Πέμπτη 24 Αυγούστου 2023

Dentist Pass: Ο Συνήγορος του Πολίτη αδιαφορεί που παραβιάζονται θεμελιώδη δικαιώματα μικρών παιδιών;

Σε συνέχεια της αναφοράς μας στον Συνήγορο του Πολίτη, για το Dentist Pass, διαπιστώσαμε ότι ΣτΠ παρέλειψε κατά απαράδεκτο τρόπο να την εξετάσει υπό τις ειδικές αρμοδιότητες που έχει ως Συνήγορος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ως Συνήγορος του Παιδιού και ως Φορέας για την Εφαρμογή της Αρχής της Ίσης Μεταχείρισης, ενώ απέφυγε να ασχοληθεί, κατά ανεξήγητο τρόπο, με τις διατάξεις αυξημένης ισχύος που του είχαμε επισημάνει.

Μας κάνει αισθητή εντύπωση το ότι ο ΣτΠ δεν προβληματίστηκε για το ότι οι διατάξεις για το Dentist Pass ασκούν άνιση μεταχείριση σε ανήλικο πληθυσμό, παραβιάζοντας θεμελιώδη δικαιώματα μικρών παιδιών, ως ασθενών, αφού δεν το δικαιούνται όσοι δεν μπορούν να αγοράσουν κινητό νέας τεχνολογίας NFC ή έχουν τεχνολογική αμάθεια.

Ως εκ τούτου, υποβάλαμε εκ νέου αναφορά ζητώντας να ανασυρθεί η αναφορά μας από το αρχείο και να επανεξεταστεί υπό τις ειδικές αρμοδιότητες που υποχρεώνουν τον ΣτΠ να προβληματιστεί και να παρέμβει αρμοδίως αφού παραβιάζονται νομοθετήματα αυξημένης ισχύος (Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου), τα οποία θα πρέπει αυτή τη φορά να δει.

Ακολουθεί το κείμενο της αναφοράς:




Αριθμός πρωτοκόλλου αναφοράς: 40067/24.08.2023
Αριθμός Φακέλου Υπόθεσης: 340527

Πέμπτη 24 Αυγούστου 2023

Θέμα: Παρακαλείται ο ΣτΠ, όπως επανεξετάσει την αναφορά μου, υπ’ αρ. υπόθεσης, 297177, αυτή τη φορά υπό τις ειδικές αρμοδιότητες που έχει ως Συνήγορος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ν. 3293/2004), Συνήγορος του Παιδιού (Ν. 3094/2003) και ως Φορέας παρακολούθησης και προώθησης της εφαρμογής της αρχής της ίσης μεταχείρισης (Ν. 4443/2016), λαμβάνοντας υπόψη του τα νομοθετήματα αυξημένης ισχύος.


Αγαπητοί κύριοι!
Στις 23.04.2023 υπέβαλα αναφορά στον ΣτΠ (αρ. φακ. 334989/23.04.2023) με θέμα:
«Οι διατάξεις για το Dentist Pass αντιμετωπίζουν άνισα τον πληθυσμό καθώς αποκλείουν πλήρως από το δικαίωμα στην παροχή όσους δεν μπορούν να έχουν κινητό νέας τεχνολογίας NFC – αφού δεν προβλέπεται γι’ αυτούς η εναλλακτική λύση της κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό!»

Ο ΣτΠ, μου απάντησε με το έγγραφο, υπ’ αρ. πρωτ. 334989/24671/2023 (22.05.2023), εξηγώντας μου, μεταξύ άλλων, ότι ο ΣτΠ δεν έχει αρμοδιότητα να παρέμβει,

δεδομένου ότι η συγκεκριμένη οικονομική ενίσχυση, ο τρόπος και οι προϋποθέσεις καταβολής της, προβλέπονται από νομοθετικό πλαίσιο το οποίο είναι ισχυρό και εφαρμοστέο (άρθρο 3 ν. 5015/2023 ΦΕΚ 20 Α και Υ. Α. 22470 ΦΕΚ 2659 Β/21.04.2023)

και για τον λόγο αυτό έθεσε την αναφορά μου στο αρχείο.

Επειδή, όμως, η Αρχή ΣτΠ,
παρέλειψε να εξετάσει την υπόθεση υπό τις ειδικές αρμοδιότητες που έχει ως Συνήγορος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (Ν. 3293/2004)
[1], ως Συνήγορος του Παιδιού (Ν. 3094/2003, άρθρο 1) και ως Φορέας παρακολούθησης και προώθησης της εφαρμογής της Αρχής της Ίσης Μεταχείρισης (Ν. 3094/2003, άρθρο 1, & Ν. 4443/2016, άρθρα 14 & 15).

