Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020

Καταγγελία για κάπνισμα στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών από συλλογικότητες προστασίας από το παθητικό κάπνισμα

Επικαιροποίηση 25.01.2021:
Επειδή διαπιστώσαμε ότι το αποτέλεσμα της αυτοψίας ήταν υποτιμητικό για τη νοημοσύνη μας αφού έκπληκτοι ενημερωθήκαμε ότι η Υγειονομική Υπηρεσία της Περιφέρειας διαπίστωσε παραβίαση, χωρίς όμως να τη βεβαιώσει ενώ δεν μας ενημέρωσε και για σημαντική  λεπτομέρεια που φανέρωσε την παράλειψή της, υποβάλαμε καταγγελία κατά της Υγειονομικής Υπηρεσίας της Περιφέρειας προς την Εθνική Αρχή Διαφάνειας.
 
Επικαιροποίηση 12.01.2021:
Από τη Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Ποιότητας Ζωής του Υπουργείου Υγείας μας διαβιβάστηκε το αποτέλεσμα της ίδιας αυτοψίας (διαφορετικό έγγραφο) που της διαβίβασε η ως άνω υγειονομική υπηρεσία της Περιφέρειας (έγγραφο με αρ. πρωτ. 11787/382, 21.12.2020.
 
Επικαιροποίηση 21.12.2020:
Από το ΤΜΗΜΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ του Κεντρικού Τομέα Αθηνών (αρμόδια διεύθυνση της Περιφέρειας) μας διαβιβάστηκε το αποτέλεσμα της αυτοψίας που διενεργήθηκε στους χώρους του ΔΣΑ στις 09.12.2020 (έγγραφο με αρ. πρωτ. 11176/363, 21.12.2020)

Επικαιροποίηση 11.12.2020:

Ενημερωθήκαμε σήμερα από τον κ. Παναγιώτη Δημητρά του ΕΠΣΕ ότι κατόπιν της κοινοποιησής μας στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών σχηματίστηκε δικογραφία και καταχωρίστηκε ο Αριθμός Βιβλίου Μηνύσεων (ΑΒΜ) ΔΒ2020/16391.
 
Επικαιροποίηση 26.11.2020:
Το Υπουργείο Υγείας, Γενική Διεύθυνση Υγείας και Ποιότητας Ζωής, Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων, Τμήμα Β, προώθησε την καταγγελία στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας με παράκληση να προβεί στις δικές της ενέργειες λόγω αρμοδιότητας.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Μετά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε με το περιβόητο πάρτι στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών έξι συλλογικότητες προστασίας από το παθητικό κάπνισμα καταγγέλλουν τον ΔΣΑ για παραβίαση του αντικαπνιστικού νόμου.

Πηγή αρχικής φωτογραφίας: ΣΚΑΪ 

                                                 

Επικαιροποίηση με βίντεο από το γλέντι όπου φαίνεται και το αναμμένο τσιγάρο στο χέρι του Προέδρου μάλλον του ΔΣΑ.


Επικαιροποίηση με φωτογραφία καπνίσματος από τον Πρόεδρο του ΔΣΑ

Δευτέρα 23 Νοεμβρίου 2020

Προς: (Όπως πίνακας αποδεκτών)


Καταγγελία

Θέμα: «Δημοσιεύματα του Τύπου αποδεικνύουν ότι έχει διαπραχθεί παραβίαση της αντικαπνιστικής νομοθεσίας στην πρόσφατη εκδήλωση γενεθλίων του Προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών»

 

Αξιότιμοι κύριοι!
Από τα διάφορα δημοσιεύματα που αναρτήθηκαν στα MME, στις 21.11.2020, σχετικά με τον θόρυβο που προκλήθηκε λόγω της εκδήλωσης για τα γενέθλια του Προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, στις 20.11.2020, εντός του κλειστού χώρου του ΔΣΑ, διαφαίνονται καθαρά κάποιες φωτογραφίες όπου ένας κύριος, που απ' όσο γνωρίζουμε πρόκειται για νομικό, κάπνιζε ανενόχλητα.

Ενδεικτικά και μόνο, τέτοια δημοσιεύματα υπάρχουν μεταξύ άλλων και στους παρακάτω διαδικτυακούς τόπους, επίσημες δημοσιογραφικές ιστοσελίδες.

  https://www.skai.gr/news/greece/eisaggeliki-paremvasi-gia-to-parti-tou-proedrou-tou-dsa-dimitri-vervesou

 https://www.thetoc.gr/koinwnia/article/salos-me-to-parti-genethlion-tou-proedrou-tou-dsa---deka-atoma-xoris-maskes-en-meso-lockdown-eikonesbinteo/

https://www.protothema.gr/greece/article/1067567/parti-genethlion-en-meso-lockdown-gia-ton-proedro-tou-dikigorikou-sullogou-athinon-apisteutes-eikones/

Ημερομηνία τελευταίας πρόσβασης 23/11/2020

Απ’ όσο γνωρίζουμε ο ΔΣΑ είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου κι επομένως υπάγεται στις διατάξεις απαγόρευσης καπνίσματος του ν. 3730/2008.

Σύμφωνα με τον ν. 3730/2008 (Με τις τελευταίες αλλαγές από το Νόμο 4715/2020), προβλέπονται τα εξής:

Άρθρο 6, Διοικητικές κυρώσεις:

1. Η παράβαση των διατάξεων για την απαγόρευση του καπνίσματος από τους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα, στους χώρους όπου είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα και τιμωρείται σύμφωνα με τις διατάξεις που διέπουν την πειθαρχική ευθύνη τους.

