόματα στον κωδ. 781 της φορολογικής δήλωσης έτσι ώστε να μην θεωρηθούν εισοδήματα – αφού ανέκαθεν δεν ήταν.

Χρόνος υπάρχει ακόμα αφού οι δηλώσεις έχουν παραταθεί έως τις 29 Ιουλίου 2019.


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης

Άμεσα ενδιαφερόμενος κι ενεργός πολίτης,
Ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
Δημιουργός της μεγαλύτερης διαδικτυακής κοινότητας για τα ΑμεΑ «ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ»
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/


Υ.Γ. Παρακαλώ πολύ η απάντηση σας να είναι οπωσδήποτε και στο email που δηλώνω κι όχι μόνο σε έντυπο δια του ταχυδρομείου.

Κοινοποίηση της παρούσας αναφοράς (αφού λάβει αριθμό υπόθεσης) σε:

- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)
- Συντονιστικός Μηχανισμός για την Αναπηρία του Υπουργού Επικρατείας
- Γενική Γραμματεία Διαφάνειας κι Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι




http://logistis-amea.blogspot.com/

ΝΕΑ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙ ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ, ΓΙΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΠΑΡΟΧΕΣ ΓΙΑ ΑΜΕΑ, ΑΥΤΗ ΤΗ ΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 Μετά τις αναφορές που είχαμε υποβάλει για παραβιάσεις από ΕΦΚΑ κι ΟΠΕΚΑ, εις βάρος των ΑμεΑ, με εγκυκλίους που δεν πέρασαν από το πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ, μόλις διαπιστώσαμε ότι το Υπουργείο Εργασίας (Διεύθυνση Πολιτικών Ατόμων με Αναπηρία) μιμείται την ίδια ακριβώς αυθαιρεσία.

Προχωρήσαμε άμεσα σε αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη.
Η αναφορά έλαβε αριθμό Αριθμό Υπόθεσης: 263458



25 Ιουνίου 2019

Θέμα: ΝΕΑ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ ΚΑΤΑ ΠΑΡΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΕΡΙ ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ, ΓΙΑ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΠΑΡΟΧΕΣ ΓΙΑ ΑΜΕΑ, ΑΥΤΗ ΤΗ ΦΟΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.

Αγαπητέ, Συνήγορε του Πολίτη,
σας ενημερώνουμε ότι ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικής Αλληλεγγύης του Υπουργείου Εργασίας εξέδωσε Εγκύκλιο, στις 14.06.2019, προς τον ΟΠΕΚΑ, με την οποία εξηγεί ότι οι γνωματεύσεις αναπηρίας από ΑΣΥΕ, ΑΝΥΕ, κτλ. πλέον θα γίνονται αποδεκτές στον ΟΠΕΚΑ.

Την εγκύκλιο την είδαμε σε ανακοίνωση της ΕΣΑμεΑ, εδώ:
https://www.esamea.gr/legal-framework/circulars/4241-25-06-2019-egkyklios-opeka-apodoxi-gnomateyseon-asye-anye-klp

  Διαπιστώσαμε, όμως, κατόπιν έρευνας, ότι η εγκύκλιος δεν έχει λάβει ΑΔΑ, δεν έχει αναρτηθεί στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, ούτε στην ιστοσελίδα του Υπουργείου, ούτε στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΑ, ενώ έχει κοινοποιηθεί και στον Συνήγορο του Πολίτη!

 Σύμφωνα, όμως, με τον νόμο 3861/2010 περί προγράμματος ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ, το άρθρο 21 του Συντάγματος, το άρθρο 21 της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ (κυρωμένη με ν.4074/2012) και το άρθρο 65 του ν.4488/2017, η ανάρτηση των εγκυκλίων στο διαδίκτυο καθίσταται εκ των πραγμάτων αναγκαία για την υλοποίηση των επιταγών της Σύμβασης του ΟΗΕ και την υλοποίηση του δικαιώματος πρόσβασης των ΑμεΑ στην ενημέρωση.
(ΣτΠ, αρ. 256457/24368/2019, σε επιστολή του προς ΕΦΚΑ κι ΟΠΕΚΑ)

  Επιπλέον, κάθε παράλειψη ανάρτησης εγκυκλίων που αφορούν παροχές των ΑμεΑ, όχι μόνο δεν εξυπηρετεί τις γενικές αρχές της διαφάνειας και τη δημοσιότητα της διοικητικής δράσης (αρχή χρηστής διοίκησης), αλλά κατά τη γνώμη μας παραπέμπει και σε πρακτική μισαναπηρισμού (με την επιστημονική του έννοια) αφού στερεί από αυτά το δικαίωμά τους στην πληροφορία εφαρμόζοντάς τους σκοταδισμό...

  Καταλήγοντας, υπενθυμίζεται στον ΣτΠ ότι ορίζεται με τον ν. 4488/2017 ο Συνήγορος του Πολίτη έχει οριστεί ως η συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή που αποτελεί το Πλαίσιο για την Προαγωγή της εφαρμογής της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ (για την οποία φέτος η Ελλάδα ελέγχεται για την εφαρμογή της). Για την εκπλήρωση της αποστολής του το Πλαίσιο Προαγωγής τελεί σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ), η οποία αποτελεί τριτοβάθμια οργάνωση των Ατόμων με Αναπηρίες και ανεξάρτητο μηχανισμό της κοινωνίας των πολιτών.