Επειδή, όμως, η Αρχή ΣτΠ,
δεν προβληματίστηκε με το νομοθέτημα για το
Dentist Pass, που φαίνεται να έρχεται σε αντίθεση με όσα επιτάσσουν διατάξεις αυξημένης ισχύος (Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού), [2] τις οποίες του ανέφερα με συμπληρωματικό έγγραφο (υπ' αρ, πρωτ. 21933/06.05.2023) και τις οποίες ο ΣτΠ παρέλειψε εντελώς να λάβει υπόψη του, όπως διαφαίνεται στο απαντητικό έγγραφο που μου έστειλε στις 22.05.2023. Επίσης, ο ΣτΠ παρέλειψε να λάβει υπόψη του το άρθρο 14, «Απαγόρευση των διακρίσεων», της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, λόγος που με έκανε να υποβάλω σχετική αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο αφού η Αρχή «The Greek Ombudsman» παραλείπει να ασχοληθεί με τα θιγόμενα θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών και των ασθενών που του αναφέρω.

Κι επειδή, η Αρχή ΣτΠ,
μια χαρά προβληματίστηκε στο παρελθόν με τις διατάξεις για υποχρεωτικό εμßολιασμό παιδιών με αναπηρίες για ένταξη σε δομές ανοιχτής κοινωνικής φροντίδας - και παρενέβη
[3] αποτελεσματικά με αποτέλεσμα να διορθωθεί η προβληματική νομοθεσία με τον ν. 4975/2022, άρθρο 70.

Για τους παραπάνω λόγους,
παρακαλείται ο Συνήγορος του Πολίτη, όπως επανεξετάσει την αναφορά μου, τούτη τη φορά υπό τις ειδικές αρμοδιότητες που έχει, όπως αναφέρονται παραπάνω και να παρέμβει αρμοδίως, καθώς το πρόγραμμα «
Dentist Pass» θεσπίστηκε ως παροχή υγείας που παρέχεται σε μικρά παιδιά, της οποίας όμως το νομοθέτημα έρχεται σε αντίθεση με διατάξεις αυξημένης ισχύος.


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης.

 

Υ.Γ. Παρακαλείται ο Συνήγορος του Πολίτη να μου απαντήσει αποκλειστικά και μόνο με τον ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας, βάσει Ν. 4727/2020, Ψηφιακή Διακυβέρνηση, άρθρο 29.



[1] Ν. 3293/2004, Άρθρο 18 - Συνήγορος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

1.Ο Συνήγορος του Πολίτη ασκεί και τα καθήκοντα του Συνηγόρου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.

2.Κατά την άσκηση των σχετικών με τα δικαιώματα της υγείας, πρόνοιας και κοινωνικής αλληλεγγύης αρμοδιοτήτων του, ο Συνήγορος Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης εισηγείται προς το αρμόδιο Υπουργείο μέτρα για την αποκατάσταση και προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών, την εξάλειψη των φαινομένων κακοδιοίκησης και τη βελτίωση της λειτουργίας των υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης και των σχέσεών τους με τον πολίτη.

3.Ο Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης μπορεί να παραπέμπει στο Συνήγορο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, προκειμένου αυτός να διερευνήσει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, αναφορές πολιτών που στρέφονται κατά των δημόσιων υγειονομικών και προνοιακών υπηρεσιών.

4.Ο Συνήγορος του Πολίτη αναθέτει την εκτέλεση των καθηκόντων των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου σε έναν από τους Βοηθούς Συνηγόρους του Πολίτη.

5.Γ ια την άσκηση των καθηκόντων του Συνηγόρου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης συνιστώνται στο Συνήγορο του Πολίτη τρεις θέσεις ειδικών επιστημόνων, η πλήρωση των οποίων γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 του ν. 3094/2003 (ΦΕΚ 10 Α') και του άρθρου 4 του ν. 3051/2002 (ΦΕΚ 220 Α').

 

[2] Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (κυρωμένη με τον Ν. 2101/1992), από τον συνδυασμό των άρθρων 2 και 24.

 

Α) Άρθρο 2

1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη υποχρεούνται να σέβονται τα δικαιώματα, που αναφέρονται στην παρούσα Σύμβαση και να τα εγγυώνται σε κάθε παιδί που υπάγεται στη δικαιοδοσία τους, χωρίς καμία διάκριση φυλής, χρώματος, φύλου, γλώσσας, θρησκείας, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων του παιδιού ή των γονέων του ή των νόμιμων εκπροσώπων του ή της εθνικής, εθνικιστικής ή κοινωνικής καταγωγής τους, της περιουσιακής τους κατάστασης, της ανικανότητάς τους, της γέννησής τους ή οποιασδήποτε άλλης κατάστασης.

 

Β) Άρθρο 24

1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα του παιδιού να απολαμβάνει το καλύτερο δυνατόν επίπεδο υγείας και να επωφελείται από τις υπηρεσίες ιατρικής θεραπείας και αποκατάστασής αναπήρων. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη επιδιώκουν να διασφαλίσουν το ότι κανένα παιδί δεν θα στερείται το δικαίωμα πρόσβασης στις υπηρεσίες αυτές.