2...

3. Σε κάθε υπεύθυνο διαχείρισης και λειτουργίας των χώρων της πρώτης παραγράφου του άρθρου 3, που ανέχεται την παραβίαση της διατάξεων του άρθρου 3, επιβάλλεται πρόστιμο από πεντακόσια (500) έως δέκα χιλιάδες (10.000) ευρώ.


ΠΕΙΘΑΡΧΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Προβλέπεται και πειθαρχική ποινή, με τη μορφή της επιβολής πρόστιμου, ύψους ανάλογου του διοικητικού,  που προβλέπεται από την ΚΥΑ,  Αριθμ. Γ.Π. οικ. 104720 (ΦΕΚ Β’ 1315, 2010), άρθρο 2, παρ. 5:

5. Η επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων για την παράβαση των διατάξεων απαγόρευσης του καπνίσματος στους δημόσιους λειτουργούς, τους δημόσιους υπαλλήλους, τους υπαλλήλους ΟΤΑ, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, τους υπαλλήλους των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και τους υπαλλήλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στους χώρους που είναι εγκατεστημένες οι υπηρεσίες τους, συνίσταται σε επίπληξη ή οποία καταγράφεται επιτόπου στον προσωπικό υπηρεσιακό φάκελο του υπαλλήλου και επιβάλλεται και πρόστιμο ανάλογου ύψους με το διοικητικό που επισύρει η ίδια παράβαση. Κάθε επαναλαμβανόμενη παράβαση του ιδίου υπαλλήλου στον ίδιο ή άλλο χώρο ή αντίστοιχα επαναλαμβανόμενη παράβαση σε χώρο αρμοδιότητας του ιδίου Προϊσταμένου υπαλλήλου επισύρει διπλασιασμό του αμέσως προηγούμενου επιβληθέντος προστίμου έως το ανώτερο εκ του νόμου 3868/2010 προβλεπόμενο ποσό.

 Πηγή φωτογραφιών: https://www.protothema.gr/greece/article/1067614/vervesos-gia-to-koronoparti-genethlion-irthan-me-diki-tous-protovoulia-forousa-maska/?fbclid=IwAR05PetFRODede-fXpqtgT799-2yxeJNcSYRmfnA6csdDEvaLdLphZmiLX4
Ημερομηνία τελευταίας πρόσβασης 23/11/2020

 
Κατόπιν των ανωτέρω,
διαμαρτυρόμαστε έντονα για τις απαράδεκτες ενέργειες του Προέδρου και των μελών του ΔΣΑ καθώς πρόκειται για έγκριτους δικηγόρους που θα έπρεπε να έδιναν το καλό παράδειγμα, αλλά και οποιουδήποτε άλλου παρευρισκόμενου, οι οποίοι ως νομοταγείς πολίτες αντί να αποτελούν φάρους παραδειγμάτων νομιμότητας εντούτοις  παραβιάζουν ανερυθρίαστα τη νομοθεσία του ελληνικού κράτους.

Για τους λόγους αυτούς,
επιθυμούμε όπως προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες αρμοδιότητάς σας προκειμένου να γίνει ο απαραίτητος έλεγχος και να αποδοθούν οι σχετικές διοικητικές και πειθαρχικές κυρώσεις στους παραβάτες και στους υπεύθυνους διαχείρισης και λειτουργίας του δημόσιου χώρου που κανένας δεν έχει το δικαίωμα να τον μετατρέπει στο ιδιωτικό του καπνιστήριο ή στον προσωπικό του χώρο οργάνωσης ιδιωτικών πάρτι.

Σας παρακαλώ να μου κοινοποιήσετε τον αριθμό πρωτοκόλλου με τον οποίο καταχωρήθηκε η παρούσα καταγγελία μου η οποία στάλθηκε ηλεκτρονικά με τη μορφή επιστολής ως εισερχόμενο μήνυμα, (σύμφωνα με το άρθρο 10 του Ν. 3979/2011 και την υπουργική απόφαση ΥΑΠ/Φ.40.4/163/2013 με ΑΔΑ: ΒΕΤ6Χ-ΔΦ2) και να με ενημερώσετε  ηλεκτρονικά καθώς και όλες τις συλλογικότητες που υπογράφουν την εν λόγω καταγγελία, για την συνέχεια που δόθηκε σε αυτήν.

Με εκτίμηση,

Ανδρέας Μπαρδάκης,
για τις διαδικτυακές κοινότητες «STOP ΣΤΟ ΠΑΘΗΤΙΚΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ» και «Συνήγορος των ΑμεΑ».

Παναγιώτης Δημητράς,
για το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ)

Δημήτρης Βέττος,
για την Ομάδα Ενεργών Πολιτών Δράμας

ΔΣ, Σύλλογος «Προστασία από το παθητικό κάπνισμα» (Θεσσαλονίκη)

ΔΣ, Σύλλογος «Ακαπνίστας» (Χανιά)
 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
 κ. Κωνσταντίνος Μητσοτάκης
primeminister@primeminister.gr

ΓΓ Γενικής Γραμματείας Πρωθυπουργού
κ. Γρηγόριος – Αλέξανδρος Δημητριάδης
gengram@primeminister.gr

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
Υπουργός, κ. Βασίλειος Κικίλιας
minister@moh.gov.gr

Υφυπουργός, κ. Βασίλειος Κοντοζαμάνης
yfypourgos@moh.gov.gr

ΓΓ Υπουργείου
secretary.gen-sec@moh.gov.gr

 ΓΓ Δημόσιας Υγείας
secretary.gen.dy@moh.gov.gr

ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ ΤΜΗΜΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΛΗΠΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ rights@moh.gov.gr 

Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Υγιεινής Περιβάλλοντος
ddy@moh.gov.gr

Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Ποιότητας Ζωής
gddy@moh.gov.gr

 ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ
ΔΙΕΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΤΜΗΜΑ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΛΕΓΧΩΝ
tyk@moh.gov.gr

ΕΘΝΙΚΗ ΑΡΧΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ
Με τη θερμή επιπλέον παράκληση να κοινοποιήσει την παρούσα καταγγελία και στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών διότι δεν ευρίσκουμε το κατάλληλο
email.
kataggelies@aead.gr
, info@aead.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 36434/24.11.20 

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ
- Περιφερειάρχης Αττικής
κ. Γεώργιος Πατούλης
gperatt@patt.gov.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 906524/24.11.2020

Αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ενότητας ΚΤ Αθηνών
κ. Δημόπουλος Γεώργιος
id.kta@patt.gov.gr, ant.kta@patt.gov.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 906525/24.11.2020, Γραφείο Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών

 ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ
gdym@patt.gov.gr 
Έλαβε αρ. πρωτ. 906528                                          

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ
ygeiakt1@patt.gov.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 906527/24.11.2020 και
αρ.πρωτ. 17279/7.12.20

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ ΑΘΗΝΩΝ
dye-py-kt@patt.gov.gr

Έλαβε αρ. πρωτ. 11176/24.11.2020 από:
Περιφέρεια Αττικής

Γενική Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας & Κοιν. Πρόνοιας
Διεύθυνση Υγειονομικού Ελέγχου Και Περιβαλλοντικής Υγιεινής ΚΤ Αθηνών

Τμήμα Γραμματειακής Υποστήριξης


Έλαβε αρ. πρωτ. 906526 από:
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ/Διεύθυνση Υγειονομικού Ελέγχου και Περιβαλλοντικής Υγιεινής Π.Ε. Κεντρικού Τομέα Αθηνών


Κοινοποίηση σε:

- Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών
Καλοδεχόμαστε την ενέργεια της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Ερευνών σχετικά με την προκαταρκτική έρευνα στο πλαίσιο της οποίας θα διερευνηθεί εάν έχουν παραβιαστεί τα μέτρα κατά του κορωνοϊού (Άρθρο 285 του Ποινικού Κώδικα). Εφόσον ο Πρόεδρος του ΔΣΑ αναγνώρισε την πράξη του[1], επιθυμούμε να γίνει έρευνα για τυχόν ποινικές ευθύνες για την παραβίαση της αντικαπνιστικής νομοθεσίας σε κλειστό δημόσιο χώρο, ο οποίος προφανώς είναι και χώρος εργασίας.
eispa01@otenet.gr, eispa04@otenet.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 37372/24-11-2020. Κατόπιν σχηματίστηκε δικογραφία και καταχωρίστηκε ο Αριθμός Βιβλίου Μηνύσεων (ΑΒΜ) ΔΒ2020/16391

- Πανελλήνιος Ιατρικός Σύλλογος
pisinfo@pis.gr, press@pis.gr 

- Ελληνική Πνευμονολογική Εταιρεία
htsinfo@otenet.gr

- Ελληνική Αντικαρκινική Εταιρεία
info@cancer-society.gr, proedros@cancer-society.gr

- Υπουργείο Υγείας, Γενική Διεύθυνση Υγείας και Ποιότητας Ζωής
Διεύθυνση Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων, Τμήμα Β’
exartiseis_b@moh.gov.gr
Στις 26.11.2020 η υπηρεσία προώθησε την καταγγελία στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας με παράκληση να προβεί στις δικές της ενέργειες λόγω αρμοδιότητας.

 

 



[1] https://www.naftemporiki.gr/story/1661188/eisaggeliki-parembasi-gia-to-parti-berbesou
Ημερομηνία τελευταίας πρόσβασης 23/11/2020                               

 

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2020

Παραβίαση της αρχής της φορολογικής ισότητας στο εξωιδρυματικό επίδομα παραπληγίας-τετραπληγίας - άνιση μεταχείριση

Απίστευτο κι όμως αληθινό, παρόλο που το Σύνταγμα προβλέπει διαφορετικά, παρόλο που υπάρχουν συστάσεις από την Ειδική Επιτροπή του ΟΗΕ προς το ελληνικό κράτος να άρει τις ανισότητες στη φορολογία των ΑμεΑ, εν έτει 2020, τα άτομα με αναπηρία που λαμβάνουν το εξωιδρυματικό επίδομα από τον ΕΦΚΑ φορολογούνται άνισα και δυσμενέστερα σε σχέση με τα άτομα που το λαμβάνουν από τον ΟΠΕΚΑ.

Επειδή γι' αυτή την κατάφορη αδικία κανένας αρμόδιος φορέας δεν έχει αντιδράσει υποβάλαμε αναφορά στον Συνήγορο του Πολίτη, ώστε να παρέμβει υπό την ειδική αρμοδιότητα που έχει ως Πλαίσιο Προαγωγής για την εφαρμογή της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ.

Επίσης, φροντίσαμε να ενημερώσουμε κάθε αρμόδιο φορέα και οργάνωση ατόμων με παραπληγία ευελπιστώντας να πυροδοτηθεί μια υγιής αντίδραση απέναντι στην άδικη διάκριση που εφαρμόζεται εις βάρος των δικαιούχων του εξωιδρυματικού επιδόματος που χορηγείται από τον ΕΦΚΑ.