  Εμείς, βεβαίως, θα ενημερώσουμε την ΕΣΑμεΑ για την παρούσα αναφορά, μόλις λάβει αριθμό υπόθεσης, αλλά καλό θα ήταν να την ενημερώσει και ο ΣτΠ, προκειμένου να είναι επάγρυπνη στα θέματα νομιμότητας που παραβιάζουν δικαιώματα των ΑμεΑ.

 Ο ΣτΠ, θα πρέπει, επίσης, στην επίσημη ιστοσελίδα του, να ενθαρρύνει περισσότερο τα ΑμεΑ να υποβάλλουν αναφορές για τις περιπτώσεις εκείνες, όταν πέφτει στην αντίληψή τους ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους από τις αρμόδιες κρατικές αρχές και τις δημόσιες υπηρεσίες, αφού: «είναι ορθό η έννοια του εύλογου ενδιαφέροντος να ερμηνεύεται πολύ διευρυμένα ενόψει της δημοκρατικής αρχής και του παρεπόμενου δικαιώματος κάθε ενεργού πολίτη να πληροφορείται ό,τι τον αφορά άμεσα ή έμμεσα κι εν τέλει να συμμετέχει στα κοινά».
(ΣτΠ 205051/46544/2015)

  Θα πρέπει επίσης να ενημερωθούν καλύτερα τα ΑμεΑ για το άρθρο 65, Ν. 4488/2017, «Επικοινωνία ΑµεΑ µε διοικητικές αρχές, γλώσσες και µορφές επικοινωνίας», επειδή τα διοικητικά όργανα και οι αρχές όταν συναλλάσσονται με ΑμεΑ υποχρεούνται να παρέχουν πρόσφορα μέσα επικοινωνίας και πρόσβαση στην πληροφόρηση. Στην ως άνω υποχρέωση περιλαμβάνονται ενδεικτικά, η πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα και η κοινοποίηση διοικητικών πράξεων σε ΑμεΑ σε προσβάσιμες μορφές. Από το συγκεκριμένο άρθρο του νόμου εξυπακούεται ότι και ο ΣτΠ θα πρέπει, όταν π.χ. κάνει σημαντική αναφορά σε κάποια εγκύκλιο, στις αναρτήσεις του, να επισυνάπτει και το σχετικό έγγραφο και να μην αρκείται μόνο στην αναφορά του αριθμού της. Πρόσφατο δε παράδειγμα είναι η πρόσφατα δημοσιευμένη ανακοίνωση του ΣτΠ για παρέμβασή του, στην οποία αναφέρει την εγκύκλιο ΔΙΑΔΠ/4291/17.2.97, χωρίς όμως να επισυνάπτει το σχετικό έγγραφο για να αναγνωστεί από το κοινό, ειδικά από τα ΑμεΑ.
https://www.synigoros.gr/?i=equality.el.imdservices.570713


  Αναμένοντας από τον ΣτΠ να τιμήσει και πάλι τον θεσμό που εκπροσωπεί, ζητάω την άμεση παρέμβασή του έτσι ώστε το Υπουργείο Εργασίας να διορθώσει την παράλειψή του να περάσει από το πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ την Εγκύκλιο με αρ. πρωτ. Δ12α/Φ.29/Γ.Π.οικ.27334/675 καθώς να με ενημερώσει για τυχόν ενέργειές του.

Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης


Άμεσα ενδιαφερόμενος κι ενεργός πολίτης,
Ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
Δημιουργός της μεγαλύτερης διαδικτυακής κοινότητας για τα ΑμεΑ «ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ»
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/


Υ.Γ. Παρακαλώ πολύ η απάντηση σας να είναι οπωσδήποτε και στο email που δηλώνω κι όχι μόνο σε έντυπο δια του ταχυδρομείου.

Το παρόν θα κοινοποιηθεί σε:

- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)
- Συντονιστικός Μηχανισμός για την Αναπηρία του Υπουργού Επικρατείας
- Γενική Γραμματεία Διαφάνειας κι Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι

Μια φοιτητική παράταξη κάπως διαφορετική από τις άλλες διδάσκει μαθήματα πολιτισμού...

  Αυτά τα παιδιά δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται να υποστηρίξουν κομματικές παρατάξεις αφού δηλώνουν 'Ανεξάρτητοι' ενώ οι πρωτοβουλίες τους μας διδάσκουν πολιτισμένη συμπεριφορά μέσα στα ελληνικά πανεπιστήμια, ειδικά όταν αυτή εκλείπει στα περισσότερα, ίσως, αφού τα προβλήματα ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ για ΑμεΑ και το ΚΑΠΝΙΣΜΑ μέσα στα πανεπιστημιακά κτίρια κυριαρχούν ως φαινόμενα έλλειψης Παιδείας και Πολιτισμού.

Ανεξάρτητη Φοιτητική Πρωτοβουλία ΠΑΔΑ

 Πρόκειται για τη φοιτητική παράταξη Ανεξάρτητη Φοιτητική Πρωτοβουλία ΠΑΔΑ, την οποία εύκολα μπορεί κάποιος να βρει και να επικοινωνήσει μαζί της καθώς αρέσκεται στις δημοκρατικές αξίες του διαλόγου, της συμμετοχικότητας, της διαφάνειας και της επικοινωνίας.