 

Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου:

Άρθρο 14 «Απαγόρευση των διακρίσεων»

Η χρήσις των αναγνωριζομένων εν τη παρούση Συμβάσει δικαιωμάτων και ελευθεριών δέον να εξασφαλισθή ασχέτως διακρίσεως φύλου, φυλής, χρώματος, γλώσσης, θρησκείας, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων, εθνικής ή κοινωνικής προελεύσεως, συμμετοχής εις εθνικήν μειονότητα, περιουσίας, γεννήσεως ή άλλης καταστάσεως.

 

[3] Βλ. Ειδική Έκθεση 2021 του ΣτΠ, Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες.

Παρασκευή 21 Ιουλίου 2023

O e-ΕΦΚΑ αποκλείει αυθαίρετα κατηγορία συνταξιούχων θανάτου από το επίδομα απόλυτης αναπηρίας;

 Για ακόμα μια φορά "κρούουμε το καμπανάκι κινδύνου" καθώς διαπιστώσαμε ότι ο e-ΕΦΚΑ, σε ανάρτηση του, αποκλείει ολόκληρη κατηγορία ατόμων αναφερόμενος κατά γενικό και αόριστο τρόπο σε νομοθεσία, χωρίς να την επισημαίνει - γεγονός που ενδεχομένως να σημαίνει ότι δεν υπάρχει τέτοια νομοθεσία και ότι μάλλον πρόκειται για αυθαίρετη παρερμηνεία εκ μέρους του ασφαλιστικού οργανισμού.

 Η ανάρτηση αφορά το επίδομα απόλυτης αναπηρίας, σύμφωνα με την οποία δεν το δικαιούνται οι συνταξιούχοι θανάτου εάν ο θανών από τον οποίο έλκουν το δικαίωμά τους έχει ασφαλιστεί μετά την 1/1/1993!

 Ακολουθεί η αναφορά που έστειλα στον e-ΕΦΚΑ, με κοινοποίηση σε Υπουργείο Εργασίας και ΕΣΑμεΑ, επειδή το ζήτημα είναι εξαιρετικής σοβαρότητας αφού αν ισχύει τέτοια διάταξη τότε προκαλεί άνιση μεταχείριση μεταξύ των συνταξιούχων θανάτου που έχουν κριθεί από τις υγειονομικές επιτροπές ότι χρήζουν συνεχούς επίβλεψης και συμπαράστασης από τρίτο πρόσωπο - ενώ αν δεν ισχύει κάτι τέτοιο τότε ο e-ΕΦΚΑ θα πρέπει να φροντίσει άμεσα για την αποκατάσταση της ορθής πληροφορίας.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Παρασκευή 21 Ιουλίου 2023

Προς: e-ΕΦΚΑ «Ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης»

Γενική Διεύθυνση Συντάξεων
e-mail: gd.sintaxeon@efka.gov.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 360176/21.07.2023  

Η Γενική Διεύθυνση Συντάξεων προώθησε την αναφορά μας προς το Τμήμα Διοικητικής Μέριμνας που την προώθησε στη Διεύθυνση Νομοθεσίας και Συντονισμού Συντάξεων, από την οποία έλαβε Α.Π. 365687/25.07.2023

Δ/ΝΣΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΣΥΝΤΑΞΕΩΝ
e-mail: d.sintaxeon@efka.gov.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 360177/21.07.2023

Διεύθυνση Διευθέτησης Αναφορών
e-mail: d.anaforon@efka.gov.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 360178/21.07.2023.
Επίσης, η αναφορά περιήλθε στη διεύθυνση με Α.Π. 360104/21-7-2023
και δρομολογήθηκε αρμοδίως προς εξέταση των αναφερομένων της.

Αυτοτελές Τμήμα Γενικού Πρωτοκόλλου
e-mail: protocol@efka.gov.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 360179/21.07.2023  από e-ΕΦΚΑ Διεύθυνση Διοίκησης


ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ:

- ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΡΟΧΩΝ ΚΥΡΙΑΣ ΣΥΝΤΑΞΗΣ
e-mail:
synparoxes@ypakp.gr

- Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ).
e-mail: esaea@otenet.gr

 

Αναφορά: Αμφιλεγόμενη ανάρτηση του e-ΕΦΚΑ σχετικά με το δικαίωμα του επιδόματος απόλυτης αναπηρίας σε συνταξιούχους θανάτου.


Αξιότιμοι κύριοι!
Έπεσε πρόσφατα στην αντίληψή μας, ανάρτηση στην ιστοσελίδα του
e-ΕΦΚΑ, η οποία -κάνοντας αναφορά στη νομοθεσία κατά αόριστο τρόπο αφού δεν αναφέρει συγκεκριμένη νομοθεσία- βεβαιώνει ότι οι συνταξιούχοι του ιδιωτικού τομέα, λόγω θανάτου ασφαλισμένου, που βεβαίως έχουν κριθεί από υγειονομική επιτροπή ότι βρίσκονται σε κατάσταση που απαιτεί τη συνεχή επίβλεψη και συμπαράσταση ετέρου προσώπου, δεν δικαιούνται την προσαύξηση στη σύνταξη (επίδομα απόλυτης αναπηρίας) εάν ο θανών από τον οποίο έλκουν το δικαίωμά τους έχει ασφαλιστεί μετά την 1/1/1993!