Επικαιροποίηση 13.11.2020:

Ο Συνήγορος του Πολίτη μας έστειλε έξι επιστολές για την αναφορά μας σχετικά με την άνιση μεταχείριση στο εξωιδρυματικό επίδομα.

Περιληπτικά:
Πολύ καλές οι ενέργειες που έπραξαν ΣτΠ και ΑΑΔΕ από το 2019 με προτάσεις να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να εξαιρεθεί από τον χαρακτηρισμό του εισοδήματος το εξωιδρυματικό επίδομα.

Έχουν ενημερωθεί από ΣτΠ, από ΑΑΔΕ κι από εμάς, αλλά συνεχίζουν να κωφεύουν, οι:

- Υπουργός Επικρατείας (Γεραπετρίτης)
- Υπουργός Οικονομικών
- Υπουργός Εργασίας
- Υποεπιτροπή στη Βουλή για θέματα ΑμεΑ
- Όλοι οι Βουλευτές

Επίσης κωφεύουν οι οργανώσεις των ΑμεΑ.

Αναμένεται η ετήσια ειδική έκθεση του ΣτΠ, στην οποία θα γίνει αναφορά του θέματος.

Τέλος, έπαιξε καθοριστικό ρόλο ότι θιγόμενα άτομα είχαν υποβάλει παρόμοιες αναφορές στον ΣτΠ.
 
Οι έξι επιστολές που μας έστειλε ο ΣτΠ:
1. ΕΓΓΡΑΦΟ ΣΥΝΗΓΟΡΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ


Το κείμενο της αναφοράς μας:

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2020

Αναφορά προς τον Συνήγορο του Πολίτη, υπό την ειδική αρμοδιότητα που έχει ως «Πλαίσιο Προαγωγής»
(άρθρο 72, ν. 4488/2017), με θέμα:

«Παραβίαση της αρχής της φορολογικής ισότητας στο εξωιδρυματικό επίδομα παραπληγίας-τετραπληγίας - άνιση μεταχείριση».

Αριθμός Υπόθεσης: 287252, 19.10.2020

Αξιότιμες κυρίες κι αξιότιμοι κύριοι, αξιότιμε Συνήγορε του Πολίτη!

 Όπως ήδη γνωρίζετε, με το άρθρο 81 του προσφάτως ψηφισθέντος ν. 4611/2019, τα χρηματικά ποσά που καταβάλλονται από τον Οργανισμό Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ) ως προνοιακές παροχές σε χρήμα σε άτομα με αναπηρία δεν εμπίπτουν σε καμία κατηγορία εισοδήματος και δεν φορολογούνται. Συνεπώς, δεν υπάγονται και στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν.4172/2013.
 Έχει πλέον ξεκαθαριστεί, με την εγκύκλιο Ε.2077/2020 της ΑΑΔΕ[1], με την οποία δόθηκαν οδηγίες για τη φορολογική μεταχείριση των προνοιακών παροχών σε χρήμα που χορηγεί ο ΟΠΕΚΑ σε άτομα με αναπηρία, ότι οι προνοιακές παροχές σε χρήμα που χορηγούνται σε άτομα με αναπηρία μπορούν να καλύπτουν τεκμήρια και να αναγράφονται επομένως στους κωδικούς 781-782 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος Ε1 (από το φορολογικό έτος 2019 κι εφεξής).

 Μία από τις αναπηρικές παροχές που καταβάλλονται από τον ΟΠΕΚΑ είναι και το Πρόγραμμα-οικονομικής-ενίσχυσης-παραπληγικών-τετραπληγικών-και-ακρωτηριασμένων-ανασφάλιστων-και-ασφαλισμένων-του-Δημοσίου[2], στο οποίο δικαιούχοι έχουν ορισθεί οι εξής:

α1. Οι ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι που κρίθηκαν από τους οικείους ασφαλιστικούς φορείς μη δικαιούχοι του εξωιδρυματικού βοηθήματος ενίσχυσης (αρ. 42 του ν. 1140/81), γιατί δεν είχαν τις ασφαλιστικές προϋποθέσεις που προβλέπουν οι οικείες διατάξεις του ασφαλιστικού τους οργανισμού.

α2. Τετραπληγικοί - παραπληγικοί και ακρωτηριασμένοι που παίρνουν σύνταξη Ανασφάλιστου Υπερήλικα από τον ΟΠΕΚΑ (ν.1296/1982 ΦΕΚ Α128, όπως ισχύει).

β. Συνταξιούχοι του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (Ν.Α.Τ.), ασφαλισμένοι στον Οίκο Ναύτου καθώς και σε άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς που δεν υπάγονται στην εποπτεία του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, οι οποίοι είναι τετραπληγικοί ή παραπληγικοί, και τα προστατευόμενα μέλη της οικογένειάς τους, που έχουν την ίδια αναπηρία.

γ. Δημόσιοι υπάλληλοι, δικαστικοί λειτουργοί, στρατιωτικοί, όργανα Σωμάτων Ασφαλείας,  εν ενεργεία και συνταξιούχοι, δικαιούχοι σύνταξης του Δημοσίου από μεταβίβαση, που είναι τετραπληγικοί ή παραπληγικοί, καθώς και τα μέλη των οικογενειών τους που έχουν την ίδια αναπηρία. Ως μέλη της οικογένειας των υπαλλήλων και συνταξιούχων θεωρούνται ο/η σύζυγος και τα τέκνα αυτών (οικογένεια σε στενή έννοια), όπως ορίζεται από την παρ. 7 της 59015/1578/1984 (ΦΕΚ 460, τ.B΄).