 Ίσως δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι ενδιαφέρθηκαν άμεσα να υποστηρίξουν ζητήματα όπως είναι:

- Πανεπιστήμιο και ΑΜΕΑ “It's not our disabilities, it's our abilities that count”

- ΠΡΟΣΒΑΣΗ ; ΠΑΝΤΑ, ΠΑΝΤΟΥ! Ράμπες

- Διαμόρφωση χώρων και εγκαταστάσεων

- Κάπνισμα

 Χίλια μπράβο λοιπόν για την πρωτοβουλία τους! Μόνο με τέτοιες πρωτοβουλίες θα κάνουμε επιτέλους πολιτισμένα τα ελληνικά πανεπιστήμια ενώ έτσι θα ξεθαρρέψουν και οι φοιτητές που έχουν αναπηρίες για να διεκδικήσουν προσβασιμότητα καθώς και υγιεινό κι ασφαλές περιβάλλον στους χώρους φοίτησής τους.

 Παράλληλα, βέβαια, οι προτάσεις τους υποστηρίζουν κι εξυπηρετούν τα δικαιώματα όλων των φοιτητών καθώς και του εκπαιδευτικού, διοικητικού κι εργατικού προσωπικού που απασχολείται στην Πανεπιστημιούπολη 1 και Πανεπιστημιούπολη 2 του μεγαλύτερου πανεπιστημίου της Αττικής.

 Τέλος, ευχαριστούμε θερμά τα Φοιτητικά Νέα που δημοσίευσαν, και μας ενημέρωσαν για την πρωτοβουλία των φοιτητών, το άρθρο Ημερίδα ενημέρωσης με θέμα "Πανεπιστήμιο και ΑΜΕΑ" από φοιτητές στο ΠΑΔΑ.


Ανδρέας Μπαρδάκης

Ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ και για την προστασία από το Παθητικό Κάπνισμα,
Δημιουργός της μεγαλύτερης διαδικτυακής κοινότητας για τα ΑμεΑ «ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ»
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/
Δημιουργός της διαδικτυακής κοινότητας STOP ΣΤΟ ΠΑΘΗΤΙΚΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ
https://www.facebook.com/groups/2248803318568242/



http://logistis-amea.blogspot.com/

Σάββατο 22 Ιουνίου 2019

Αυθαίρετος συνυπολογισμός των προνοιακών επιδομάτων για ΑμεΑ στο φορολογητέο εισόδημα (και για το 2018).


Αυθαίρετος συνυπολογισμός των προνοιακών επιδομάτων για ΑμεΑ στο φορολογητέο εισόδημα. – Ανεπαρκής και αντιφατική η πιο πρόσφατη παρέμβαση εκ μέρους του Συνηγόρου του Πολίτη.
 


  Περίληψη της αναφοράς στον Συνήγορο του Πολίτη:

 Με την πιο πρόσφατη παρέμβαση εκ μέρους του ΣτΠ (Μάιος 2019), κατόπιν αναφοράς μας, για το θέμα της αναγραφής των προνοιακών επιδομάτων στη φορολογική δήλωση, θέμα για το οποίο έχουμε κάνει αναρίθμητους αγώνες από το 2016 κι εξακολουθούν, η απογοήτευση που νοιώθει κανείς είναι αναπόφευκτη αφού ο ΣτΠ μοιάζει να έχει πάθει σαν κάποιο είδος αμνησίας αφού η πιο πρόσφατη θέση του μοιάζει να ξεχνάει την αμέσως προηγούμενη, πέφτοντας έτσι σε μια αντίφαση με τον ίδιο του τον εαυτό.
 
 Ενώ δηλαδή πριν διαφωνούσε με τις θέσεις της ΑΑΔΕ (Μάρτιος 2018), τώρα, εντελώς αναιτιολόγητα κι απρόσμενα φαίνεται να συμφωνεί!

 Η υποβολή και νέας αναφοράς πλέον αποτελεί για εμάς μονόδρομο αφού οφείλουμε να υπενθυμίσουμε στον ΣτΠ την προηγούμενη θέση του και να του ζητήσουμε εκ νέου να μεριμνήσει για την ορθή αναγραφή των προνοιακών επιδομάτων στη φορολογική δήλωση και για φέτος (δηλώσεις φορολογικού έτους 2018).

 Παράλληλα, επισημαίνουμε ότι ο ΣτΠ, ως το Πλαίσιο Πρωαγωγής της εφαρμογής της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ, θα πρέπει να ξαναδεί το άρθρο 81 του πρόσφατου Ν. 4611/2019 επειδή δεν εξασφαλίζει τη διατήρηση της μη εισοδηματικότας των προνοιακών επιδομάτων αφού τα κρίνει με βάση από ποιον φορέα χορηγούνται (ΟΠΕΚΑ) κι όχι με βάση τη φύση τους και τα εννοιολογικά τους χαρακτηριστικά.

 Επιπλέον, θα πρέπει και ο ΣτΠ να σέβεται και να εφαρμόζει τη διάταξη του άρθρου 65, Ν.4488/2017, έτσι ώστε όταν π.χ. κάνει σημαντική αναφορά σε κάποια εγκύκλιο, στις αναρτήσεις του, να επισυνάπτει και το σχετικό έγγραφο και να μην αρκείται μόνο στην αναφορά του αριθμού της.