Συγκεκριμένα,
στην ανάρτηση με θέμα, «Επιδόματα / Προσαύξηση σύνταξης λόγω απόλυτης αναπηρίας» έχουν αναρτηθεί τρία ερωτήματα με τις σχετικές απαντήσεις τους.

Στο τρίτο (3) ερώτημα αναφέρεται η εξής ερώτηση με τη σχετική απάντησή της:

Ερ.: Είμαι συνταξιούχος του ιδιωτικού τομέα, λόγω θανάτου ασφαλισμένου, ο οποίος ασφαλίστηκε μετά την 1/1/1993, και η υγειονομική επιτροπή έκρινε ότι βρίσκομαι σε κατάσταση που απαιτεί τη συνεχή επίβλεψη και συμπαράσταση ετέρου προσώπου. Δικαιούμαι προσαύξηση

Απ.:
Το δικαίωμα αυτό δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία για τους συνταξιούχους λόγω θανάτου, οι οποίοι έλκουν το δικαίωμά τους από ασφαλισμένο για πρώτη φορά από 1/1/1993 και μετά.

 (Τελευταία ενημέρωση 29/12/2020)

Σύνδεσμος: https://www.efka.gov.gr/el/epidomata-prosayxese-syntaxes-logo-apolytes-anaperias?fbclid=IwAR3P7XWyYvz3OEmsmJfWtsevLPpNwoQpDHodVt7SbnBe6mu2xHofpaVRO3M
Σύνδεσμος: https://www.efka.gov.gr/el/epidomata-prosayxese-syntaxes-logo-apolytes-anaperias?fbclid=IwAR3P7XWyYvz3OEmsmJfWtsevLPpNwoQpDHodVt7SbnBe6mu2xHofpaVRO3M

 Επειδή εμείς αγνοούμε την ύπαρξη σχετικής διάταξης, που να συμφωνεί με τα ως άνω αναφερόμενα από τον e-ΕΦΚΑ, καθώς έχουμε υπόψη μας μόνο τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 42 του Ν. 1140/81, τις διατάξεις της παρ.2, άρθρο 30, ν. 2084/1992, όπως και τις διατάξεις του άρθρου 60 του Ν. 3518/2006[i],
ενώ, εάν πράγματι υφίσταται τέτοια διάταξη (που δεν αναγνωρίζει το δικαίωμα του επιδόματος απόλυτης αναπηρίας στους συνταξιούχους λόγω θανάτου, οι οποίοι έλκουν το δικαίωμά τους από ασφαλισμένο για πρώτη φορά από 1/1/1993 και μετά),
τότε θα έπρεπε να προβληματίσει αφού θα προκαλούσε άνιση μεταχείριση μεταξύ όμοιων περιπτώσεων ατόμων που χρήζουν συνεχούς επίβλεψης και συμπαράστασης ετέρου προσώπου.

Για τους παραπάνω λόγους,
με το παρόν σας αναφέρω το πρόβλημα και αιτούμαι όπως με ενημερώσετε για το ισχύον νομικό πλαίσιο σχετικά, όπως και για το αν ισχύει ή όχι η απάντηση στο τρίτο ερώτημα που έχει αναρτήσει ο
e-ΕΦΚΑ. Στην περίπτωση που δεν ισχύει η απάντηση του e-ΕΦΚΑ παρακαλείσθε για την άμεση αποκατάσταση της ορθής πληροφορίας.


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης,

ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
δημιουργός της διαδικτυακής κοινότητας «Συνήγορος των ΑμεΑ» (91.000 μέλη).






[i] ΝΟΜΟΣ 1140/1981, άρθρο 42, παρ. 3:

3.Το ποσόν της καταβαλλομένης συντάξεως λόγω αναπηρίας εις συνταξιούχους Ασφαλιστικών φορέων αρμοδιότητος Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών, προσαυξάνεται κατά ποσοστόν 50% εφ` όσον ο ανάπηρος ευρίσκεται διαρκώς εις κατάστασιν απαιτούσαν συνεχή επίβλεψιν, περιποίησιν και συμπαράστασιν ετέρου προσώπου (απόλυτος αναπηρία). Υπο τας αυτάς προϋποθέσεις προσαυξάνεται κατά ποσοστόν 50% και το ποσόν της συντάξεως των μελών οικογενείας αποβιώσαντος ησφαλισμένου ή συνταξιούχου, άνευ μειώσεως του ποσού της συντάξεως των ετέρων συνδικαιούχων μελών της οικογενείας. Κατ`εξαίρεσιν η κατά τα ανωτέρω προσαύξησις χορηγείται και επί συντάξεων λόγω γήρατος εφ`όσον ο δικαιούχος της συντάξεως κατέστη τυφλός. Πρόσωπα λαμβάνοντα την κατά την παρούσαν παράγραφον προσαύξησιν δεν δικαιούνται και του κατά την παράγραφον 1 του παρόντος άρθρου επιδόματος. Ειδικά για τον Ο.Γ.Α. η προσαύξηση που αναφέρεται στο προηγούμενο εδάφιο από της ισχύος του νόμου αυτού ισούται με την εκάστοτε καταβαλλόμενη ανώτατη μηνιαία σύνταξη του Ο.Γ.Α..