Επισημαίνεται ότι δεν το δικαιούνται από τον ΟΠΕΚΑ, οι δικαιούχοι επιδόματος παραπληγίας-τετραπληγίας που υπηρετούν σε ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ και ΟΤΑ. Η δαπάνη για τους ανωτέρω δημοσίους υπαλλήλους και τα μέλη των οικογενειών τους, καλύπτεται από τον φορέα που υπηρετούν.

Δηλαδή, όλοι οι παραπάνω λαμβάνουν την εξωιδρυματική παροχή παραπληγίας-τετραπληγίας από τον ΟΠΕΚΑ ενώ οι ασφαλισμένοι του
e-ΕΦΚΑ (πρώην ΙΚΑ, ΟΑΕΕ, ΤΕΒΕ, κτλ.) το λαμβάνουν από τον ασφαλιστικό τους οργανισμό.

Το πρόβλημα: ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΑΝΙΣΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΙΣΟΤΗΤΑ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ ΠΟΥ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΕΞΩΙΔΡΥΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΟΧΗ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΠΕΚΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΥΣ ΠΟΥ ΤΗ ΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟΝ e-ΕΦΚΑ, ΚΥΡΙΩΣ ΜΕΤΑΞΥ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ ΑΠΟ 67% ΕΩΣ 79,9%.


ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΙΣΗΣ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (Με παραβίαση της αρχής της φορολογικής ισότητας):

Το εξωιδρυματικό επίδομα όταν χορηγείται από ασφαλιστικό ταμείο (e-ΕΦΚΑ) δηλώνεται και αντιμετωπίζεται φορολογικά ως εισόδημα, το οποίο απαλλάσσεται της φορολογίας εισοδήματος. Κατ’ αυτόν τον τρόπο παραβιάζεται η αρχή της φορολογικής ισότητας στις παρακάτω περιπτώσεις:

α) Στους δικαιούχους ασφαλισμένους (
e-ΕΦΚΑ) με ποσοστό αναπηρίας από 67-79%:
Το εξωιδρυματικό επίδομα συνυπολογίζεται στο συνολικό φορολογητέο οικογενειακό εισόδημα για τον ΕΝΦΙΑ (ν. 4223/2013) κι έτσι δεν χορηγείται η έκπτωση του άρθρου 7.

β)
Στους δικαιούχους ασφαλισμένους (e-ΕΦΚΑ) με ποσοστό αναπηρίας από 67-79%:
Το εξωιδρυματικό επίδομα προσμετράται ως εισόδημα για την επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ των φυσικών προσώπων ή σχολάζουσας κληρονομιάς (άρθρο 43Α, ν. 4172/2013, όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4646/2019).

γ) Οι δικαιούχοι ασφαλισμένοι (e-ΕΦΚΑ) με ποσοστό αναπηρίας από 67-79% ΔΕΝ δικαιούνται να καλύψουν τεκμήρια αναγράφοντας το εξωιδρυματικό επίδομα στους κωδικούς 781-782 του φορολογικού εντύπου Ε1 αφού υποχρεώνονται να το δηλώνουν στους κωδικούς 619-620 ή 659-660, οι οποίοι αντιμετωπίζονται ως εισόδημα (που απαλλάσσεται μόνο από τη φορολογία εισοδήματος, όχι όμως και από τον ΕΝΦΙΑ και από την Εισφορά Αλληλεγγύης).

δ) Το εξωιδρυματικό επίδομα, που λαμβάνουν οι ασφαλισμένοι του (e-ΕΦΚΑ), ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΠΟΣΟΣΤΟΥ ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ, προσμετράται στο συνολικό εισόδημα (το πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα από κάθε πηγή προέλευσης - προ φόρων) για την εφαρμογή του προγράμματος Επιδόματος Στέγασης αφού δεν συγκαταλέγεται στην εξαίρεση των μη ανταποδοτικών αναπηρικών επιδομάτων της υπ’ αριθμ. Δ13οικ.10747/256, Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β' 792/06-03-2019)[3], με αποτέλεσμα οι ασφαλισμένοι του e-ΕΦΚΑ να μην μπορούν να δικαιωθούν το Επίδομα Στέγασης.


Σε αντίθεση με τους ασφαλισμένους του e-EFKA, oι δικαιούχοι της εξωιδρυματικής παροχής παραπληγίας του ΟΠΕΚΑ, που έχουν τα ίδια ποσοστά αναπηρίας (67% έως 79%):

α)
Δικαιούνται την έκπτωση του ΕΝΦΙΑ, β) ευνοούνται από την εξαίρεση από την επιβολή εισφοράς αλληλεγγύης και γ) δικαιούνται να καλύψουν τυχόν τεκμήρια.

Επίσης, δ) σε αντίθεση με τους ασφαλισμένους του e-EFKA, oι δικαιούχοι της εξωιδρυματικής παροχής (επίδομα παραπληγίας) του ΟΠΕΚΑ, ανεξάρτητα του ποσοστού αναπηρίας τους, δύνανται να καταστούν δικαιούχοι του Επιδόματος Στέγασης αφού το επίδομα παραπληγίας του ΟΠΕΚΑ συγκαταλέγεται στα μη ανταποδοτικά αναπηρικά επιδόματα που εξαιρούνται από το εισοδηματικό κριτήριο του προγράμματος Επιδόματος Στέγασης.