Ακολουθεί η σημερινή (22 Ιουνίου 2019) αναφορά μας με θέμα:

Αυθαίρετος συνυπολογισμός των προνοιακών επιδομάτων για ΑμεΑ στο φορολογητέο εισόδημα. – Ανεπαρκής και αντιφατική η πιο πρόσφατη παρέμβαση εκ μέρους του Συνηγόρου του Πολίτη.

Η αναφορά έλαβε Αριθμό Υπόθεσης: 263318

Αγαπητέ Συνήγορε του Πολίτη,
 Επιθυμώ να υποβάλω την παρούσα αναφορά, σε συνέχεια του θέματος της Φορολογικής Αντιμετώπισης των προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία, η οποία, δυστυχώς, έχει ξεκινήσει αυθαίρετα από την έναρξη του ν.4172/2013 κι εξακολουθεί και  διαρκεί, αυθαίρετα πάντα, και για το φορολογικό έτος 2018, εις βάρος των ΑμεΑ που εξαιτίας αυτής της αυθαιρεσίας έχουν επιβαρυνθεί άδικα με Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης, έχουν χάσει το δικαίωμα της μείωσης κατά 100% στον ΕΝΦΙΑ, καθώς επίσης έχουν χάσει την πρόσβαση σε αναγκαίες κοινωνικές παροχές, εν καιρώ οικονομικής ύφεσης – για τον λόγο του ότι ξεπέρασαν τα απαιτούμενα εισοδηματικά κριτήρια αυτών.

 Επιθυμώ να εκφράσω έντονα τη διαμαρτυρία μου απέναντι στον τρόπο της τελευταίας παρέμβασης του ΣτΠ, με την απάντησή του, αρ. πρωτ. 259033/26919/2019, 31.05.2019, για την αναφορά μου, με αρ. 259033, 26.03.2019, καθώς ο ΣτΠ απρόσμενα κι ανεξήγητα φαίνεται να λησμονεί την ίδια την παρέμβασή του με το σχετικό έγγραφό του, αρ. πρωτ. 216774/12669/2018, απευθυνόμενος προς τους υπουργούς των Υπουργείων Οικονομικών, Εργασίας, Επικρατείας και στον ΓΓ Πρόνοιας, με κοινοποίηση στον Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Συγκεκριμένα: Ο ΣτΠ, με την πιο πρόσφατη επιστολή του (259033/26919/2019, 31.05.2019), μας γνωρίζει τα εξής: 

«Η διάταξη του άρθρου 11 της ΚΥΑ Δ12α/Γ.Π. οικ.68856/2202 (ΦΕΚ 5855/Β/28.12.2018) ως κοινή υπουργική απόφαση, και όχι νόμος, είναι ιεραρχικά κατώτερη των διατάξεων του άρθρου 14, ν.4172/2013 (ΦΕΚ 167/Α/23.07.2013 (Φορολογία Εισοδήματος). Στην παράγραφο 1 του άρθρου 14 του ν. 4172/2013 (ΦΕΚ 167/Α/ 23.07.2013 απαριθμούνται τα ποσά που εξαιρούνται από τον υπολογισμό του εισοδήματος, ενώ στην παράγραφο 2 αναφέρονται οι κατηγορίες εισοδήματος που απαλλάσσονται από το φόρο (αυτό σημαίνει ότι ναι μεν απαλλάσσονται από το φόρο τα ίδια αλλά συνυπολογίζονται στο συνολικό εισόδημα). Στην περίπτωση δ) της παρ. 2 ρητά αναφέρονται:

δ) Το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.

 Δηλαδή, αναρωτιόμαστε, ο ΣτΠ έπαθε ξαφνικά αμνησία και ξέχασε ότι στην επιστολή του με αρ. 216774/12669/2018, απευθυνόμενος προς τους υπουργούς κτλ., επικαλούμενος τη Γνωμοδότηση ΝΣΚ 375/2009, για την οποία εμείς τον είχαμε ενημερώσει με προηγούμενο σχολιασμό μας που του είχαμε αποστείλει, στις 15.08.2017, με θέμα:  Σχολιασμός επί του απαντητικού εγγράφου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, προς τον Συνήγορο του Πολίτη, με αριθ. πρωτ.: ΔΕΑΦ Α 1099109 ΕΞ 2017 «Φορολογική αντιμετώπιση προνοιακών επιδομάτων που καταβάλλονται σε άτομα με αναπηρία», είχε παρατηρήσει τα εξής:


 Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, έχουμε την άποψη ότι πρέπει να επανεξεταστεί η προσμέτρησή τους στο συνολικό εισόδημα, σύμφωνα με τον πραγματικό σκοπό για τον οποίο χορηγήθηκαν από το νομοθέτη στα άτομα με αναπηρία.»