Το κατά την παρούσαν παράγραφον ποσόν προσαυξήσεως της συντάξεως δεν δύναται να είναι ανώτερον του 20πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος τεκμαρτού ημερομισθίου του ανειδικεύτου εργάτου.

Προϊσχύουσαι διατάξεις ρυθμίζουσαι άλλως την χορήγησιν επιδόματος λόγω απολύτου αναπηρίας δεν θίγονται υπό των διατάξεων της παρούσης παραγράφου, εκτός του ποσοστού προσαυξήσεως το οποίον δεν δύναται να είναι κατώτερον του 50% ουχί δε και ανώτερον του ως άνω αναφερομένου ανωτάτου ορίου.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 38 του Ν. 1654/1986, ΦΕΚ Α 177.

 

 ΝΟΜΟΣ 2084/1992, άρθρο 30, παρ. 2:

2.Προκειμένου περί συνταξιούχων λόγω απολύτου αναπηρίας, εφόσον αυτοί τελούν διαρκώς σε κατάσταση η οποία απαιτεί συνεχή επίβλεψη, συμπαράσταση και περιποίηση έτερου προσώπου, το ποσό της βασικής σύνταξης προσαυξάνεται κατά 25% του κατά το έτος 1991 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αναπροσαρμοσμένου κάθε φορά με το εκάστοτεποσοστό αυξήσεως των συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων.

 Το επίδομα απολύτου αναπηρίας του άρθρου 42 του ν. 1140/1981, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, χορηγείται στους τυφλούς οι οποίοι ασφαλίστηκαν μετά την 1.1.1993 σε φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

Σημ.: Όπως τροποποιήθηκε  με το άρθρο 26 του Ν.4075/2012(ΦΕΚ Α89/11.4.2012)

 

ΝΟΜΟΣ 3518/2006, άρθρο 60,

Επίδομα απόλυτης αναπηρίας

Το ποσό της προσαύξησης λόγω απόλυτης αναπηρίας που χορηγείται από το Ι.Κ.Α.

- Ε.Τ.Α.Μ. στους συνταξιούχους της παρ. 3 του άρθρου 42 του ν. 1140/1981, όπως ισχύει, και υπό τους όρους, προϋποθέσεις και περιορισμούς των ανωτέρω διατάξεων ισούται με το 50% της καταβαλλόμενης σύνταξης, μη συμπεριλαμβανομένων των οικογενειακών επιδομάτων και των επιδομάτων τέκνων, και δεν μπορεί να υπερβαίνει το εικοσαπλάσιο του κάθε φορά ισχύοντος κατώτατου ημερομίσθιου ανειδίκευτου εργάτη.

Προκειμένου για συνταξιούχους που λαμβάνουν δύο συντάξεις από το Ι.Κ.Α.- Ε.Τ.Α.Μ., η ανωτέρω προσαύξηση χορηγείται στη μεγαλύτερη καταβαλλόμενη σύνταξη. Προκειμένου για συνταξιούχους που ήδη λαμβάνουν την προσαύξηση απόλυτης αναπηρίας, τα οικονομικά αποτελέσματα από την εφαρμογή της διάταξης αυτής επέρχονται από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μετά την υποβολή σχετικής αίτησης.

Οι διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 29 του α.ν. 1846/ 1951, όπως συμπληρώθηκε από την παρ. 20 του άρθρου 16 του ν. 4497/1966 και την παρ. 12 του άρθρου 5 του ν. 825/1978, καταργούνται.



Παρακαλώ, όπως με ενημερώσετε άμεσα για τον αριθμό πρωτοκόλλου που θα λάβει το παρόν ως εισερχόμενο μήνυμα.

Επισυνάπτεται ψηφιακά βεβαιωμένο έγγραφο, σύμφωνα και με τις διατάξεις του Ν. 4727/2020, άρθρα 27, 29.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Επικαιροποίηση 18.10.2023
Λάβαμε την απάντηση από το Τμήμα Νομοθεσίας Συντάξεων του e-ΕΦΚΑ, το οποίο ερμηνεύει υποκειμενικά ότι εφόσον δεν αναφέρονται καθόλου τα μέλη οικογένειας στη διάταξη του άρθρου 30, Ν. 2084/1992, σε αντίθεση με τη διάταξη του άρθρου 42, του ν. 1140/1981 (για ασφαλισμένους για πρώτη φορά μέχρι 31.12.1992), όπου αναφέρεται ρητά η χορήγηση προσαύξησης λόγω απολύτου αναπηρίας και στις συντάξεις των μελών οικογενείας αποβιώσαντος ασφαλισμένου ή συνταξιούχου. Επομένως, όπως ισχυρίζεται το Τμήμα Νομοθεσίας Συντάξεων  του e-ΕΦΚΑ, εφόσον από τη γραμματική διατύπωση της διάταξης εξαιρούνται οι συνταξιούχοι λόγω θανάτου, η απάντηση στο ερώτημα που υπάρχει αναρτημένη στις συχνές ερωτήσεις της ιστοσελίδας του e-ΕΦΚΑ είναι ορθή. 
 