Σύμφωνα όμως με την αρχή της ισότητας και ειδικότερα την αρχή της φορολογικής ισότητας (απόσπασμα της απόφασης ΕιρΠατρ 40/2018, ΤΝΠ ΔΣΑ):[4]

Από την γενική αρχή της ισότητας, που καθιερώνεται στο άρθρο 4 παρ. 1 Συντ., αντλούνται τρία διακριτά κανονιστικά προτάγματα: α) η αξίωση για ισονομία, δηλαδή η ίση εφαρμογή των Νόμων σε όλους, β) η αξίωση για ρύθμιση γενική και αφηρημένη και γ) η αξίωση για ίση μεταχείριση όλων των όμοιων περιπτώσεων από το Νομοθέτη. Συνεπώς, η αρχή της ισότητας δεσμεύει και τον ίδιο το Νομοθέτη, η μη συμμόρφωση του οποίου ελέγχεται δικαστικά, καθώς με το άρθρο 4 παρ. 1 Συντ. θεμελιώνεται όχι μόνον η ισότητα των πολιτών απέναντι στο Νόμο, αλλά και η ισότητα του Νόμου απέναντι στους πολίτες. Κατά τον δικαστικό αυτόν έλεγχο, που είναι έλεγχος ορίων, και όχι έλεγχος των κατ’ αρχήν επιλογών ή του ουσιαστικού περιεχομένου των νομικών κανόνων, δεν εξετάζεται η σκοπιμότητα θέσπισης μιας διάταξης Νόμου, αλλά εξετάζεται από τα Δικαστήρια, αυστηρώς και μόνον, η παραβίαση των ορίων που διαγράφονται από την αρχή της ισότητας και τα οποία αποκλείουν τόσο την έκδηλη άνιση μεταχείριση με τη μορφή της εισαγωγής ενός καθαρά χαριστικού μέτρου ή ενός προνομίου μη συνδεόμενου με αξιολογικά κριτήρια, όσο και την αυθαίρετη εξομοίωση διαφορετικών καταστάσεων ή την ενιαία μεταχείριση προσώπων που βρίσκονται κάτω από διαφορετικές συνθήκες, με βάση όλως τυπικά και συμπτωματικά ή άσχετα μεταξύ τους κριτήρια (βλ. Κοφίνης στο Συλλογικό Έργο «Σύνταγμα Κατ’ άρθρο ερμηνεία», εκδ. Σάκκουλα, 2017, σελ. 54-55).

Η ισότητα του νόμου απέναντι στους πολίτες συνίσταται στην δέσμευση του νομοθέτη, κατά την ρύθμιση ουσιωδώς όμοιων πραγμάτων, σχέσεων ή καταστάσεων και κατηγοριών προσώπων, να μην μεταχειρίζεται τις περιπτώσεις αυτές κατά τρόπο ανόμοιο, εισάγοντας εξαιρέσεις και κάνοντας εν γένει διακρίσεις, εκτός αν η διαφορετική ρύθμιση δεν είναι αυθαίρετη, διότι επιβάλλεται από λόγους γενικότερου ή δημοσίου συμφέροντος, η συνδρομή των οποίων υπάγεται στον έλεγχο των Δικαστηρίων. Συνεπώς, αν με νόμο προβλεφθεί δικαιολογημένη ειδική ρύθμιση για μια ορισμένη κατηγορία προσώπων και αποκλειστεί από την ρύθμιση αυτή, κατ’ αδικαιολόγητη δυσμενή διάκριση, άλλη κατηγορία προσώπων, ως προς την οποία συντρέχει ο ίδιος λόγος, που δικαιολογεί την ειδική εκείνη μεταχείριση, η διάταξη που εισάγει τη δυσμενή αυτή διάκριση είναι ανίσχυρη ως αντισυνταγματική (βλ. Κ. Χρυσόγονος «Ατομικά και Κοινωνικά Δικαιώματα», εκδ. Αντ. Ν. Σάκκουλα, 2002, σελ. 117-118 και 120, ΣτΕ 2153/1989 ΔικΔικ 1990, σελ. 72 επ., ΑΟ 1222/1998, ΕλλΔνη 1994 σελ. 1513, ΑΠ 337/1997 ΝοΒ 1998 σελ. 1244).

Περαιτέρω, δημόσια βάρη είναι οι άνευ ειδικού ανταλλάγματος χρηματικές παροχές των ιδιωτών προς το Κράτος. Από την διάταξη του άρθρο 4 παρ. 5 Συντ. συνάγεται ότι οι φορολογικοί νόμοι δεν μπορούν να προβαίνουν σε αδικαιολόγητες διακρίσεις ή να επιβαρύνουν δυσανάλογα και υπέρμετρα ορισμένους πολίτες ή κατηγορίες πολιτών. Η αρχή της φορολογικής ισότητας, που καθιερώνεται στο αμέσως ανωτέρω άρθρο, επιβάλλει την όμοια φορολογική μεταχείριση ατόμων που βρίσκονται κάτω από τις ίδιες οικονομικές συνθήκες (οριζόντια φορολογική ισότητα) και την ανόμοια μεταχείριση εκείνων που βρίσκονται κάτω από διαφορετικές συνθήκες (κάθετη φορολογική ισότητα), έτσι ώστε να μην είναι συνταγματικά ανεκτή ούτε η άνιση μεταχείριση όμοιων περιπτώσεων ούτε η ίση μεταχείριση ανόμοιων (βλ. Γκέρτσος στο Συλλογικό Έργο «Σύνταγμα Κατ’ άρθρο ερμηνεία», εκδ. Σάκκουλα, 2017, σελ. 1210, Φινοκαλιώτης «Φορολογικό Δίκαιο», εκδ. Σάκκουλα, 1999, σελ. 140). Η ίδια ως άνω διάταξη προσδιορίζει τι μπορεί, αλλά και τι πρέπει να αποτελεί κριτήριο διαφορετικής μεταχείρισης και τούτο είναι οι δυνάμεις, δηλαδή οι οικονομικές δυνατότητες του πολίτη. Στο κριτήριο αυτό θα μπορούσαν να προστεθούν και ορισμένα άλλα, που ρητά και με σαφήνεια προβλέπει το ίδιο το Σύνταγμα, όπως η προστασία της οικογένειας, των αναπήρων, πασχόντων και απόρων και η φροντίδα για την απόκτηση πρώτης κατοικίας από όσους την στερούνται (άρθρ. 21 Συντ.), καθώς και η προαγωγή της οικονομίας ορεινών, νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών (άρθρ. 106 παρ. 1 Συντ.). Ειδικότερα, μάλιστα, από την υποχρέωση του Κράτους για περίθαλψη των απόρων μπορεί να συναχθεί έμμεσα επιχείρημα υπέρ της φοροαπαλλαγής ενός ελάχιστου ορίου συντήρησης, ήτοι διαφορετικής αντιμετώπισης των οικονομικά ασθενεστέρων με βάση αντικειμενικά κριτήρια κόστους ζωής (Φορτσάκη, Φορολογικό Δίκαιο, 2003, σελ. 112, ΑΠ 206/1995, ΤοΣ 1996 σελ. 805).