 Επομένως, αφού ο ΣτΠ φαίνεται να ξέχασε τις προηγούμενες θέσεις του είμαστε αναγκασμένοι να πάμε…πάλι από την αρχή και να του υπενθυμίσουμε, για πολλαπλή φορά:

Α) Σύμφωνα με τις παλαιότερες, «πάγιες» θέσεις, όπως συνήθιζε να τις χαρακτηρίζει το Υπουργείο Οικονομικών πριν την αδικαιολόγητη μεταστροφή στον τρόπο, που μετά τον ν. 4172/2013, υιοθέτησε απέναντι στα προνοιακά επιδόματα – χωρίς όμως να έχει νομικό πάτημα αφού τα προνοιακά επιδόματα σε κανένα σημείο του ΚΦΕ δεν ορίζονται ως εισοδήματα - τα επιδόματα που καταβάλλονται στα άτομα με αναπηρία βάσει των σχετικών ΚΥΑ: «δεν συγκεντρώνουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, το οποίο ορίζεται ως το περιοδικό αποτέλεσμα από την εκμετάλλευση μιας διαρκούς πηγής, η οποία συνίσταται είτε σε κεφάλαιο, είτε σε εργασία είτε και στα δύο,[……] αλλά αντίθετα συνιστούν κοινωνικές προνοιακές παροχές, μη ανταποδοτικού χαρακτήρα, οι οποίες αντικρίζουν τις πρόσθετες δαπάνες που τους δημιουργεί η πάθησή τους»
(Εγκύκλιος ΓΓΔΕ Δ12Α  1117818  ΕΞ  2013).

Β) Το απόσπασμα από την υπ’ αρ. 375/13.10.2009, Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Τμήμα ΣΤ’) για τη νομική ερμηνεία που έχει δοθεί στη τριμερή θεωρία της έννοιας του εισοδήματος:
«3. Από τις προαναφερόμενες διατάξεις συνάγεται ότι ούτε στο Σύνταγμα ούτε στον φορολογικό νόμο περιέχεται ορισμός της έννοιας του εν γένει φορολογικού εισοδήματος. Ενόψει τούτου, η φορολογική θεωρία και νομολογία έχει διαμορφώσει ίδια κριτήρια περί της έννοιας του φορολογικού εισοδήματος, με βάση τις αρχές που εφαρμόζονται στο Αστικό Δίκαιο για τον καθορισμό της έννοιας των καρπών πράγματος ή δικαιώματος (άρθρα 961, 840 του Α.Κ.). Τα συνθετικά δε στοιχεία της έννοιας του εισοδήματος, υπό το Αστικό Δίκαιο, είναι η σταθερότητα της υπό εκμετάλλευση πηγής του εισοδήματος, η περιοδικότητα του προϊόντος και ο χρηματικός χαρακτήρας του προϊόντος ή και το επιδεκτικό άμεσης μετατροπής της αξίας του σε χρήμα (βλ. Λ. Θεοχαρόπουλο «Φορολογικό Δίκαιο,» Τόμος δεύτερος Ημ. Α’, σελ. 9, 23). Με βάση εκκίνησης τις παραπάνω αρχές του Αστικού Δικαίου, στην Ελλάδα κρατεί η τριμερής θεωρία του εισοδήματος, η οποία αποτελεί συγκερασμό της θεωρίας της περιοδικότητας και της θεωρίας των πηγών του εισοδήματος.  Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, τα εννοιολογικά στοιχεία του εισοδήματος είναι τρία: α) η περιοδικότητα, δηλαδή η επανάληψη του εισοδήματος κατά κανονικά διαστήματα ή η δυνατότητα επανάληψης αυτού, β) η ύπαρξη μόνιμης πηγής εισοδήματος, η οποία δεν εξαντλείται με την παραγωγή του εισοδήματος και η οποία αποτελεί την προϋπόθεση της περιοδικότητας και γ) η διαρρύθμιση ή εκμετάλλευση της πηγής, με τον σκοπό εξασφάλισης συνεχώς εισοδήματος, δεδομένου ότι το εισόδημα δεν παράγεται αυτομάτως αλλά κατόπιν οικονομικής προσπάθειας (Ν. Τότση «Φορολογία Εισοδήματος», έκδοση 1984, σελ. 44-48, Σ.τ.Ε. 2217/1988, 855/1986). Έτσι, ο ισχύων ΚΦΕ ρητά εφαρμόζει κατ’ αρχήν τη θεωρία των πηγών του εισοδήματος, με την ταξινόμηση των διαφόρων ειδών εισοδημάτων σε επιμέρους κατηγορίες (άρθρο 4), ενώ στα άρθρα 20 έως 51 προσδιορίζει ειδικά για κάθε κατηγορία και με έντονα τα χαρακτηριστικά της περιοδικότητας την έννοια του εισοδήματος από τη συγκεκριμένη πηγή, την οποία άλλοτε διευρύνει και άλλοτε περιορίζει με ρητή και ειδική πρόβλεψη, ώστε να βρίσκεται σε αρμονία με τις επιταγές του άρθρου 78 του Συντάγματος, κατά το οποίο ουδείς φόρος επιβάλλεται και ουδεμία απαλλαγή ή εξαίρεση από τη φορολογία παρέχεται χωρίς τυπικό νόμο, που καθορίζει ειδικά το είδος της περιουσίας και το εισόδημα στο οποίο αναφέρεται ο φόρος.  Κατά συνέπεια, προκειμένου κάποιο έσοδο του φορολογούμενου να χαρακτηριστεί ως εισόδημα και να φορολογηθεί, εφόσον δεν θεωρείται ευθέως από τον ΚΦΕ ή από ειδική διάταξη νόμου ως εισόδημα, πρέπει να διερευνηθεί αν αυτό συγκεντρώνει τα ουσιώδη χαρακτηριστικά της έννοιας του εισοδήματος, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί στη νομολογία με βάση τις αρχές του Αστικού Δικαίου και τις ειδικότερες διατάξεις των άρθρων 20-51 του ΚΦΕ, στις οποίες απεικονίζεται, όχι αμιγής, η τριμερής θεωρία του εισοδήματος και βάσει των χαρακτηριστικών αυτών να καταταχθεί σε μία από τις κατηγορίες Α έως Ζ, που προβλέπονται στο άρθρο 4 του ανωτέρω Κώδικα. Κατά την έννοια δηλαδή και το πνεύμα των παραπάνω διατάξεων του Συντάγματος και του ΚΦΕ ως εισόδημα φορολογείται, έστω και αν δεν κατονομάζεται ρητά στον νόμο, εφόσον υφίσταται περιοδικότητα και διαρκώς εκμεταλλεύσιμη πηγή αυτού, το αντάλλαγμα της προσωπικής εργασίας ή οι καρποί περιουσιακών στοιχείων του φορολογούμενου και όχι και κάθε άλλη προσαύξηση της περιουσίας του, εκτός αν αυτή δυνάμει ειδικής διάταξης νόμου λογίζεται, για την υπαγωγή στον φόρο, ως εισόδημα (βλ. Ολομ. ΝΣΚ 387/2005, 573/1994, ΝΣΚ Τμήμα Ε’ 777/1999, Σ.τ.Ε. 2217/1988 – Σ.τ.Ε. 855/1986).