 
Εμείς διαφωνούμε με την παραπάνω ερμηνεία καθώς:
 
1. Το άρθρο 30, Ν.2084/1992, "Προσαύξηση της Σύνταξης", εκτιμούμε ότι δεν είχε σκοπό να ορίσει τους δικαιούχους του επιδόματος απόλυτης αναπηρίας, παρά μόνο να θεσπίσει διαφορετικό τρόπο υπολογισμού του ύψους του επιδόματος για τους "νέους" ασφαλισμένους, ενώ ο νομοθέτης όταν θέσπισε τον ν. 1140/1981 δεν μπορούσε να είχε στο σκεπτικό του τον μελλοντικό (μετά από δέκα έντεκα χρόνια) διαχωρισμό των ασφαλισμένων σε "νέους" και "παλαιούς".

2. Η γραμματική διατύπωση της διάταξης του ν. 2084/1992 δεν αναφέρει ρητά ότι οι συνταξιούχοι εξαιρούνται! Ενώ μοιάζει σαν να ορίζει ως νέους δικαιούχους του επιδόματος απόλυτης αναπηρίας, του άρθρου 42 του ν. 1140/1981, τους τυφλούς ασφαλισμένους που ασφαλίστηκαν μετά την 1.1.1993!

3. Είναι φανερό ότι η γραμματική διατύπωση του νόμου θα έπρεπε να προβληματίσει αφού υποφέρει από έλλειψη σαφήνειας και ουσίας της πραγματικής πρόθεσης του νομοθέτη.


 
Η σχετική διάταξη του Ν. 1140/1982 (άρθρο 42, παρ. 3):

3. Το ποσόν της καταβαλλομένης συντάξεως λόγω αναπηρίας εις συνταξιούχους Ασφαλιστικών φορέων αρμοδιότητος Υπουργείου Κοινωνικών Υπηρεσιών, προσαυξάνεται κατά ποσοστόν 50% εφ` όσον ο ανάπηρος ευρίσκεται διαρκώς εις κατάστασιν απαιτούσαν συνεχή επίβλεψιν, περιποίησιν και συμπαράστασιν ετέρου προσώπου (απόλυτος αναπηρία). Υπο τας αυτάς προϋποθέσεις προσαυξάνεται κατά ποσοστόν 50% και το ποσόν της συντάξεως των μελών οικογενείας αποβιώσαντος ησφαλισμένου ή συνταξιούχου, άνευ μειώσεως του ποσού της συντάξεως των ετέρων συνδικαιούχων μελών της οικογενείας. Κατ`εξαίρεσιν η κατά τα ανωτέρω προσαύξησις χορηγείται και επί συντάξεων λόγω γήρατος εφ`όσον ο δικαιούχος της συντάξεως κατέστη τυφλός. Πρόσωπα λαμβάνοντα την κατά την παρούσαν παράγραφον προσαύξησιν δεν δικαιούνται και του κατά την παράγραφον 1 του παρόντος άρθρου επιδόματος. Ειδικά για τον Ο.Γ.Α. η προσαύξηση που αναφέρεται στο προηγούμενο εδάφιο από της ισχύος του νόμου αυτού ισούται με την εκάστοτε καταβαλλόμενη ανώτατη μηνιαία σύνταξη του Ο.Γ.Α..

Το κατά την παρούσαν παράγραφον ποσόν προσαυξήσεως της συντάξεως δεν δύναται να είναι ανώτερον του 20πλασίου του εκάστοτε ισχύοντος τεκμαρτού ημερομισθίου του ανειδικεύτου εργάτου.

Προϊσχύουσαι διατάξεις ρυθμίζουσαι άλλως την χορήγησιν επιδόματος λόγω απολύτου αναπηρίας δεν θίγονται υπό των διατάξεων της παρούσης παραγράφου, εκτός του ποσοστού προσαυξήσεως το οποίον δεν δύναται να είναι κατώτερον του 50% ουχί δε και ανώτερον του ως άνω αναφερομένου ανωτάτου ορίου.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 38 του Ν. 1654/1986, ΦΕΚ Α 177.
 
 
Η σχετική διάταξη του Ν. 2084/1192 (άρθρο 30, παρ. 2):

2.Προκειμένου περί συνταξιούχων λόγω απολύτου αναπηρίας, εφόσον αυτοί τελούν διαρκώς σε κατάσταση η οποία απαιτεί συνεχή επίβλεψη, συμπαράσταση και περιποίηση έτερου προσώπου, το ποσό της βασικής σύνταξης προσαυξάνεται κατά 25% του κατά το έτος 1991 μέσου μηνιαίου κατά κεφαλήν ΑΕΠ, αναπροσαρμοσμένου κάθε φορά με το εκάστοτεποσοστό αυξήσεως των συντάξεων των δημοσίων υπαλλήλων.