Εξάλλου, ο συνταγματικός Νομοθέτης, συμπληρώνοντας την ανωτέρω αρχή της ισότητας στα δημόσια βάρη, ορίζει στην διάταξη του άρθρου 78 παρ. 1 Συντ. τα στοιχεία από τα οποία, και μόνον, μπορεί να τεκμαρθεί φοροδοτική ικανότητα (εισόδημα, περιουσία, δαπάνες και συναλλαγές, βλ. Κοφίνης ό.π., σελ. 66, Γκέρτσος ό.π. σελ. 1210 και Φινοκαλιώτης-Μπάρμπας «Δημόσια Οικονομικά Φόροι-Δημόσια Δάνεια», εκδ. Σάκκουλα, 2001, σελ. 64-65). Ωστόσο, άλλα κριτήρια, εκτός από αυτά, δεν μπορούν να αποτελέσουν θεμιτό λόγο διαφορετικής μεταχείρισης, καθώς, σε διαφορετική περίπτωση, η διάταξη της παρ. 5 του άρθρ. 4 Συντ. θα έχανε, μέσω της ερμηνείας της, το ιδιαίτερο κανονιστικό της περιεχόμενο. Συνεπώς, οι φορολογικές απαλλαγές, έστω κι αν κρίνονται θεμιτές, δεν παύουν να συνιστούν εξαίρεση από τον κανόνα της ισότητας στα δημόσια βάρη και, συνεπώς, οφείλουν να ερμηνεύονται στενά, καθώς μόνο συγκεκριμένη ρητή συνταγματική πρόβλεψη θα μπορούσε να τις δικαιολογήσει (βλ. Χρυσόγονος ό.π., σελ. 142-144).

 

Κατόπιν των ανωτέρω,
παρακαλείται ο Συνήγορος του Πολίτη, υπό την ειδική αρμοδιότητα που έχει ως «Πλαίσιο Προαγωγής» (άρθρο 72, ν. 4488/2017) για την εφαρμογή της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ (
CRPD), όπως παρέμβει προκειμένου να εφαρμοστεί η αρχή της ισότητας και ειδικότερα την αρχή της φορολογικής ισότητας, βάσει του άρθρου 4 και του άρθρου 21 του Συντάγματος, καθώς και του άρθρου 28 της CRPD. Επιπλέον, ο ΣτΠ, ως Πλαίσιο Προαγωγής, παρακαλείται να παρέμβει προκειμένου να εφαρμοστούν οι τελικές παρατηρήσεις,  υπ’ αρ. 41, της Ειδικής Επιτροπής του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ΑμεΑ προς το ελληνικό κράτος (29.10.2019):[5]


Ανεκτό βιοτικό επίπεδο και κοινωνική προστασία (άρθρο 28)

 41.         Η Επιτροπή συνιστά στο συμβαλλόμενο Κράτος να αναμορφώσει τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις και πρακτικές που αφορούν προνοιακά επιδόματα, παροχές, συντάξεις και φοροαπαλλαγές για τα άτομα με αναπηρία, εναρμονίζοντας τους υπάρχοντες κανόνες και καταργώντας κανόνες και πρακτικές που παράγουν διακρίσεις, συμπεριλαμβανομένων αυτών που υπάρχουν στο σύστημα πιστοποίησης της αναπηρίας. Η Επιτροπή συνιστά, επίσης, στο συμβαλλόμενο Κράτος να διασφαλίσει την αποτελεσματική εφαρμογή του υπάρχοντος πλαισίου κοινωνικής προστασίας, και προοδευτικά να αναπτύξει περαιτέρω μέτρα για τη διασφάλιση επαρκούς βιοτικού επιπέδου για τα άτομα με αναπηρία.



Ολοκληρώνοντας, παρακαλώ τον ΣτΠ, τα έγγραφα που μου στέλνει να μου τα στέλνει με τον ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας στο email που του έχω δηλώσει (βάσει ν. 2672/98, άρθρο 14).



Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης,

άμεσα ενδιαφερόμενος πολίτης με αναπηρία,
με το δικαίωμα που μου δίνει η
CRPD, άρθρο 33, παρ. 3 (Ν. 4074/2012) να εμπλέκομαι και να συμμετέχω πλήρως στη διαδικασία παρακολούθησης της εθνικής εφαρμογής της Σύμβασης,
και ως ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ, δημιουργός της μεγαλύτερης διαδικτυακής κοινότητας για τα δικαιώματα των ΑμεΑ «Συνήγορος των ΑμεΑ» (αφού απαριθμεί περισσότερα από 64.000 μέλη μέχρι στιγμής).