4. Η διάταξη της παραγράφου 1 του άρθρου 45 του ΚΦΕ εντάσσει ρητά στην έννοια του εισοδήματος από μισθωτές υπηρεσίες, με την προϋπόθεση ότι συντρέχουν τα στοιχεία της περιοδικότητας και της μη εξάντλησης της πηγής του εσόδου, το εισόδημα που αποκτάται από μισθούς και συνταξιούχους από τους μισθούς, ημερομίσθια, επιχορηγήσεις, επιδόματα, συντάξεις και γενικά το έσοδο από κάθε παροχή που χορηγείτε με οποιαδήποτε μορφή, είτε σε χρήμα είτε σε είδος ή άλλες αξίες, για παρούσα ή προηγούμενη υπηρεσία ή για οποιαδήποτε άλλη αιτία.
 Κατά συνέπεια, ο φορολογικός νόμος, υπό τις ανωτέρω προϋποθέσεις, θεωρεί ευθέως ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες, εκτός αν συντρέχει περίπτωση απαλλαγής κατά το άρθρο 6 αυτού (μισθοί και συντάξεις ολικώς τυφλών, άτομα με βαριές κινητικές αναπηρίες σε ποσοστό από 70% κτλ) ή άλλη ειδική διάταξη νόμου, τόσο τις αμοιβές που καταβάλλονται περιοδικά σ’ αυτούς που παρέχουν εξαρτημένη εργασία (μισθοί, υπερωρίες κλπ) όσο και τις κύριες ή επικουρικές συντάξεις ή άλλες ασφαλιστικές παροχές (μερίσματα, βοηθήματα, επιδόματα κάθε είδους) που καταβάλλονται περιοδικά από τον οικείο ασφαλιστικό φορέα (βλ. ΣτΕ 2217/1988)».
 Δεδομένου ότι η Γνωμοδότηση ΝΣΚ 375/2009 έλαβε υπόψη τον ΚΦΕ (Ν. 2238/94) που ίσχυε τότε, γνωρίζουμε όμως ότι και στον νέο ΚΦΕ (Ν.4172/2013), στο άρθρο 7 «Φορολογητέο Εισόδημα», στην παρ. 2) διακρίνονται οι εξής κατηγορίες εισοδήματος:

2. Ο Κ.Φ.Ε. διακρίνει τις ακόλουθες κατηγορίες ακαθάριστων εισοδημάτων:
α) εισόδημα από μισθωτή εργασία και συντάξεις,
β) εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα,
γ) εισόδημα από κεφάλαιο και
δ) εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.

Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι ούτε και στον νυν ΚΦΕ (ν.4172/2013) αναφέρονται τα προνοιακά επιδόματα των ΑμεΑ - αφού άλλωστε δεν φέρουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος.

 Περαιτέρω, η ΑΑΔΕ φαίνεται να στάθηκε (αυθαίρετα) στο άρθρο 14 «Απαλλαγές εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις», όπου στην παρ. 2, ορίζει τα εισοδήματα που απαλλάσσονται από τον φόρο και συγκεκριμένα με την παρ. δ):
δ) Το εξωϊδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.

 
Σ’ αυτό το σημείο θέλουμε να θυμίσουμε, για πολλαπλή φορά, στον ΣτΠ  ότι τα προνοιακά επιδόματα ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ, ΑΡΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΜΙΣΘΟΥΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΥΝΑΦΗ ΜΕ ΤΟ ΕΞΩΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΡΗΤΑ ΑΠΑΛΛΑΣΣΟΤΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΟΡΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΑΝΕΚΑΘΕΝ.

  Επίσης, θυμίζουμε και πάλι, στον ΣτΠ,  σύμφωνα και με τη δική του παρατήρηση, που ο ίδιος κάνει, με το έγγραφό του, αρ. πρωτ. 216774/12669/2018, 20.03.2018, το εξής:
«Τα προνοιακά επιδόματα χορηγούνται χωρίς εισοδηματικά κριτήρια σε άτομα τα οποία είναι ανασφάλιστα ή εμμέσως ασφαλισμένα, με σκοπό να τα ενισχύσουν οικονομικά, λόγω της ευαλωτότητάς τους, των ειδικών συνθηκών στις οποίες διαβιούν, των αυξημένων αναγκών τους και της ενδεχόμενης αδυναμίας τους να εργαστούν. Δεν αποτελούν αντάλλαγμα προσωπικής εργασίας, κεφάλαιο ή καρπούς περιουσιακών στοιχείων ώστε να θεωρούνται εισόδημα (ΝΣΚ 375/2009)».

  Όσον αφορά τη συνάφεια που επικαλείται η ΑΑΔΕ των προνοιακών επιδομάτων σε σχέση με το εξωιδρυματικό επίδομα, επισημαίνουμε και πάλι στον ΣτΠ:

Γ ) Τα παρακάτω αποσπάσματα από τη Γνωμοδότηση 158/2017, ΝΣΚ (Τμήμα ΣΤ’):
«Μία από τις ουσιώδεις διαφορές της κοινωνικής πρόνοιας από την κοινωνική ασφάλιση είναι και ο επικουρικός χαρακτήρας της προνοιακής  προστασίας , που σημαίνει ότι η πρόνοια καλύπτει όσους δεν έχουν άλλη προστασία,  όπως από την κοινωνική ασφάλιση (Πατρ. Παπαρρηγοπούλου – Πεχλιβανίδη «Δίκαιο Κοινωνικής Ασφάλισης» 2η έκδοση, σελ. 26 επ.)».

«Σύμφωνα δε με την απόφαση με αριθμό Α1088/2016 του ΣτΕ  το εξωιδρυματικό επίδομα του άρθρου 42 του ν. 1140/1981 έχει κοινωνικοασφαλιστικό και όχι προνοιακό χαρακτήρα. Τούτο διότι η παροχή αυτή προϋποθέτει την ύπαρξη ασφαλιστικής σχέσης , δεδομένου ότι το επίδομα αυτό χορηγείται σε πρόσωπα αμέσως ή εμμέσως ασφαλισμένα.»

 Κατόπιν των ανωτέρω, επιθυμώ να σας αναφέρω ότι η πιο πρόσφατη παρέμβαση εκ μέρους του ΣτΠ  δεν μπορεί να ικανοποιεί τα θιγόμενα δικαιώματα των ΑμεΑ, αφού τα τελευταία τέσσερα χρόνια περίπου,  εξαιτίας της αυθαίρετης αντιμετώπισης των προνοιακών επιδομάτων στη φορολογική δήλωση, τα ΑμεΑ, που αποτελούν την πιο ευπαθή ομάδα, η οποία έχει πληγεί περισσότερο από κάθε ομάδα κατά τη διάρκεια της οικονομικής ύφεσης και των μνημονίων, έχουν αδικηθεί κατάφορα από τις μνημονιακές κυβερνήσεις με την εφαρμογή μιας πολιτικής που παραπέμπει σε πρακτική μισαναπηρισμού (κατά την επιστημονική του έννοια), ενώ από αυτή την πρακτική έχουν επιβαρυνθεί άδικα με εισφορά αλληλεγγύης, με ΕΝΦΙΑ επειδή έχασαν το δικαίωμα της μείωσής του και με αποκλεισμό της πρόσβασης τους σε αναγκαίες κοινωνικές παροχές.

 Για τους λόγους αυτούς, ζητάω από τον ΣτΠ να επανέλθει με το θέμα της φορολογικής αντιμετώπισης των προνοιακών επιδομάτων στη φορολογική δήλωση φέτος (για το φορολογικό έτος 2018 και τα προηγούμενα), παρατηρώντας επίσης ότι:  

 Η διάταξη του άρθρου 81 του προσφάτως ψηφισθέντος νόμου 4611/2019 (ΦΕΚ 73Α) που ορίζει ότι τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται από τον ΟΠΕΚΑ ως προνοιακές παροχές σε χρήμα σε άτομα με αναπηρία δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος και δεν φορολογούνται, δεν θα έπρεπε να ικανοποιεί τον Συνήγορο του Πολίτη αφού η βάση για τον ορισμό των προνοιακών επιδομάτων ως μη εισοδήματα δεν θα έπρεπε να είναι η υπηρεσία από την οποία καταβάλλονται, αλλά η φύση τους, τα χαρακτηριστικά τους γνωρίσματα αφού τα προνοιακά επιδόματα ανέκαθεν δεν φέρουν τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά του εισοδήματος, άρα δεν ευσταθεί λογικά για τη χρονική περίοδο έως την έναρξη του ν. 4172/2013 να μην θεωρούνται εισοδήματα, αργότερα για την περίοδο έως τον ν. 4611/2019 να θεωρούνται εισοδήματα από μισθούς συντάξεις (!) και μετά τον ν.4611/2019 να μην θεωρούνται (και πάλι) εισοδήματα!