 Το επίδομα απολύτου αναπηρίας του άρθρου 42 του ν. 1140/1981, όπως ισχύει μέχρι σήμερα,χορηγείται στους τυφλούς οι οποίοι ασφαλίστηκαν μετά την 1.1.1993 σε φορείς κύριας και επικουρικής ασφάλισης που υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με το άρθρο 26 του Ν.4075/2012(ΦΕΚ Α89/11.4.2012) 
-------------------------------------------------------------------------

Επικαιροποίηση 21.12.2023
Λάβαμε κοινοποίηση από το Υπουργείο Εργασίας. Η Διεύθυνση Παροχών Κύριας Σύνταξης, Τμήμα Σύνταξης και Επιδομάτων Αναπηρίας προώθησε την αναφορά μας στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας που είναι το πλέον αρμόδιο για τη μελέτη, την επεξεργασία θέσπισης και επιμέλειας εφαρμογής μέτρων και δράσεων καθώς και επανεξέτασης και εννιαιοποίησης των υφιστάμενων διατάξεων και υποβολής προτάσεων για τη θέσπιση νέων ενιαίων κανόνων.
 
Επικαιροποίηση 27.12.2023
Σε συνέχεια της αρχικής αναφοράς μας με θέμα "Αμφιλεγόμενη ανάρτηση του e-ΕΦΚΑ σχετικά με το δικαίωμα του επιδόματος απόλυτης αναπηρίας σε συνταξιούχους θανάτου (21.07.2023)", η οποία διαβιβάστηκε από το Υπουργείο Εργασίας στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογενείας, θελήσαμε να στείλουμε πρόσθετες παρατηρήσεις επί του θέματος.

Δημοσιεύουμε την επιστολή μας με νέο άρθρο, εδώ:
https://logistis-amea.blogspot.com/2023/12/blog-post.html

Πέμπτη 22 Ιουνίου 2023

Το καπρίτσιο μιας υπουργού ταλαιπωρεί εδώ και χρόνια τα άτομα με παραπληγία-τετραπληγία!

ΕΞΩΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΣΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΕΓΓΥΗΜΕΝΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ - ΜΙΑ ΥΠΟΘΕΣΗ ΠΟΥ ΤΑΛΑΙΠΩΡΕΙ ΑΚΟΜΑ ΤΑ ΑΤΟΜΑ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΛΟΓΩ ΑΡΝΗΤΙΚΗΣ (ΜΙΣΑΝΑΠΗΡΙΚΗΣ) ΣΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΤΕΩΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.

Έστειλα επιστολή στην υπηρεσιακή Υπουργό Εργασίας παρακαλώντας την να εκδώσει νέα οδηγία για το εξωιδρυματικό επίδομα στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, καθώς επίσης να γίνει επικαιροποίηση στις "Ερωτήσεις-Απαντήσεις" του προγράμματος, σύμφωνα με πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη από τον Ιούλιο του 2020, κατόπιν αναπάντητης επιστολής μου από τον Δεκέμβριο του 2016 και υποβολής δύο αναφορών μου από τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2017!

Διότι, με τα χρόνια, η τότε άρνηση της τέως Υφυπουργού, κ. Δόμνας Μιχαηλίδου, απαντώντας σε ερώτημα βουλευτή, με την αιτιολογία ότι το θέμα ήταν αυτονόητο (!), αποδείχθηκε κακοπροαίρετη αφού ακόμα γίνονται αναφορές από μέλη της ομάδας μας, "Συνήγορος των ΑμεΑ", που πάνε στα Κέντρα Κοινότητας, όπου οι υπάλληλοι ακόμα αγνοούν το τι πραγματικά ισχύει - λογικό, αφού δεν τους έχει σταλεί ποτέ μια οδηγία!

Ακολουθεί το κείμενο της επιστολής.

Τετάρτη 21 Ιουνίου 2023

ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΟΣ, Κ.ΠΑΤΡΙΝΑ ΠΑΠΑΡΡΗΓΟΠΟΥΛΟΥ
Email: ypourgos_erg@yeka.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 60427

ΓΓ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΤΩΧΕΙΑΣ
Ελένη Γιώτη (παράλληλη άσκηση καθηκόντων)
Email: ggp@yeka.gr
Έλαβε αρ. πρωτ. 60428

Τμήμα Γραμματείας Υπουργείου (Πρωτόκολλο)
protokolo@ypakp.gr
Έστειλε τους αρ. πρωτ. 60427, 60428

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ:
Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ)
Email: esaea@otenet.gr

Θέμα: «Διαβίβαση πρότασης του Συνηγόρου του Πολίτη προς το Υπουργείο Εργασίας, για ανάγκη έκδοσης εγκυκλίου, όσον αφορά το εξωιδρυματικό στο Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, που όμως δεν… εισακούστηκε».

Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
αξιότιμη κυρία Γενικέ,

παρόλο που πέρασαν χρόνια,
από τότε που ο Συνήγορος του Πολίτη, κατόπιν δικών μας αναφορών[1], πρότεινε στον ΓΓ Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας να εκδοθεί σχετική οδηγία, καθώς επίσης να επικαιροποιηθούν οι «Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις» του προγράμματος «Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα (ΕΕΕ)», η διεύθυνση του Υπουργείου σας δεν ανταποκρίθηκε, προφανώς επειδή η τέως Υφυπουργός είχε θεωρήσει το θέμα αυτονόητο![2]

‘Όμως, στη διαδικτυακή κοινότητα «Συνήγορος των ΑμεΑ» εξακολουθούν κατά καιρούς να γίνονται αναφορές από μέλη της, που λαμβάνουν το εξωιδρυματικό επίδομα, ότι αντιμετωπίζουν κατά καιρούς το πρόβλημα ότι ακόμα υπάρχουν υπάλληλοι στα Κέντρα Κοινότητας που αγνοούν ότι το εξωιδρυματικό επίδομα δεν προσμετράται στα εισοδηματικά κριτήρια για το ΕΕΕ!

Κατά συνέπεια, δημιουργούνται καθυστερήσεις που εκθέτουν άτομα με αναπηρίες, κυρίως άτομα με παραπληγία/τετραπληγία, σε άδικη ταλαιπωρία.

Κατόπιν τούτου,
καθώς σύμφωνα με τη Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, τα άτομα με αναπηρίες θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με όρους ίσης μεταχείρισης και γι’ αυτό θα πρέπει το Υπουργείο Εργασίας να τους παρέχει προσβασιμότητα στην πληροφορία και στην ενημέρωση, επί ίσοις όροις,

παρακαλείσθε θερμά, όπως μεριμνήσετε για την έκδοση νεότερης οδηγίας, σύμφωνα με την, από τον Ιούλιο του 2020, πρόταση του Συνηγόρου του Πολίτη (Έγγραφο ΣτΠ, αρ. 103/06.07.2020, παρ. Β10, σελ. 14), προκειμένου τα άτομα με αναπηρίες να διευκολύνονται στις συναλλαγές τους με τα Κέντρα Κοινότητας.

Απόσπασμα από τη σελ. 14 του εγγράφου, υπ’ αρ. 103/06.07.2020, του ΣτΠ.


Με εκτίμηση,
Ανδρέας Μπαρδάκης,

ακτιβιστής για τα δικαιώματα των ΑμεΑ,
δημιουργός της διαδικτυακής κοινότητας «Συνήγορος των ΑμεΑ» (89.000 μέλη).


Επισυνάπτεται το ενημερωτικό που έλαβα από τον ΣτΠ με συνημμένο το υπ’ αρ. πρωτ. 103/06.07.2020, σχετικό έγγραφο του ΣτΠ προς το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών υποθέσεων.



[1] Κατόπιν αναπάντητου ερωτήματός μου, που υποβλήθηκε στο Υπουργείο Εργασίας τον Δεκέμβριο του 2016, υπέβαλα δύο σχετικές αναφορές στον Συνήγορο του Πολίτη. Βλ. υποθέσεις, υπ’ αρ. 228519/10.05.2017 και υπ’ αρ. 229616/02.06.2017, ως συνέχεια της πρώτης κατόπιν απαράδεκτης αρχειοθέτησης της εκ μέρους του ΣτΠ.

[2] Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2020, Το υπουργείο αρνείται να εκδώσει διευκρινιστική εγκύκλιο για τη μη προσμέτρηση του Εξωιδρυματικού επιδόματος στα εισοδηματικά κριτήρια για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα! https://logistis-amea.blogspot.com/2020/02/blog-post.html


Παρακαλώ, όπως με ενημερώσετε άμεσα για τον αριθμό πρωτοκόλλου που θα λάβει το παρόν ως εισερχόμενο μήνυμα.

Επισυνάπτεται ψηφιακά βεβαιωμένο έγγραφο, σύμφωνα και με τις διατάξεις του Ν. 4727/2020, άρθρα 27, 29.


ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ, ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2023

Παρόλο που είχαν υποχρέωση να μου απαντήσουν με τον ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας, παρόλο που έχω ενημερώσει από καιρό το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) με τη νέα μου διεύθυνση, δεν ξέρω πώς τους ήρθε και μου έστειλαν την απάντηση στην παλαιά μου διεύθυνση, στην Αθήνα.

Ευτυχώς, βέβαια, που έχω έναν εξαιρετικά καλό μου φίλο, που βρήκε τον φάκελο, τον άνοιξε και μου έστειλε φωτογραφία της επιστολής. 



Λοιπόν, ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΔΗΓΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΕΕ! Μπορείτε να τον κατεβάσετε εδώ:

https://drive.google.com/file/d/1yxyoQtSbGLdS1Q2FuRU1xkvPLTPLS9Wd/view?usp=sharing

ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ 32 ΘΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΤΟ "ΕΞΩΙΔΡΥΜΑΤΙΚΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΠΑΡΑΠΛΗΓΙΑΣ" ΩΣ ΕΠΙΔΟΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΥΝΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΣΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΑ. Τέλος καλό, όλα καλά, λοιπόν!