 

Κοινοποίηση στους παρακάτω αποδέκτες:

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Διεύθυνση Ειδικών Μόνιμων Επιτροπών
Προϊστάμενος Διεύθυνσης: Κωνσταντίνος Χριστόπουλος
k.christopoulos@parliament.gr

Α΄Τμήμα
Προϊσταμένη: Σινορίκ Παπαζιάν
epitropes@parliament.gr, n.papazian@parliament.gr

Β΄ Τμήμα
Προϊστάμενος: Τιμόθεος Τσιρόπουλος
t.tsiropoulos@parliament.gr, epitropes@parliament.gr

Με τη θερμή παράκληση να τεθεί υπόψη της Κοινοβουλευτικής Υποεπιτροπής για τα θέματα των ατόμων με αναπηρία.

Κοινοβουλευτική Υποεπιτροπή για τα θέματα των ατόμων με αναπηρία

Πρόεδρος,  κ. Βούλτεψη Σοφία
s.voultepsi@parliament.gr

Μέλος, κ. Καραμανλή Αρκαδίου Άννα
karamanlia@yahoo.gr

Μέλος, κ. Κεφάλα Μαρία – Αλεξάνδρα
mar.kefala@parliament.gr

Μέλος, κ. Κυρανάκης Κωνσταντίνος
konstantinos@kyranakis.gr

Μέλος, κ. Κώτσηρας Γεώργιος
g.kotsiras@parliament.gr

Μέλος, κ. Μπουτσικάκης Εμμανουήλ
info@boutsikakis.gr

Μέλος, κ. Κανέλλη Γαρυφαλλιά (Λιάνα)
kke@parliament.gr

Μέλος, κ. Αδαμοπούλου Αγγελική
aadamopoulou23@gmail.com

Μέλος, κ. Τζούφη Μερόπη
m.tzoufi@parliament.gr

Μέλος, κ. Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα
kgiannakopoulou@gmail.com

Μέλος, κ. Αλεξοπούλου Αναστασία-Αικατερίνη
info@alexopoulou.gr

Υπουργός Επικρατείας,
ως συντονιστικός μηχανισμός στην Κυβέρνηση για τα δικαιώματα των ΑμεΑ

κ. Γεώργιος Γεραπετρίτης

ypep@primeminister.gr

κ. Ματίλντα Χατζηπαναγιώτου (Επικεφαλής ελληνικής αποστολής CRPD)

Ελληνική Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
(Για να ελέγξει αν παραβιάζονται συνταγματικά δικαιώματα – ενώ δεν πρόκειται περί «ατομικής υπόθεσης», αλλά περί συλλογικής - όπως απαράδεκτα μου απάντησε η Πρόεδρός της για την καταγγελία που έχω υποβάλει κατά της αδιαφάνειας στη λειτουργία των ΚΕΠΑ, όπως και για όλες τις υποθέσεις στις οποίες καταγγέλλω ότι έχουν παραβιαστεί συλλογικά δικαιώματα των ΑμεΑ!).
info@nchr.gr

κ. Μαρία Απατζίδη, βουλευτής
m.apatzidi@parliament.gr

Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι
Υπόψη εκπροσώπου, κ. Παναγιώτη Δημητρά
panayotedimitras@gmail.com

Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)
esaea@otenet.gr

Παρατηρητήριο θεμάτων αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ
Υπόψη κας Αντωνίας Παυλή, ερευνήτριας του Παρατηρητηρίου Θεμάτων Αναπηρίας της ΕΣΑμεΑ
epeaek2@esaea.gr

Πανελλήνιος Σύλλογος Παραπληγικών
parapleg@otenet.gr

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ & ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ
info@pasipka.gr

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
info@pasap.gr.com

ΠΕΙΡΑΪΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ
info@peiraikos.org

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ «Ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ»
spemalex@otenet.gr

ΠΑΓΚΡΗΤΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ
nomameaira@gmail.com

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ & ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ Ν. ΠΕΛΛΑΣ
syllogos12@yahoo.gr

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ Ν. ΔΡΑΜΑΣ
spnd@otenet.gr

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ
iriskav@hotmail.gr

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ «ΠΕΡΠΑΤΩ»
perpato02@yahoo.gr

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ Ν. ΣΕΡΡΩΝ
skase_2008@yahoo.gr

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ 'ΙΠΠΟΚΑΜΠΟΣ'
ippokampos.volos@yahoo.com

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Ν.ΞΑΝΘΗΣ
amiridis@freemail.gr

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΚΩΝ - ΚΙΝΗΤΙΚΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ   ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΗΛΕΙΑΣ
dennispap1999@gmail.com

ΠΑ.Σ.ΠΑ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ
paspa.thes@gmail.com

ΠΑ.Σ.ΠΑ. ΑΧΑΪΑΣ
parapligikoiaxaias@gmail.com

ΠΑ.Σ.ΠΑ. ΑΡΓΟΥΣ
bapelpaspa@yahoo.gr

κ. Γεώργιος Σαρανταυγάς, διεθνολόγος

κ. Νικόλαος Αντωνιάδης, νομικός
nikant2@yahoo.gr, nikantoffice@gmail.com

Δρ Φαίδων Βόβολης, καρδιολόγος, δημιουργός του κινήματος
«Κίνηση Ελεύθερων Πολιτών - Ελεύθεροι ξανά»
fedonvovolis@yahoo.gr

- Τaxheaven Α.Ε.