 Επιπλέον, αν στο μέλλον πάψει να υφίσταται ο ΟΠΕΚΑ ως ο αρμόδιος φορέας για τη χορήγηση των προνοιακών επιδομάτων κι αναλάβουν πάλι τη χορήγησή τους οι υπηρεσίες Πρόνοιας των Δήμων ή κάποιος άλλος φορέας, ο ν. 4611/2019 θα καταστεί ανίσχυρος να προστατέψει τα προνοιακά επιδόματα από την αυθαίρετη αντιμετώπιση της ΑΑΔΕ και της κάθε ΑΑΔΕ!

 Άρα, θα πρέπει ο ΣτΠ να προνοήσει από τώρα σκεπτόμενος ότι ο ν. 4611/2019 δεν αποτελεί σταθερή προστασία για τα προνοιακά επιδόματα και θα πρέπει να επανεξεταστεί το σκεπτικό του νομοθέτη προκειμένου να επινοήσει αποτελεσματικότερη προστασία γι’ αυτά.

 Καταλήγοντας, υπενθυμίζεται στον ΣτΠ ότι ορίζεται με τον ν. 4488/2017 ο Συνήγορος του Πολίτη έχει οριστεί ως η συνταγματικά κατοχυρωμένη Ανεξάρτητη Αρχή που αποτελεί το Πλαίσιο για την Προαγωγή της εφαρμογής της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ (για την οποία φέτος η Ελλάδα ελέγχεται για την εφαρμογή της). Για την εκπλήρωση της αποστολής του το Πλαίσιο Προαγωγής τελεί σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ), η οποία αποτελεί τριτοβάθμια οργάνωση των Ατόμων με Αναπηρίες και ανεξάρτητο μηχανισμό της κοινωνίας των πολιτών. Εμείς, βεβαίως, έχουμε ενημερώσει την ΕΣΑμεΑ και θα την ενημερώσουμε για την παρούσα αναφορά.

 Τέλος, ο ΣτΠ θα πρέπει στην επίσημη ιστοσελίδα του να ενθαρρύνει περισσότερο τα ΑμεΑ να υποβάλλουν αναφορές για τις περιπτώσεις εκείνες, όταν πέφτει στην αντίληψή τους ότι παραβιάζονται τα δικαιώματά τους από τις αρμόδιες κρατικές αρχές και τις δημόσιες υπηρεσίες, αφού: «είναι ορθό η έννοια του εύλογου ενδιαφέροντος να ερμηνεύεται πολύ διευρυμένα ενόψει της δημοκρατικής αρχής και του παρεπόμενου δικαιώματος κάθε ενεργού πολίτη να πληροφορείται ό,τι τον αφορά άμεσα ή έμμεσα κι εν τέλει να συμμετέχει στα κοινά».
(ΣτΠ 205051/46544/2015)

 Θα πρέπει επίσης να ενημερωθούν καλύτερα τα ΑμεΑ για το άρθρο 65, Ν. 4488/2017, «Επικοινωνία ΑµεΑ µε διοικητικές αρχές, γλώσσες και µορφές επικοινωνίας», επειδή τα διοικητικά όργανα και οι αρχές όταν συναλλάσσονται με ΑμεΑ υποχρεούνται να παρέχουν πρόσφορα μέσα επικοινωνίας και πρόσβαση στην πληροφόρηση. Στην ως άνω υποχρέωση περιλαμβάνονται ενδεικτικά, η πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα και η κοινοποίηση διοικητικών πράξεων σε ΑμεΑ σε προσβάσιμες μορφές.
 
 
 Από το συγκεκριμένο άρθρο του νόμου εξυπακούεται ότι και ο ΣτΠ θα πρέπει, όταν π.χ. κάνει σημαντική αναφορά σε κάποια εγκύκλιο, στις αναρτήσεις του, να επισυνάπτει και το σχετικό έγγραφο και να μην αρκείται μόνο στην αναφορά του αριθμού της. Πρόσφατο δε παράδειγμα είναι η πρόσφατα δημοσιευμένη ανακοίνωση του ΣτΠ για παρέμβασή του, στην οποία αναφέρει την εγκύκλιο ΔΙΑΔΠ/4291/17.2.97, χωρίς όμως να επισυνάπτει το σχετικό έγγραφο για να αναγνωστεί από το κοινό, ειδικά από τα ΑμεΑ.
https://www.synigoros.gr/?i=equality.el.imdservices.570713

 
Αναμένοντας από τον ΣτΠ να τιμήσει και πάλι τον θεσμό που εκπροσωπεί,

Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης

Άμεσα ενδιαφερόμενος κι ενεργός πολίτης,
Ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
Δημιουργός της μεγαλύτερης διαδικτυακής κοινότητας για τα ΑμεΑ «ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΩΝ ΑΜΕΑ»
https://www.facebook.com/groups/sinigoros.amea/

Υ.Γ. Παρακαλώ πολύ η απάντηση σας να είναι οπωσδήποτε και στο email που δηλώνω κι όχι μόνο σε έντυπο δια του ταχυδρομείου.



Κοινοποίηση της παρούσας αναφοράς σε:

- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)
- Συντονιστικός Μηχανισμός για την Αναπηρία του Υπουργού Επικρατείας
- Γενική Γραμματεία Διαφάνειας κι Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι
   

http://logistis-amea.blogspot.com/